Hvor vanskelig kan det være?

Når skal et barns liv og helse gå foran de voksnes rett til å kjøre i 80?

En tolv år gammel gutt omkom da han ble påkjørt av en bil på Toftøy i Øygarden tirsdag.
  • Elsie Krey Solnes Grotle
    Os
Publisert Publisert
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Det fins fine mål og vedtatte lover og regler for sikker skolevei.

Er det ikke til og med en nullvisjon for trafikkulykker?

Hvor levende er denne visjonen for dem som gir avslag på søknader om sikkerhet i trafikken for barn og andre myke trafikanter?

Hvorfor har vi et regelverk som kan hindre iverksetting av enkle tiltak?

Og myndigheter som gir avslag på tiltak for myke trafikanter med bakgrunn i regler som gjelder andre («fartsgrensekriteriene»)? Uten å kreve at reglene endres?

Det koster en bagatell å male sebrastriper på asfalt og å sette opp to skilt med fotgjengersymbol, i forhold til hva det koster å rykke ut med helikopter, politi, ambulanse og brannbil når ulykken er et faktum. Det hadde trolig også vært billigere å sette opp trafikklys på stedet.

Den aller største kostnaden er uansett den sorg og lidelse som rammer dem som mister et barn i en meningsløs og unødvendig trafikkulykke.

Jeg har fulgt med på temaet sikker skolevei lenge. Man skal lete lenge etter et samfunnsområde preget av større sendrektighet. Dette er ikke første gang det måtte en dødsulykke til før tiltak settes i verk.

Når kommer vi så langt her i landet at barns liv og helse kommer foran voksnes rett til å kjøre i 80?

Publisert
  1. Skolevei
  2. myke trafikanter
  3. Barn
  4. Dødsulykker
  5. Trafikk

Les mer om dette temaet

  1. I 2013 ble Andrea påkjørt der 12-åringen mistet livet. – Forstår ikke at det fremdeles er 80-sone.

  2. Politiet håper videoer kan vise hva som skjedde

  3. – Vi er her om folk trenger noen å snakke med

  4. – Tre barn var vitner til ulykken