«Sykt sliten» må på timeplanen

Det er revnende likegyldig om ungdommen er best i matte eller fotball hvis han snart ikke orker å stå opp om morgenen.

TÅLE Å MISLYKKES: Vi må lære barn og ungdom at livet kan være vondt og fryktelig urettferdig, og at det da gjelder å like seg selv også når det står på som verst, skriver høgskolelektor Robert M. Flatås ved NLA Høgskolen. Rune Nielsen

Robert M. Flatås
Høgskolelektor i pedagogikk, NLA Høgskolen

Han står og ser på seg selv i speilet, mens tårene renner sakte nedover kinnet hans. «Jeg er bare så jævla føkkings sykt sliten».

Sykt sliten av det konstante, selvopplevde presset som alltid fører til hodepine. Sykt sliten av knallhard skolejobbing for å kunne hevde seg blant de beste elevene i klassen.

Sykt sliten av hele tiden å prestere til gull på fotballtrening. Sykt sliten av hver kveld å måle egen sixpack-mage mot Paradise-Hotel guttas standarder. Sykt sliten etter jaget om å måtte ha de kuleste klærne. Sykt sliten av å fremstå som den perfekte og vellykkede sønn på familiemiddager.

Og sist, men ikke minst: Sykt sliten av hver helg å måtte jobbe knallhardt for å være blant de kuleste partygutta på fest.

Les også

- Jeg hadde egentlig gitt opp skolen

Tenåringen føler seg helt tom innvendig, for han tenker at ingen kan ha det like jævlig som han. I alle fall er det ingen som snakker om det, for alle bare snakker om hvor «perfekt» og «heldig» han er. «De voksne skulle bare ha visst hvordan jeg egentlig har det», tenker han stille, mens håpløsheten ser ut til å senke seg som et mørkt lokk over guttens sinn og speilbilde.

Dagen kan komme der denne gutten ikke lenger vil orke å stå opp om morgenene for «å face» hverdagen. Da kan veien tilbake til livet være svært lang og tøff, og vi vet at mange unge mennesker er drevet i døden fordi de ikke evner å se løsninger på problemer de er havnet i.

Jeg møter ungdom som virkelig sliter. Det er revnende likegyldig om ungdommen er best i regning på nasjonale prøver eller flinkest på fotballaget, hvis han snart ikke orker å stå opp om morgenen.

Når ferske undersøkelser viser at tre av ti tenåringsjenter sliter psykisk, og at stadig flere gutter og jenter sliter med selvbilde, prestasjoner og forventninger, så må noe gjøres brennkvikt på skolen, der disse ungdommene tilbringer mye av tiden sin.

Flere lærere og rektorer har uttalt seg om hvor viktige det er at skolen arbeider systematisk for å forebygge psykiske vansker og fremme god psykisk helse blant sine elever, men de har også etterlyst mer tid, mulighet og mer ressurser til dette arbeidet.

Regjeringen ser endelig ut til å ta problemet på alvor ved å lansere livsmestring som et nytt tverrfaglig tema i skolen når dagens læreplan skal revideres (St.meld. nr. 28 (2015-2016). Livsmestring skal ifølge Stortingsmelding 28 komme tydelig frem i kompetansemål og i hovedområder i skolefagene hvor det er relevant. Dette høres flott og lovende ut, men jeg vil allerede nå rope ut et varsku.

Jeg husker godt hva som skjedde sist en regjering innførte et tverrfaglig tema i skolen. I 2006 kom temaet teknologi og design i skolen, og nå ti år etter ser vi at det ikke har gått slik som mange hadde ønsket. Flere skoler og lærere har slitt i mange år med å gjøre emnet til det flerfaglige temaet som det egentlig var ment å bli, men dette blir det snakket lite om.

Noe av problemet har vært at dagens læreplan ikke sier noe om hvordan teknologi og design som flerfaglig emne skal organiseres, for det skal høre til den lokale handlefriheten. Kan da det samme skje med livsmestring?

Les også

Isaksen sender alle skolefagene på slankekur

Livsmestring er altfor viktig til at regjeringen kan tro at ting bare vil gå av seg selv. At samvittighetsfulle lærere nok en gang skal pålegges byrden for samfunnsutfordringer som skal løses når folkeopinionen krever strakstiltak. Å pålegge lærerne enda flere temaområder og krav til opplæringen uten å gi dem nok støtte, frihet, veiledning og ressurser er overhodet ikke veien å gå.

Her er tre nasjonale tiltak for at flest mulige skoler skal lykkes med livsmestring som nytt tverrfaglig tema i skolen fra høsten 2020:

1. Departementet må utarbeide et nasjonalt og konkret veiledningsmateriell for å integrere livsmestring i skolens virksomhet. Her kan det utarbeides hefter og filmer med informasjon til lærere og foreldre der det gis veiledning på viktige temaområder som:

  • Hvordan bygge et godt klasse- og læringsmiljø på skolen.
  • Hvordan få elever til å delta mer og få mer utbytte av å påvirke fellesskapet.
  • Hvordan jobbe med læringsmiljøet og tilhørighet, slik at elever kan påvirke skolehverdagen og livet sitt.

Slik blir det lettere å dele felles forståelse, utfordringer og erfaringer på kommunalt og nasjonalt nivå.

2. Departementet bør utvikle gratis studietilbud på nett (MOOCs), slik at hele lærerkollegier lett kan følge utdanningsmoduler i livsmestring.

3. Regjeringen må gi øremerkede økonomiske tilleggsressurser til alle skoler. Slik kan de trekke inn lokale fagpersoner fra andre helsefaglige områder, som også kan gi undervisning og veiledning til elever og lærere. Det kan være helsesøstre, psykologer, sosionomer og forbrukerøkonomer som kan snakke om viktige temaområder som selvbilde, kroppspress, mellommenneskelige relasjoner, rus, kjøpepress og privatøkonomi.

Debatt:

Les også

Vi må få pusten tilbake

Målet må være så enkelt at hver eneste elev i Norge gis muligheten til å senke skuldrene sine i møtet med en skole som er dyktige på å lære dem konkrete metoder og verktøy for å styrke egen psykiske helse allerede fra barnsben av.

Vi må lære barn og ungdom at livet kan være vondt og fryktelig urettferdig, og at det da gjelder å like seg selv også når det står på som verst. Og en start kan være å gi elever kurs i å mislykkes, tåle frustrasjoner og hvordan takle kjærlighetssorg.

Kampen for god psykisk helse er blant det aller viktigste vi kan gjøre i skolen fremover. Temaet "sykt sliten" på timeplanen kan gjøre samfunnet bedre rustet til å se tidlige faresignaler, være til stede og skape trygghet for ungdommene våre.

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg