Hjelp elevene, ikke test dem

Om barnet mitt ligger over eller under gjennomsnittet er meg revnende likegyldig.

Publisert: Publisert:

UTVIKLING: Heldigvis kan læreren fortelle meg mye mer om mitt barns faglige og sosiale utvikling enn det han ser gjennom en test, skriver innsenderen. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Scanpix

Debattinnlegg

Grete Alice H. Lindtjørn

Kjære Merete Steinsland og Karoline Skår, lærerstudenter som gjerne vil at norske elever skal gjøre det bra på skolen. Jeg er mamma til et skolebarn. Kanskje skryter jeg litt av barnet mitt (i hvert fall til ivrige besteforeldre)? Kanskje gjør jeg det basert på hva læreren forteller meg på foreldresamtalen?

Men heldigvis kan læreren fortelle meg mye mer om mitt barns faglige og sosiale utvikling enn det han ser gjennom en test. Heldigvis har han tid til å se mer enn hvilket antrekk hun hadde på seg i går eller hvilken frisyre hun har i dag, selv om det er mange elever i klassen. Og om barnet mitt ligger over eller under gjennomsnittet? Det er meg revnende likegyldig. Mitt barn er den hun er og blir den hun blir, med innspill og påvirkning fra foreldre, venner, slekt og gode lærere som ser henne hver dag, og heldigvis ikke bare som et resultat etter en test.

Les også

Barnehagelærer: – Foreldre bør være mer kritiske til all kartleggingen

Det er mulig jeg en gang opplever å ha et barn som får to i matematikk på ungdomsskolen. Men jeg håper jeg slipper å ringe til en lærer for å få en begrunnelse à la dette: «Tidligere testing av ditt barn viser at hun ligger på et toernivå i matematikk, derfor oppnådde hun ikke bedre resultat.» Hva er målet med det? At læreren og skolesystemet skal ha ryggen fri? Elevens kompetanse må dokumenteres, skriver dere. Og til det trenger dere tester.

Hva med en annen innfallsvinkel? Hver enkeltelevs unike kompetanse må brukes. Vær med på å forme fremtidsborgerne, hjelp dem å finne frem til og å kunne bruke sine beste egenskaper (og ja, kanskje noen faktisk er elendige i matematikk, men skikkelig flinke til å klatre i trær). Som lærer er tiden en knapp ressurs, så vær så snill, ikke bruk den på å dokumentere noe dere sannsynligvis allerede vet.

Hilsen en mamma som gikk gjennom en relativt testfri grunnskolegang, og stort sett klarer å skille mellom «å» og «og» (under press kan jeg sikkert to kommaregler også).

Publisert:
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg