Seksualundervisning er mer enn penis i vagina

Man lærer ikke at et nei er et nei av å tre kondomer på grønnsaker med penislignende form.

Publisert Publisert

HVA SÅ: Greit, jeg har et kondomsertifikat, men hva skal jeg med det når jeg ikke er kjent med meg selv og mine egne grenser, skriver Agathe Brautaset Waage. Foto: Ohm2499

Debattinnlegg

  • Agathe Brautaset Waage
    Leder i Elevorganisasjonen i Hordaland
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Jeg er nok ikke alene om å bli flau over dagens seksualundervisning. Når min tomatrøde lærer må tviholde i den gigantiske plastpenisen sin bare for å hente styrke nok til å si ordet «sæd» foran oss, vet jeg at vi har en lang vei å gå. Enda lengre blir den brått når han spør oss hvor mange ord vi kan for penis og vagina. De ordene som da kom frem, har jeg aldri hørt fra en lærer noensinne igjen.

Agathe Brautaset Waage Foto: PRIVAT

La oss kalle en spade for en spade. Seksualundervisningen vi har i dag, lærer oss at sex er det samme som penis i vagina og at kjønnssykdommer er kjipt. Seksualundervisningen er latterlig klein, 80-talls, og den unnlater glatt å lære ungdom det mest grunnleggende som har med sex å gjøre: Nemlig identitet.Seksualundervisningen bør begynne i barnehagen:

Les også

For sent om sex

Det er lett å føle seg usikker på egen identitet som ung. Noen ganger samsvarer følelsene vi har med hvordan vi kjenner oss selv; andre ganger avslører en forelskelse sider vi aldri før har sett. Det kan oppleves som skremmende og vanskelig for noen. Vi trenger å lære mer om samspillet mellom seksualitet og identitet; mindre om utløsninger og eggstokker. Dessuten trenger vi å vie mer tid til formålet.

Debatt:

Les også

Ungdom trenger mer enn rødmende lærere

Jeg har hatt seksualundervisning én gang på barneskolen og én gang på ungdomsskolen. Det er det. Elevorganisasjonen vil ha opplæring gjennom hele skoleløpet og et høyere, gjerne lovfestet, minstetimetall i både grunn— og videregående skole. Det er essensielt å snakke om sex gjennom ungdomstiden for å utvikle en sunn seksuell atferd.

Det er også essensielt at de som skal snakke om sex ikke er pinlig berørte naturfagslærere som kun evner å snakke om fornybar energi og karbonatomets kretsløp. No offense, men de er ikke folkene som formidler sex med troverdighet og tydelighet. Derfor trenger vi at seksualundervisningen styrkes i lektorutdanningen. Slik kan vi unngå den smørjen av forvirring om hva som egentlig er kjønn, hva som egentlig er kjønnsidentitet, og hva som egentlig er seksuell orientering.

Debatt:

Les også

Gi oss bedre seksualundervisning

Greit, jeg har et kondomsertifikat, men hva skal jeg med det når jeg ikke er kjent med meg selv og mine egne grenser? Eller at et nei er et nei? Det er viktige ting man ikke lærer av å tre kondomer på ymse grønnsaker med penislignende form.

Vi blir ikke godt nok informert om seksualitet og samtykke, og av den grunn vil veldig mange ty til porno for å finne svar. Det resulterer i at man sitter igjen med urealistiske forventninger til både sex og kropp. Disse urealistiske forventningene bygger på kroppspresset mange av oss kjenner på i dag.

Publisert
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg