7 råd til sykkelbyen Bergen

Vi er ikke så stilige som proffene, men vi fortjener å bli sett og satset på.

Publisert: Publisert:

VÆR MODIG: Tør å satse store summer på sykkelveier, våg å prioritere ned andre samferdselstiltak, skriver innsender. Foto: Scanpix

Debattinnlegg

Gro Reppen
Syklist, samfunnsviter og lektor

Jeg heier på sykkel-VM, men enda mer på hverdagssyklistene. Vi er ikke så stilige som proffene, men vi fortjener å bli sett og satset på.

Å være syklist er en livsstil. En livsstil jeg varmt anbefaler. Men det er ikke greit å være hverdagssyklist for alle. Rett og slett fordi i vårt rike land er det for dårlig tilrettelagt. Våre politikere og vi velgere har ikke satt sykkelveier høyt nok opp på den politiske dagsorden. Dette er det på høy tid å gjøre noe med.

Gro Reppen Foto: Privat

Det bør bli trygt å sykle i by og bygd. Så trygt at barn og unge kan sykle til skoler og fritidsaktiviteter. Så trygt at voksne kan sykle på jobb. Så trygt at vi kan invitere turister til å sykle langs våre veier. Ja, så trygt bør det bli. Men sånn er det ikke i dag.

Les også

Debatt: Idiotkjøring på elsykkel

I 2017 er det fortsatt slik at mange barn og unge må frarådes fra å sykle i byer, tettsteder og i bygder. Også mange voksne synes det er for farlig. Og mange turister aner ikke hvor ille sykkeltilstanden er her i landet før de kommer hit. Vårt vakre land trenger et gedigent sykkelløft. Og det haster.

Det haster med å vedta tiltak for syklister som er like effektive som for elbilene. Nå ruler elbilene langs våre veier. De har fått særordninger som gjør det lønnsomt å kjøpe og kjøre elbil. Klimavennlig er det også. Sykling er enda mer viktig enn el-bil-satsing. Fordi sykling i tillegg gir en enorm helsegevinst for samfunnet og for den enkelte. Derfor lanserer jeg følgende liste som alle politiske partier inviteres til å slutte seg til:

  1. Sykkelstier av høy kvalitet skal bygges i by og bygd, og prioriteres foran alle andre samferdselstiltak.
  2. Skattefritak for innkjøp av en sykkel per familiemedlem.
  3. Kollektiv trafikk skal ha plasser til sykler og syklene kan medtas gratis.
  4. Alle arbeidsplasser gis insentiver til å prioritere sykkelparkering foran biler.
  5. Alle arbeidsplasser oppfordres til å lage garderober som gjør det lett for arbeidstakere å være syklister.
  6. Det lages konkurranser og tiltak i barnehager, skoler og på arbeidsplasser som motiverer og setter positivt fokus på sykling.
  7. Det lages motivasjonspakker for god sykkelkultur i hele utdanningsløpet og på arbeidsplasser.

Det essensielle er å løfte sykkel høyt opp på den politiske dagsorden. Fordi det er lønnsomt, det er langsiktig og det er fremtidsrettet. Og fordi vi har ingen flere liv å miste. Det må ikke være med livet som innsats å sykle i Norge.

Les også

Verdens lengste sykkeltunnel i Bergen

Så kjære politikere og velgere, gi din stemme til oss vanlige folk som jevnt og trutt tråkker rundt i all slags vær. Vi gir ikke opp, men trenger mye mer drahjelp, penger og oppmerksomhet. Så tør å satse store summer på sykkelveier, og våg å prioritere ned andre samferdselstiltak. Dine barn og barnebarn vil digge det. Og du kan absolutt vurdere å bli en av oss, oss hverdagssyklister.

Publisert:
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg