Drosjenæringen må liberaliseres

Å forby Uber er som å forby lyspærer fordi produsentene av stearinlys kan miste jobben, eller som å være mot e-post fordi postbudene kan miste jobben.

STILLESTÅENDE: I dag står en drosje stillestående omtrent 60 prosent av tiden. De bruker altså mer tid på tomgang enn på å frakte passasjerer. Arkivfoto: Scanpix

  • Tord Hustveit (leder I Unge Venstre)
  • Kristian Tonning Riise (leder I Unge Høyre)
  • Atle Simonsen (formann I Fremskrittspartiets Ungdom)

I julebordssesongen er det mange som tar drosje. Om få år vil hele den handlingen og tjenesten se helt annerledes ut.

Tjenesten Uber kobler passasjerer mot sjåfører gjennom en enkel mobilapplikasjon som også står for navigasjon og betalingsløsning. Slik klarer selskapet å kutte utgifter som til sammen halverer drosjeregningen sammenlignet med de konvensjonelle aktørene.

Skulle skjerpe konkurransen, men flere drosjeselskap ga økte priser:

Dessverre er ikke denne tjenesten tillatt med dagens regelverk. I forrige uke kunne vi lese at to nye Uber-sjåfører har fått bilen sin avskiltet av politiet. Vi synes det er trist å høre at lovlydige borgere som arbeider og betaler skatt skal bli straffet for det.

Vi mener at de som prøver å stanse teknologiske nyvinninger som Uber vil gå ned i historien på samme måte som de som forsøkte å stanse farge-TV. Det er som om man skulle forby lyspærer fordi produsentene av stearinlys ville miste jobben, og som å være mot e-post fordi postbudene mister jobben sin.

Må gjennomgå sitt eget tilbud:

Les også

Samferdselstopp: - Taxi-næringen må gå i seg selv

I dag står en drosje stillestående omtrent 60 prosent av tiden. De bruker altså mer tid på tomgang enn på å frakte passasjerer. Det er selvsagt veldig prisdrivende, og hovedgrunnen til at det i dag koster en hundrelapp kun å sette seg inn i en taxi.

Uber og lignende tjenester er løsningen for å få billigere persontransport, bedre inntjening for sjåfører, regulering av kompis/samkjøring – og eliminering av piratdrosjer. I tillegg sørger Uber for utluking av farlige og dårlige sjåfører, forbedring av service, og en større trygghet for passasjerene.

Verdens største drosjeselskap eier ingen drosjer:

Les også

«Delingsøkonomien skal omstille Norge»

Et nytt regelverk kan sikre at alle sjåfører blir nødt å betale skatt, og vi kan ilegge en lisens for selskap som ønsker tillatelse. Kritikerne mener at man skal forby Uber fordi de ikke betaler selskapsskatt til Norge. Det gjør verken Facebook, Youtube eller Airbnb heller. Det er jo ingen som vil foreslå å forby disse tjenestene i Norge?

Det er også en vanlig innvending at Uber ikke kan garantere for passasjerenes sikkerhet. Vi har problemer med å finne noen god begrunnelse for at Uber skulle være noe mindre trygt enn de andre etablerte selskapene. Snarere tvert imot. Hele Uber-systemet er tuftet på brukertilfredshet med den enkelte sjåfør.

Politiet mener det er pirattjeneste:

Les også

Politiet skal ta Uber-sjåførene

Når du bestiller en Uber-bil vil du med en gang få opp navn og bilde på sjåføren, samt hvilken type bil du skal se etter. Alle reisene spores med GPS som kan brukes til dokumentasjonsformål dersom det skulle oppstå uenigheter.

Når passasjeren går ut av bilen blir reisen automatisk trukket og registrert. Videre får også passasjeren mulighet til å gi en karakter på sjåføren, og eventuelt legge ved merknader dersom de opplevde reisen ubehagelig.

Dette står i sterk kontrast til andre drosjeselskaper, der du ikke vet noen ting om sjåføren eller tidligere kunders opplevelser i det øyeblikket du setter deg inn i bilen. Uber krever også politiattest fra alle sine sjåfører, og de har muligheten for å ekskludere sjåfører fra tjenesten ved et tastetrykk.

Pirattaxivirksomhet har i de siste årene blitt stadig mer utbredt og organisert med blant annet egne forum på sosiale medier. En deregulering vil gjøre det mulig å avslutte krigen mellom det regulerte og det illegale markedet. De som i dag kjører ulovlig kan da endelig få muligheten til å gjøre det i ordnede og lovlige former.

Konkurransetilsynet ønsker en deregulering av taximarkedet velkommen. I en rapport fra februar mener tilsynet at «Grunnlaget må legges for konkurranse på like vilkår mellom de ulike aktørene i næringen, på gamle så vel som nye plattformer for drosjeformidling.» Det er en påstand vi ikke kunne sagt oss mer enige i. Nå er tiden inne for å modernisere regelverket.

Dagens drosjepolitikk er laget på en tid uten GPS, digitale betalingsløsninger og smarttelefoner. Regelverket må oppdateres for å tilpasses den tiden vi lever i, der teknologien gir oss muligheter til å gjenntenke hele forretningsmodellen. Når vi lever i det 21. århundre bør også lovene våre tilsi det.

Din mening betyr noe
I BT trenger du ikke å være ekspert eller politiker for å slippe til. Skriv om det du har på hjertet! Skriv et innlegg