Hull i hodet og hull i planeten

Dette er det motsatte av miljøbevissthet.

OMSTRIDT: Fullt brukbare dieselbiler skrotes i Bergen, meldte NRK onsdag. Dette er slett ikke miljøvennlig, ifølge innsenderen. Leif Rune Løland, NRK

Debattinnlegg

Yngvar B. Steinholt

13. juni kunne NRK i kveldsnyhetene melde om en ny type miljøtiltak: Sammen (tidligere Samskipnaden i Bergen) skroter sine fullt funksjonsdyktige dieselbiler i miljøvernets navn. Jeg har den største respekt for menneskelig idealisme, men få ting er farligere enn idealisme på falskt grunnlag.

Les også

Les også svaret fra Sammen: «Sammen for et bedre klima»

Det eneste Sammen bidrar til ved å sende bilene til opphogging, er miljøsvineri av verste merke. Hvorfor? Selv ikke miljøeksperten NRK intervjuer ser ut til å ha fått med seg begrepet «økologisk ryggsekk». Det er nemlig ekstremt miljøbelastende å bygge en ny bil. Å produsere én bensin- eller dieselbil forurenser like mye som den samme bilen forurenser i hele sin levetid. Dessverre forurenser det minst like mye å bygge en elbil eller hybridbil.

Materialene til en ny bil skal utvinnes, delene som skal utgjøre den – samt den ferdige bilen – skal transporteres over store avstander. De 16 største containerskipene i verden slipper ut like mye svovel som hele verdens bilpark til sammen. I byggingen av én eneste ny bil går det ifølge Water Footprint Calculator totalt med over 450.000 liter vann. Ja, elbiler er mindre forurensende i drift (i hvert fall så lenge strømmen ikke hentes fra kullkraftverk), men skulle vi per i dag skrote alle diesel- og bensinbiler og erstatte dem med elektriske kjøretøyer, ville økosystemet vårt bryte sammen. Det eneste vi oppnår med den logikken Sammen her legger for dagen, er å øke takten i konsumet vårt dramatisk og berike bilindustrien. Det er det diametralt motsatte av miljøbevissthet.

Om Sammen reelt ønsker å oppnå renere miljø, kunne de konvertert dieselbilene sine til elektrisk drift. Det krever bare en brøkdel av de ressursene som går med til en ny bil. Men i sin iver etter å hjelpe bilindustrien å selge mere nytt, har Norges regjering i praksis forbudt elektrifisering av fullt funksjonsdyktige, eksisterende biler. I den saken har den norske miljøbevegelsen glimret med sitt fravær.

Les også

Bor du i byen og har dieselbil? – Selg nå, mener ekspertene

Nå må vi håpe Sammen, Regjeringen og deres likesinnede ikke sprer denne typen miljøidealisme til nye områder: Det er jo en kjensgjerning at om vi alle holdt litt lavere temperatur i husene og kontorene våre, ville vi spare enorme mengder energi. Men er det da formålstjenlig å senke temperaturen innendørs ved bare å sette opp vinduene hele året? Den forståelse for verdens miljøproblemer Samskipnaden i Bergen her oppviser, ligger dessverre på et slikt nivå.