Vi har tabbet oss ut

Opprøret handler ikke om populisme, men om en altfor stor avstand mellom politiske beslutninger og folks hverdag.

LUKSUSFELLE: – Det er blitt en luksusfelle hvor bomstasjoner har fungert som kredittkort for kjøp man ikke hadde råd til, skriver Filip Rygg som tidligere har vært byråd i Bergen for skole og barnehage og seinere for klima, miljø og byutvikling for KrF. Kristine Lindebø

Debattinnlegg

Filip Rygg
Leder i tankesmien Skaperkraft

Vi i de etablerte politiske miljøene har tabbet oss ut i bompengespørsmålet. Opprøret handler ikke kun om populisme, men aller mest om en altfor stor avstand mellom folks hverdag og de mange beslutninger som har vært tatt de siste 10 årene.

Bomstasjonene finansierer prosjekter som trolig aldri burde vært bygget. Men det er blitt en luksusfelle hvor bomstasjoner har fungert som kredittkort for kjøp man ikke hadde råd til.

Lokalpolitikerne i de ulike byene har hatt sterk motivasjon for å øke bompengetrykket. Det har handlet om nødvendige investeringer i ny infrastruktur, trafikkregulering inn mot bysentrum og statens finansieringsordning, hvor de kommer med 50 prosent.

Så jo mer bompenger som innkreves, desto mer statlig finansiering kan man forvente seg. Staten har dermed kjørt en sterk kampanje for å trekke kredittkortene (bomstasjonene) stadig oftere.

JORDSKJELV: Snart vil alle bomstasjoner forsvinne. Teknologien og fornuften vinner til slutt. Det er bare synd vi bruker så lang tid på å innse det. Imens har vi fått et politisk jordskjelv, Kristine Lindebø

Det pussige er jo at alle vil ha grønne og miljøvennlige byer. Og det finnes mange måter å skattlegge uønsket atferd. Drivstoff, veiprising, engangsavgift og så videre – bomstasjoner er trolig den minst intelligente løsningen – i hvert fall når vi snakker den mengden som nå kommer.

Mange av de etablerte partiene tenker at de ikke kan snu fordi de da er lite prinsipielle i møte med bomlistene. Men hvorfor la det gå prestisje i løsninger som gir bomutgifter for å kjøre til trening eller nærmeste butikk?

Snart vil alle bomstasjoner forsvinne. Teknologien og fornuften vinner til slutt. Det er bare synd vi bruker så lang tid på å innse det. Imens har vi fått et politisk jordskjelv, folk har fått kjipere hverdag og vi har startet finansieringen av prosjekter vi kanskje ikke trenger.

Fergefri E39 er den ferien du egentlig ikke har råd til, men som du lovet ungene. Problemet er at billettene har blitt mye dyrere enn sist du sjekket, og nå har du en hau med andre regninger som skal betales. Kanskje bompengene kan økes litt til?

Det er mange prosjekter (fergefri E39, forlengelse av Fløifjellstunnelen, Skansentunnelen m.fl.) som ikke tåler en samfunnsøkonomisk analyse og som aldri ville nådd opp i en budsjettdiskusjon – men med bompenger har man råd til alt.

  • Oppdatering kl. 14.45, onsdag 22. mai 2019: BT presiserer at innlegget er basert på en rekke Twitter-innlegg fra Filip Rygg. Han ga skriftlig tillatelse til publisering på bt.no kl. 06.41 i morges.
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg