Hva heter dugnad på engelsk?

Om vi åpner for at vanlige skolefag ikke lenger skal læres på norsk, kan det føre til alvorlig svekking av vårt felles språk.

Publisert:

NAIVT: Nordahl Grieg videregående skole søker om å få undervise på engelsk i samfunnsfag, geografi og naturfag. Dette bygger på en naiv forestilling om at elevene uansett kan norsk, skriver innsenderen. Foto: BERGENS TIDENDE

Debattinnlegg

Gabriel Fliflet

Gabriel Fliflet

To videregående skoler i Hordaland søker om å få undervise på engelsk i historie, samfunnsfag, geografi og naturfag. Både Knarvik og Nordahl Grieg videregående skole sier at forsøksordningen vil komme som et frivillig alternativ til fortsatt undervisning på norsk. Likevel er ideen grunnleggende dårlig.

Naiv forestilling

Tanken om å undervise på engelsk i vanlige skolefag bygger på en naiv forestilling om at elevene uansett kan norsk. Men skolens grunnleggende oppgave med å utvikle elevenes forståelse i norsk skjer selvsagt i absolutt alle skoletimer, og ikke bare i norskfaget. Om 16-åringer undervises på engelsk i vanlige skolefag, risikerer vi rett og slett at de aldri lærer nødvendige ord og begreper på norsk. Hva er de engelske ordene for fut, jektefart, målrørsle eller Strilekrigen? Folkeopplysningstanken? Husmannsånd? Dette kan bli krevende for en stakkars lektor!

Er poenget med å bytte ut morsmålet i geografitimene at elevene skal bli gode i korrekt engelsk? Da må læreren også skifte ut alle stedsnavn med deres engelske variant. Ikke Helsingør men Elsinore, ikke Hviterussland men Belarus. Skåne farvel — hello Scania! Krevende fag blir ikke akkurat lettere når morsmålet ikke gjelder lenger. Og forresten - hvem har funnet ut at gode natur- og samfunnsfaglærere nødvendigvis også er forbilledlige i engelsk? Et halvgodt, nyansefattig engelsk er ikke til glede for noen.

Krevende fag blir ikke akkurat lettere når morsmålet ikke gjelder lenger

Viktige innvendinger

De praktiske, faglige innvendingene er viktige. Det som først og fremst må få skolemyndighetene til å sette foten ned er likevel dette: Om vi først åpner for at helt vanlige skolefag ikke lenger skal læres på norsk, kan dette etter hvert føre til alvorlig svekking av vårt felles språk. For å styrke podenes karrieremuligheter vil ambisiøse foreldre presse på for undervisning på engelsk for sine barn. Undervisning på engelsk blir for flinkiser. Norsk blir for sinker. Da spiller det mindre rolle at språkvalget er «frivillig».

Usannsynlig? Nei, dessverre ikke. Allerede i dag er mange skarpskodde forskere i dårlig stand til å uttrykke seg faglig på sitt eget, norske morsmål. Ordforrådet er forvitret fordi nesten all skriving og publisering skjer på engelsk. Der hvor vi ikke bruker språket vårt, dør det. Så enkelt er det.

Om vi først åpner for at helt vanlige skolefag ikke lenger skal læres på norsk, kan dette etter hvert føre til alvorlig svekking av vårt felles språk

Språket sklir ut

Vi nordmenn er rare. Vi vifter med flagget og kan være selvgode så det holder. Samtidig lar vi vårt eget språk skli sakte ut av hendene våre.

Språk er ikke bare noe teknisk, praktisk. Det er mye mer enn et kommunikasjonsmiddel. Selv har jeg to morsmål. For meg er klangen av disse klangen av sammenheng og tilhørighet. Av minner. Av muligheter. Det er først når du står støtt i egen kultur og eget språk at du kan forstå resten av verden. Glemmer vi dette enkle faktumet, ender iveren etter å bli internasjonal i stedet med å gjøre oss mer provinsielle.

Publisert:
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg