En lysende bybane på Bryggen

DEBATT: Jeg bor bak Bryggen og kunne gjerne tenke meg en lørdagskveld uten masse fyll. Men Oddekalvs bekymring om dødsfall langs Bryggen er grunnløs.

Publisert:

BYBANE: - Jeg tror folk i New York hadde ønsket seg en bybane som i Bergen.

Debattinnlegg

Natalia Leltchouk
Bergen

Jeg har fått en pamflett fra Miljøvernforbundet i postkassen hjemme, som oppforder folk til å skrive leserinnlegg mot at bybanen skal gå over Bryggen. Jeg er ikke enig med Kurt Oddekalv sitt antibybane-opprop.

Oddekalv må være forsiktig med sine uttrykksmåter. Jeg, og jeg tror svært mange med meg, er veldig glade for at banen kom i det hele. Jeg bor i sentrum, og barna mine går på Steinerskolen på Paradis, og for oss var Bybanen mellom Nesttun og Byparken en ren paradisisk oppfinnelse. Det manglet bare at den går videre til Bryggen, der jeg bor, og barna klaget på det med en gang.

Les også

Flertall for bybane over Bryggen

Jeg innser at ikke alle alltid har bodd langs traseen, men jeg tror Bybanen mellom Nesttun og sentrum for det meste har vært en stor suksess. Den har jo også vunnet den internasjonale Bybane-konkurransen, så det er ikke bare jeg som synes den er kjekk. Da den åpnet 22. juni 2012, reiste barna og jeg gratis frem og tilbake i ett så lenge vi orket.

Noen ting kunne man ha gjort bedre. Jeg synes banen av og til er for langsom, og det har etter min mening å gjøre med dårlig valg av trasè en del steder, for eksempel kurvene før og etter Bystasjonen. Ingeniørene burde man har forutsett fra at det kommer til å knirke og pipe, og at Bybanen må da gå veldig sakte fordi hjulene ikke er skapt for sterke kurver. Selve Bystasjonen-stoppet er egentlig fullstendig unødvendig, langt fra alt man kan tenke seg, bortsett fra ubebygde lagringsområder bak Togstasjonen.

Les også

- Vi frykter dødsfall. Bare tenk deg en lørdagskveld med masse folk og fyll.

For å være helt ærlig, skjønner jeg heller ikke poenget med å bygge Bybanen til Flesland. Jeg kommer aldri til å ta Bybanen til Flesland, stående i fullpakket bane med bagger og ting i en time eller mer. Dessuten har vi nå to flybusselskaper som konkurrerer alt de kan, mens ordningen med bare en fungerte kjempebra. Vi er ikke i Oslo – lyntog til Flesland hadde vært koselig, men vi trenger egentlig ikke det. Jeg er heller ikke helt sikker i hvorvidt Bybanen til Lagunen var nødvendig: Jeg ser at den ikke er svært mye brukt, og folk som bor så langt ute kjører gjerne bil. Men ok, vi har inkorporert Skjold-området i Bergen på denne måten.

Men Bybanen nordover til Åsane (helst til den nye IKEA, vær så god!) er helt klart nødvendig, ikke minst for alle de mange menneskene som bor der. Og jeg vil absolutt at den går oppe på bakken, langs Bryggen, gjennom den vakre Sandviken, og ut til Åsane. Hvis NHH-folkene ikke synes det er nødvendig å se på naturskjønnheter, kan deres stopp gjerne ligge i bakken. Men altså ikke alle de stoppene jeg kunne tenke meg å gå av på.

Jeg har bodd i Moskva, New York, Frankfurt og Freiburg i Tyskland, og Genève og Basel i Sveits, og jeg tror jeg vet omtrent alt man kan vite om metroer, subwayer, U-Bahner og trikker. Jeg tror folk i New York hadde ønsket seg en bybane som i Bergen, den ville også absolutt passe inn på Manhattan – men på den tiden NY Subway ble bygget, tenkte man mest på biler oppe på bakken.

Det hadde vært en lettelse i NY å hoppe på en saktegående bybane til neste kryss, uten å måtte stiger ned 50 trappetrinn, så gå i en korridor i 5 minutter, så 30 trappetrinn opp, og så stå i varm og stinkende tunnel i vente på neste tog. Folk i Moskva liker sin Metro, ikke minst takket være Stalin-inspirerte dekorasjoner – men den er også funksjonell i en by som Moskva med 15 millioner (?) innbyggere. Metroen i Moskva er lynrask, og den dekker enorme strekninger. Bergen er ikke helt av den størrelsen.

Jeg har måttet bruke nok U-Bahn i Tyskland for å vite at jeg vil helst sitte behagelig i et lite tog – eller en trikk, som i Freiburg og Sveits! – og se ut av vinduet, og ikke inn i en tunnelvegg eller mine medpassasjerers facebook-sider på mobiltelefoner. Og nettopp fordi den bergenske naturen er så vakker, vil jeg SE den. I tillegg, en Bybane over Torget, Bryggen, Festningen, osv. ville virkelig endelig redusere biltrafikken ved å ta dens plass! Og jeg skjønner ikke at Miljøvernforbundet ikke skjønner det: at Bybanen over Bryggen fortrenger biltrafikk og sparer miljø! Færre utslipper på Bryggen og mindre støy. Hvis Miljøvernforbundet er bekymret at Bybanen ville lande under vann om noen få år – så ville hele Bryggen også gjøre det, og da er det på tide å løfte Bryggen opp. Så lenge ingen gjør det, trenger man heller ikke bekymre seg for Bybanen, og man kan gjøre begge deler samtidig på et senere tidspunkt.

Og så til siste nytt i BT av 31. oktober 2013. Oddekalv frykter bybanedødsfall. «Bare tenk deg en lørdagskveld med masse folk og fyll», sier han. Jeg bor bak Bryggen, og kunne gjerne tenke meg en lørdagskveld uten masse folk og fyll. Det er en av de få ting jeg ikke liker i Bergen. Men Oddekalvs bekymring om dødsfall langs Bryggen er grunnløs. Det er, tror jeg, bare én restaurant på hele Bryggen som er åpen om kvelden, Bryggeloftet , og den er helt ok. Jeg frykter helt andre ting når jeg går langs Bryggen om natten: det er ikke en sjel i mørket der, bortsett fra tilfeldige fylliker som har mistet veien. En lysende bybane hadde vært helt topp!

En lysende bybane hadde vært helt topp!

Jeg er faktisk ikke sikker på hva Oddekalv og Miljøvernforbundet vil. Deres forslag og protester har ingenting med miljø å gjøre, verken naturmiljø eller bymiljø. Jeg synes bybanen-stopp er rene og vakre – ikke «fantasiløse margarinkasser», som Oddekalv kaller dem. Han må sammenligne dem med U-Bahnstasjoner i Tyskland. Men det er en smakssak. Rulletrapper under fjell spiser uendelig mye energi, og en halvtimes tur ned til nærmeste bybanestopp sparer ikke tid. Dessuten er tiden ikke Miljøvernforbunds anliggende.

Oddekalvs forslag og protester har ingenting med miljø å gjøre

Man kan beskytte miljøet ved å fortrenge og erstatte bilveier, lage bybane med mange stopp for alle slags mennesker som da kan droppe bil og buss, og man kan la dem se den vakre byen og naturen og lære seg å verdsette begge.

Publisert:
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg