Derfor digger jeg TV-reklame

Jeg har ledd mye av lottomillionærer som lar bygdetrender overskygge Hollywood.

LOTTOREKLAME: Jeg har ledd mye av lottomillionærer som lar bygdetrender overskygge Hollywood.
  • Anette G. Sundsbak
    Anette G. Sundsbak
    Bergen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Altså, glem TV-shop. Det er lobotomi. Når de etter endeløse repetisjoner skal ramse opp alt du får med i goodie-bagen, og sier «det følger med en bruksanvisning!» - da forstår du at de ikke har noen stjerneargumenter å komme med. Eller gjør du det? Hvis du faller for sånne billige triks, da har du enten for mye tid eller for mye penger. Eller begge deler. Alternativt for lite omløp. Just mentioning.

Men jeg liker reklame. Gjerne humoristisk. Jeg elsker den lilla, svenske Sulten-gubben som åler seg innpå folk i deres mest sårbare øyeblikk og får frem det nedrigste i oss. Hvem har ikke drømt om å nægge tilbake til den ufordragelig perfekte jentungen til naboen som «jeg kan svømme, jeg»!

Jeg digget melkereklamen på 2000-tallet, med alle de vidunderlige ungene som lo og sølte og så ut som de var falt ned fra månen når glasset var åpent i den ene enden (i motsetning til idiotsikre kopper med to hanker og lokk som var det eneste de i sitt seks måneder lange liv kjente til fra før).

Jeg har ledd mye av lottomillionærer som lar bygdetrender overskygge Hollywood. Jeg er svak for trikset med seriereklamer. Hvor man kjenner igjen karakterene, og kan følge med på en liten historie. Jeg liker gamlo som dytter den unge badevakten ut i bassenget – før hun går hjem og spiser chips. Og tullingen som bare MÅ sleike på den frosne lyktestolpen. Må du, så må du. Jeg elsket de sunne homsene som fikk panikk da de hadde fått med seg feile handleposer hjem med sofa-sliter-lørdags-digg i stedet for økologiske grønnsaker. For øvrig nok et chips-stunt.

Jeg forstår at det ikke er enkelt å fremstille alle hverdagsprodukter på en humoristisk eller interessant måte. Hvor mange ganger kan du si «vårt vaskepulver får klærne dine rene» uten å kjede seeren? Men det hadde antagelig vært lettere for meg å relatere til produktet/situasjonen/problemet, hvis ikke alle reklamene om dette var filmer om utenlandske (historisk dårlig dubbing eller elendig voice-over) hjemmeværende (de vasker jaffal kun klær i skarpt dagslys) husmødre med pastellfargede barn - som ler når de faller.

Les også

Forrige gang endte det i reklamekrangel. Nå vil byrådet prøve igjen.

Miljøverneren i meg gråter når det reklameres for ting som skaper hinsides mer boss enn nødvendig. Kluten-allergi, my arse! Eller når det oppfordres til kvalmende forbruk. Bruk de nesten nye, blanke, fine, stilriktige skoene dine som targets på leirdueskyting, slik at du har en unnskyldning til å kjøpe nye. (Gi meg hagla, så skal jeg vise deg hva vi trenger nytt av, ditt kapitalistiske svin.)

Men mest av alt kjenner jeg fordommene formere seg som basselusker på et timeshotell – både mot reklamemakere og forbrukere – når man oppfordres til å kjøpe ting man ikke trenger, av meningsløse grunner, til mange flere penger enn det et tilsvarende, mer enn godt nok produkt koster.

Eller hva med Oral-B - nå med posisjonsgjenkjenning. Denne elektriske tannbørsten har blåtann-tilkobling, lager statistikk av pussingen din, og vet hvor i kjeften din den befinner seg.

La meg bare gjøre det helt klart: Hvis du ikke klarer å måke tannbørsten inn i munnen uten satellitt-navigasjon, hvis du ikke vet hvor tennene dine er uten at armen får hjelp til å finne dem - da spiller det egentlig ingen rolle at den er på tilbud, for du er mest sannsynlig berettiget til frikort og kraftig assistanse fra Hjelpemiddelsentralen!

Publisert
  1. TV-reklame
  2. TV
  3. Reklame

Les mer om dette temaet

  1. - Vinflaske i rosa innpakning er alkoholreklame

  2. Her har de kranglet om fargen på markisene i fem år

  3. Forrige gang endte det i reklamekrangel. Nå vil byrådet prøve igjen.

  4. Ombud mener VG og Nettavisen bryter loven

BT anbefaler

Supertid i kvinneklassen

Her kan du se deg selv og andre underveis og på målstreken.

LES SAKEN