Kjære lærer!

Jeg har samlet en liste lekser som jeg tror kan bidra til at ungene forstår at det er viktig hvem de er.

ANDRE LEKSER: Janne Kristiansen skriver at rammen for verdifull kunnskap er betydelig større enn reproduksjon av pensum på skolen.
  • Janne Kristiansen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Jeg tror du og jeg vil det samme, nemlig å utdanne og utvikle ungene til å bli trygge, kunnskapsrike og bevisste samfunnsborgere. Men det er en ting jeg gjerne vil ta opp med deg, nemlig leksene. Det er svært sjelden at jeg opplever at leksene som strømmer inn i huset hver dag, fører med seg energi eller videre refleksjon. Ungene opplever at lekser er noe de må gjøre, ellers får de «kryss» (endatil tommelen ned-tegn via Itslearing – uten at jeg ser at det kan bidra til å styrke lærer/elev-relasjonen). De gjør det ikke for seg selv, de gjør det for andres vurdering av dem.

Dersom vi likevel skal ha lekser, skulle jeg ønske at de av og til fikk lekser de selv syntes kunne være engasjerende og viktig for dem – ikke bare noe de gjør for å unngå anmerkning.

Les også

Derfor fortsetter skoler med lekser

Jeg har samlet en liste lekser som jeg tror kan bidra til at ungene forstår at det er viktig hvem de er som personer, og at rammen for verdifull kunnskap er betydelig større enn reproduksjon av pensum.

Her er mine forslag:

  • Se på nyhetene.
  • Fortell noen du bryr deg om hva de betyr for deg.
  • Sorter de tingene du ikke trenger lenger og gi dem bort.
  • Se en svart-hvitt-film.
  • Bak en kake til noen.
  • Hvis du skulle funnet opp noe nytt; hva skulle det vært?

  • Lag en skikkelig skrønehistorie om noe som ikke har skjedd.
  • Gjør en oppgave hjemme som ingen har bedt deg gjøre.
  • Unngå all spilling, TV og mobilbruk en hel ettermiddag og kveld.
  • Lær deg et dikt utenat.
  • Si ifra om noe du mener er urett.
  • Lag en liste over alle tingene i livet du er takknemlig for.
  • Smak på en type mat du ikke kan uttale navnet på.
  • Snakk med en voksen om gamle dager.
  • Lær deg å telle til fem på tre selvvalgte språk.

Les også

18-åring: Jeg er sliten. Presset, kravene og forventningene, det tar aldri slutt.

  • Dersom du kunne velge, hvilken overnaturlig evne eller superkraft ville du valgt deg? Og hvordan ville du brukt den?
  • Hva skulle du ønsket at læreren din visste om deg?
  • Gå tur et sted du ikke har vært før.
  • Ta en ny vei hjem fra skolen.
  • Lær deg en ny sang, enten ved å synge eller spille et instrument.
  • Drøm om fremtiden og legge en plan for hvordan du skal komme dit.
  • Skriv til en politiker om noe du mener er viktig at de jobber for.

Les også

For mykje leik og moro

  • Inviter noen til å lage mat sammen med deg – og spis sammen etterpå.
  • Plant noe du kan spise.
  • Se om du kan få flate steiner til å «hoppe» på vannet.
  • Les en bok av en forfatter du ikke har hørt om før.
  • Skriv et håndskrevet brev til venner eller familie – og post det.
  • Ligg flatt ned på bakken og se på skyene bevege seg i 20 minutter.
  • Lag en liste over alt du ønsker å gjøre før du fyller 18. * Les en sak i avisen.
  • Lag et forslag til hvordan det kan være gøy å lære matte på skolen.
  • Finn ut noe mer om et dyr du liker.
  • Lag et forslag til regler for hvordan voksne bør være med barn.
  • Velg deg selv et engelsk navn og lag deg en kopp te. Øv på å presentere deg selv med navnet.

Les også

«Min bekymring er at fellesskapene i det norske samfunnet er blitt for svake»

  • Tegn et fantasidyr.
  • Lag en kjempespennende begynnelse på en historie.
  • Spill et brettspill sammen med noen.
  • Se en film du har sett før på norsk, men la den nå være på engelsk.
  • Lag et opplegg til gymtimen – hva mener du vi bør gjøre?
  • Tenk på et tema du ønsker vi skal ta opp i «klassens time».
  • Spør dine foreldre om å få høre på musikk fra da de var unge – dans gjerne til.

Tror du vi av og til kunne fått det til?

Publisert: