Øk bussprisene til pensjonistene, senk dem for ungdom

Hvorfor må barn som nettopp er fylt 16 år betale 50 kroner hver vei for en voksenbillett, mens pensjonistene får rabatt?

Publisert Publisert

bussrettrett_edited.jpg

Debattinnlegg

  • Amalie Abbedissen
    18år
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

I 2014 ble det registrert 39 millioner påstigninger til sammen på bybane og buss. Dette er en stor økning siden 2010. Billettprisene er økt med 32 kroner per enkeltbillett i Bergen. Det er for eksempel stor forskjell mellom det vi betaler nå, og de 8 kronene man betalte for samme billett i 1986. En tur/retur-billett til Askøy koster over 100 kroner for dem som er over 15 år. For en tilsvarende honnørbillett koster det bare 60 kroner.

Hvorfor må barn som nettopp er fylt 16 år betale 50 kroner per vei for en voksenbillett?

Amalie Abbedissen

En definisjon av en som er myndig, er en person som er fylt 18 år. Dette inkluderer forskjellige «goder»: Stemmerett, å bli ferdig med grunnskole, mer selvstendighet, muligheten til å velge hva man vil studere videre i livet – samt alkohol. En person som er 16 år har ikke disse mulighetene.Han blir ikke sett på som voksen i resten av samfunnet, utenom når han tar bussen. Når man har fylt 16 år, så er det ikke lenger barnebillett, men voksenbillett.

BT mener:

Les også

Praktisk prising for buss og bane

Mange skolebarn tar buss minst to ganger daglig ifølge barneombudet.

De fleste ungdommer under 18 år har ikke fast jobb eller arbeid i det hele tatt. En person som er 18 år gammel har rett til en timelønn på 145,27 kroner. I måneden blir dette 8716,2 kroner dersom han jobber tre timer fem ganger i uken. Det er ikke sikkert han har tid til å jobbe mer.

Disse pengene er da til utgifter utenom mat og husly, som man gjerne får hjemme.

Det er ingen hemmelighet at studenter er en av de folkegruppene med dårligst råd. Studenter har faktisk ikke hatt dårligere råd på de 37 årene lånekassen har ført statistikk (per 2011).

Da jeg var 14 år var det bare å si «en halv til busstasjonen» og betale 25 kroner for en busstur til Bergen. Dette ble endret etter 16-årsdagen min.

Dyre billetter rammer oss ungdom:

Les også

Usolidariske busspriser

Dersom vi skal senke bussprisene , så må vi få pengene fra en plass. Hvor skal vi få pengene fra?

Busspriser er ikke alltid en enkel sak. Prisene varierer etter alder, strekning og betalingsmetode. Ikke nok med at prisene varierer, men vi har også forskjellige billettyper: de man kjøper på buss, bussautomater, mobilapp og busskort.

Det er uten tvil billetten kjøpt om bord som er dyrest.

Det sies at det er mer miljøvennlig å reise kollektivt, men for at flere skal begynne å reise kollektivt må prisene drastisk ned. I forhold til lønns— og prisvekst er det bare blitt enda dyrere å bruke buss og bybane.

Er det virkelig nødvendig å ha så dyr kollektiv-transport når man ikke tjener noe på det?

Studier viser at dagens gamle er den rikeste aldersgruppen av alle. For en generasjon siden var det slik at alderspensjonister hadde dårligere råd enn andre, men slik er det ikke lenger. Så hvorfor skal pensjonister ha denne rabatten når det er tydelig at det er dem som trenger den minst?

Hvorfor ikke heller bruke pengene på å få ned billettprisen for dem som har minst? Hvis vi øker billettprisene til disse pensjonistene, og senker den for dem under 18 år, så vil ikke dette gjøre noe forskjell for bussen.

Publisert
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg