Hvor går mine grenser?

Som underviser er det trist å høre om elevers opplevelse av mangelfull seksualundervisning.

SEKSUALITET: Det handler jo om så mye mer enn kjønnsykdommer. Det handler også om å etablere en seksuell identitet. Hvem er jeg? Hva liker jeg? Hvor går mine grenser? Og ikke minst å respektere andre sine grenser, skriver Viktoria Mellingen Thuen Illustrasjonsfoto: Scanpix

Debattinnlegg

Viktoria Mellingen Thuen
Medisinstudent og fagansvarlig i MSO Bergen

Lederen i Elevorganisasjonen i Hordaland, Agathe Brautaset Waage

Les også

skriver i et debattinnlegg

i BT om den mangelfulle, og tilsynelatende manglende, seksualopplysningen hun opplever tilbys henne gjennom grunn— og videregående skole.

Viktoria Thuen Ørjan Deisz

Som fagansvarlig i Medisinernes Seksualopplysning (MSO) Bergen får dette engasjementet mitt til å blomstre. MSO er en organisasjon av medisinstudenter som leies inn på ungdomsskoler, videregående skoler, folkehøgskoler og asylmottak for å drive nettopp seksualundervisning. Hvorfor gjør MSO dette? Jo, fordi det er viktig at ungdommer får god veiledning og får muligheten til å skape og etablere en sunn seksuell identitet. Og dette gjøres best gjennom å snakke om, reflektere rundt og ufarliggjøre temaet.

Waage peke r blant annet på at lærernes forhold til temaet bidrar til at undervisningen blir mangelfull. Slike erfaringer deler også mange av lærerne vi møter. De viser stor takknemlighet for at MSO tar over undervisningen av «det pinlige». For svært mange lærere synes nemlig det er pinlig å snakke med elevene sine om sex. Dette er selvsagt forståelig, men at læreren blir pinlig berørt kan ikke gå på bekostning av elevenes rett på god seksualopplysning.

Hilde Maria Boberg Andresen:

Les også

Gi oss bedre seksualundervisning

Som underviser er det viktig å tenke gjennom hvilke signaler vi sender ungdommene. Hvis den voksne ikke mestrer å snakke om temaet på en trygg måte, blir han vel også en dårlig veileder i utviklingen av ungdommens seksualitet? Det er viktig å etablere en plattform hvor det blir trygt å snakke om seksualitet, og da må vi som undervisere være avslappet i vår fremtoning. Som seksualunderviser erfarer jeg gang på gang at når elevene opplever arenaen for samtalen som trygg, tør de spørre mer og reflektere mer. Å få svar på de spørsmålene man har, er viktig for læringseffekten.

Christian Lomsdalen:

Les også

Ungdom trenger mer enn kondomkledde bananer og rødmende lærere

Men hva skal elevene egentlig lære? I sitt debattinnlegg, peker Waage også på seksualundervisningens manglende innhold. Det handler selvfølgelig om de harde fakta, som hvordan å tre på et kondom, prevensjon og seksuelt overførbare infeksjoner. Men det handler jo om så mye mer enn bare dette. Det handler også om å etablere en seksuell identitet. Hvem er jeg? Hva liker jeg? Hvor går mine grenser? Og ikke minst å respektere andre sin seksuelle identitet og andre sine grenser.

Erfaringsmessig ser jeg at elevene har stort læringsutbytte i undervisning av såkalte «myke tema». Her får de diskutert og reflektert rundt sine egne og andres holdninger, noe jeg mener er svært viktig i etablering av sunn seksuell atferd. Etter mitt skjønn burde denne «myke» delen ha mye større plass i dagens undervisning. Foruten seksualundervisningen i skolen, er det egentlig noe sted man på en god måte kan lære om for eksempel grensesetting? Jeg har hvert fall til gode å komme over det.

Festvoldtekt:

Les også

Det festens norske gutter som er den største faren for oss

Internett har svar på mye — elevene vet ofte mye om kroppen, kjønnssykdommer og prevensjon. Men at en alltid har lov til å si nei er det overraskende få som vet. Og at det er straffbart ikke å godta et nei, er det dessverre enda færre som vet. Respekt, både overfor seg selv og andre, mener jeg læres best gjennom god seksualundervisning i skolen.

Som underviser og fagansvarlig for MSO er det trist å høre om elevers opplevelse av mangelfull seksualundervisning. I MSO prøver vi hele tiden å strekke oss for å bli enda bedre og mer aktuelle, og da er debattinnlegg fra engasjerte elever gull verdt.

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg