Alle barn fortjener gode ferieminner

Etter ferien tar mange lærere tar runden hvor alle har vært i sommerferien. Det legges ut om Thailand-turer og Mallorca-ferier. Noen barn vet ikke hva de skal fortelle.

FERIETID: Still gjerne barna spørsmålet «hva har du gjort?», i stedet for «hvor har du vært?», oppfordrer innsenderne. Scanpix

Debattinnlegg

  • Michelline Biseke
  • Siri Oldervik

Sommerferien kan bli lang for den som ikke skal noe. For mange barn og unge representerer skolen og
hverdagen trygge og faste rammer. De får møte venner og vet hvor de skal være. Ferien kan bli
lang dersom familien ikke har råd eller mulighet til å reise på ferie, og du sitter igjen alene mens
«alle andre» er på ferie.

Bergen Røde Kors har arrangert ferietilbud for barn siden før krigen, og vi opplever en større pågang enn noensinne. Presset for å ha planer for sommerferien øker. Heldigvis finnes det mange gratis ferietilbud i Bergen. Kommunen og flere andre aktører tilbyr gratisplasser til sine aktiviteter, i tillegg til dagsutflukter i løpet av sommeren. Likevel opplever vi at pågangen er så stor at noen dessverre ikke får plass. På «Ferie for alle», et tilbud om gratis ferietur, fikk to av tre avslag. I løpet av fjoråret deltok 182 barn på ferietilbud med Bergen Røde Kors. Behovet er stort.

Vi vet at flere barn gruer seg til at skolen starter opp igjen etter ferien, og læreren tar runden hvor alle skal fortelle hva de har gjort i sommerferien. Det legges ut om Thailand-turer og Mallorca-ferier. Noen barn vet ikke hva de skal fortelle. De har ikke vært noe sted og de har ikke opplevd noe utenom det vanlige. Disse barna opplever å være utenfor. Sosiale medier forsterker denne følelsen. Gjennom sosiale kanaler får vi kontinuerlig oppdatering fra reiser og opplevelser. Snap og Instagram gir deg venners ferieturer minutt for minutt, mens du sitter hjemme og lurer på hvordan du skal få dagen til å gå. Hvis du tidligere følte deg som den eneste som var hjemme, er sosiale medier her for å bekrefte det.

Les også

En hyllest til bilferien

Det må ikke gå så langt at vi ikke kan snakke om hva man har gjort i ferien. Det handler om hvordan vi snakker om det. Vi må ikke frata barna muligheten til å glede seg over å skulle ha fri, men det er viktig at vi som voksne reflekterer over hva vi presenterer som gode ferieopplevelser, og hvordan vi lytter til historiene barna forteller. Still gjerne spørsmålet «hva har du gjort?» i stedet for «hvor har du vært?».

Vi voksne kan nok bli flinkere til å snakke om de gode minnene med barna, som det å tre markjordbær på et strå, at de klarte å gå den lange fjellturen eller at de lærte å knyte skoene sine. Mestringsfølelse er en viktig følelse å ta med seg tilbake på skolen for alle barn. For var det egentlig turen til Thailand som var det flotteste i sommer, eller var det muligheten til å ha fri og oppleve noe kjekt sammen med de man er glad i? Det skal ikke mye til å skape varige minner.

Vi vil at flere skal komme tilbake på skolen og fortelle at de har badet, fisket og fått nye venner. Alle kan bidra. Inviter en ekstra person med på hytten, arranger piknik i nabolaget, vær raus og smil til naboen – så blir dette en fin sommer for alle.

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg