Hvor er det blitt av pengene til Hardangervidda?

Statens vegvesen opererer stikk i strid med politikernes ønsker og forventninger.

Vi var svært glade for at Riksvei 7 skulle bli hovedvei mellom øst og vest, og forventet at det ble fulgt opp med bevilgning av penger for å utbedre veien, spesielt over Hardangervidda slik at veien kunne holdes åpen om vinteren, skriver innsender. Foto: Lien, Kyrre / Scanpix

  • Nina Broch Mathisen
    Styreleder, Ustaoset Vel
Publisert:

Regjeringen har bestemt at Riksvei 7 (Rv7) skal være hovedvei mellom øst og vest for reiseliv og persontrafikk, men hvor er det blitt av pengene?

Vi var svært glade for dette vedtaket. Alle forventet at det ble fulgt opp med bevilgning av penger for å utbedre veien, spesielt over Hardangervidda slik at veien kunne holdes åpen om vinteren.

Det ble bevilget 300 millioner kroner til Rv7 i Nasjonal Transportplan (NTP 2018–2029). Det var stor enighet blant politikere i Hordaland og Buskerud om at pengene burde gå til å sikre mer regularitet over Hardangervidda som ofte er stengt vinterstid.

Hardangerviddatunnelene AS, som eies av kommunene Hol, Eidfjord, Ulvik, Ullensvang, Ål og Nore og Uvdal, har anbefalt at man starter med å bygge en tunnel mellom Halne og Skulevik, Lågehætunnelen.

Nina Broch Mathisen Foto: Privat

Vi støtter denne anbefalingen. Det vil bedre regulariteten betydelig. Veien kan holdes mer åpen, og om det blir kolonnekjøring, blir kolonnene kortere og kan kjøres oftere.

Dette ønsket blir fullstendig oversett av Statens vegvesen. Nå skal alle pengene gå til «Vegpakke Hallingdal» i nedre Hallingdal. Ingen penger går til Rv7 for å bedre trafikken på vestsiden. Statens vegvesen vil utrede mer før de vil bruke penger på Hardangervidda. Dette er stikk i strid med politikernes ønsker og forventninger. Synes fylkespolitikerne i Buskerud og Hordaland at dette er greit?

Veien over Hardangervidda er ofte stengt. Mange måtte bli værende igjen på fjellet etter juleferien, da veien var stengt 1. nyttårsdag. Eneste åpne fjellovergang var Filefjell, en omvei på 205 km eller ca tre timer ekstra kjøretid.

STENGT: Veien over Hardangervidda er ofte stengt. Likevel skal alle pengene gå til «Vegpakke Hallingdal» i nedre Hallingdal. Ingen penger går til Rv7 for å bedre trafikken på vestsiden, skriver innsenderen. Foto: Statens vegvesen / NTB scanpix

Nå er det sikkert mange som vil hevde at det ikke er synd på hyttefolket. De kan ta toget eller bli hjemme. Men togene er ganske fulle, og de sliter også med regularitet. Reiselivstrafikken og hyttegjestene er viktig for næringslivet i Hallingdal. Og det er mange som ønsker å tilbringe mer tid på fjellhytter.

Rv7 er korteste vei mellom Oslo og Bergen. Det slår også NTP fast. Den sier at veien er viktig for reiselivet på begge sider av Hardangervidda. Men da må Hardangervidda holdes åpen, også om vinteren.

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg