De grufulle tallene

DEBATT: Hvordan norske ungdommer har det, spiller vel ingen rolle så lenge de kan kryssmultiplisering eller ramse opp alle USAs presidenter?

MOT KARAKTERER: Motivasjon og læringsvilje har forsvunnet på grunn av de grufulle tallene, skriver Maria Krohn (16) i dette innlegget. Privat

Maria Krohn

Hver dag blir det utdelt flere tusen karakterer til ungdommer i Norge. Hver dag får norske ungdommer en påminnelse om hvor lite intelligente de faktisk er, og dette i form av et tall. Dette tallet skal fastslå på hvilket nivå eleven ligger på i de ulike fagene, men det representerer så mye mer.

Ofte bringer karakterer med seg dårlig selvbilde, depresjoner, fravær og angst. Ved å sette karakterer på ungdommer, hindrer vi at de er bekymringsfrie, lærevillige og motiverte. Motivasjon og læringsvilje har forsvunnet på grunn av de grufulle tallene som vi får inn med teskje hver eneste dag.

Selv er jeg elev i 1. klasse på videregående skole, og har sett hvordan karakterer påvirker elever i snart fire år. Det er som om de ikke klarer å tenke klart. Det er som om alt som betyr noe, er tallene som blir stemplet på dem hver eneste dag. Det er som om karakterene dine sier noe om hvem du er som person. Men egentlig har vel ikke karakterer noe å si?

Og hva med mental helse? Det er vel ikke så viktig det heller? Hvordan norske ungdommer har det, spiller vel ingen rolle så lenge de kan kryssmultiplisering eller ramse opp alle USAs presidenter? Vi sluker i oss gloser, og pugger og pugger, men alt er gjerne glemt om en uke? Men det er kanskje ikke så viktig? For gode karakterer er jo mye viktigere enn å lære. Eller hva?

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg