Ukritisk dekning av BTs egen lysfest

BTs redaksjon bør være mer sensitiv for hvilke signaler man sender ut.

Publisert: Publisert:

ÅPENHET: Fredrik Hannestad savner at BT i større grad opplyser om sin egen kommersielle rolle når mediehuset skriver om og sender fra Lysfesten. Foto: Eirik Brekke

Debattinnlegg

Fredrik Hannestad
Kommunikasjonsrådgiver

Lysfesten er en flott tradisjon som Bergenserne elsker. Lysfesten er et folkelig arrangement som skaper hyggelig førjulsstemning. Lysfesten er en varm gave fra Bergens Tidende til byens befolkning.

Men den redaksjonelle dekningen av Lysfesten er et skrekkens eksempel på hvordan journalistikk og reklame er sauset sammen.

I pressens Vær Varsomplakat (§ 2.6) står det:

«Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.»

Fredrik Hannestad Foto: Adrian Nielsen

BT benyttet hele forsiden, side to og side tre, samt tilsvarende dekning på nett, der tekst og bilder skamroser arrangementet. Her finnes ikke én eneste kritisk bemerkning.

Dekningen er riktignok som på tilsvarende arrangementer som 17. mai og Tall Ships' Races, men den avgjørende forskjellen er at Lysfesten er finansiert av BT selv.

Gjennom 30 år har BT, med sin egen markedsavdeling i front, bygget opp Lysfesten som en sterk merkevare. Og BTs redaksjonelle dekning har hele veien vært blottet for kritiske bemerkninger, og skamrost markedsavdelingens tiltak.

Merkevaren har blitt såpass sterk at også NRK og Bergensavisen finner grunn til å dekke arrangementet – på tross av at dette er BTs eget arrangement. Det vellykkede PR-arbeidet til BTs markedsavdeling begynner dermed å virke.

Les også

Skuffet deltaker: «Lysfesten har tapt seg»

Hvor er BTs edruelighet i sin redaksjonelle dekning? Hvor er den kritiske journalistikken? Hvorfor er det BT som har den bredeste dekningen når Bergensavisen kanskje i enda større grad tar pulsen på arrangementer i Bergen sentrum?

Hvorfor var Bergensavisens dekning i de første årene tynn sammenliknet med BTs? Jo, selvsagt fordi det var BTs egen markedsavdeling som sto bak arrangementet!

Jeg savner at BT i større grad opplyser om sin egen kommersielle rolle i sin redaksjonelle dekning, og jeg forventer at BTs redaksjonelle dekning er mer nedtonet enn dekningen fra andre medier, nettopp fordi man burde vært bevisst på BTs rolle i arrangementet.

BTs redaksjon bør være mer sensitiv for hvilke signaler man sender ut.

Publisert:
Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg