Stopp jordbærtyvene!

Det kan se ut som om hard lut er det eneste som vil virke.

TYVERI: Man ser aldri folk prøvesmake epler eller tomater. Det er i praksis akkurat det samme, skriver John Alden. Torstein Bøe, NTB scanpix

  • John Alden
    Bergen

Jeg leser med stor overraskelse om kunders tilbøyelighet til å prøvesmake jordbær og overfylle egen kurv med ønskede bær fra andre kurver. Dette er pr. definisjon simpelt tyveri, og utøvere av denne praksis bør behandles deretter. Man ser aldri folk prøvesmake epler eller tomater. Det er i praksis akkurat det samme.

Hvis vi går innom smågodthyllene, vil det ofte være plakater som forteller oss: «Prøvesmaking regnes som tyveri, og vil anmeldes». Problemene butikkene opplever i jordbærdisken bør løses på samme måte: Sett opp plakater ved jordbærkurvene som informerer om at prøvesmaking regnes som tyveri, og vil anmeldes.

Dette vil kanskje oppfattes som lite kundevennlig, men det kan se ut som om hard lut er det eneste som virker, og at kanskje noen er så grunne i dømmekraften at de trenger å vekkes litt.

I tillegg burde kanskje butikkene prøve å prise jordbærkurvene pr. kilo. Jordbærene kunne for eksempel kostet 49,- pr. 500 gram, og kurver som rommer omtrent 500 gram (eller andre vekter) kunne vært satt frem. Da betaler kunder for det som faktisk er i kurven, og man kan godta en kurv uavhengig av hvor mye som er i den.

Dette hadde også gjort det enklere for fruktansvarlig i gjeldende butikk å fjerne dårlige bær fra de respektive kurver – slik man gjør med pærer, epler, appelsiner, tomater og annet i løsvekt. På denne måten vil kurvene kanskje være mer tiltalende, og utrenskning vil faktisk komme kunden til gode.

Dette tror jeg er en positiv, dynamisk og kundevennlig løsning på en svært tvilsom kundeatferd.

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg