Bomavgift for taxier på Flesland vil føre til mer privatbilisme

Det er en urimelig forskjellsbehandling å pålegge drosjenæringen å betale for å hente og levere passasjerer på flyplassene.

KRITISK: Norges taxiforbund mener Ketil Solvik-Olsen (Frp) driver med ansvarsfraskrivelse.
  • Direktør
    Norges Taxiforbund
  • Kristin Male
    Norges Taxiforbund
  • Styreleder
    Norges Taxiforbund
  • Øystein Trevland
    Norges Taxiforbund
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har sagt ja til at Avinor innfører en ny bomavgift for drosjer på flyplassene Flesland, Sola og Kjevik. Det er sterkt beklagelig, og Norges Taxiforbund undersøker om dette er lovlig.

I et svar på skriftlig spørsmål fra Janne Sjelmo Nordås (Sp), forsøker samferdselsministeren å legge skylda på den rødgrønne regjeringen for denne avgiften. Han viser til et brev av 11.10.2006 fra daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Det han ikke opplyser om er at den rødgrønne regjeringen snudde og ikke innførte avgiften.

Denne taxituren er noe utenom det vanlige, eller?

Les også

Taxisjåfører fra Bergen é nokke for seg

Han forteller heller ikke at Fremskrittspartiet, sammen med Høyre, KrF og Venstre argumenterte mot en slik avgift. Høyre og Frp fremmet følgende forslag: «Stortinget ber Regjeringen sørge for at Avinor ikke krever inn avgift fra buss og taxi for at disse skal kunne slippe av og hente passasjerer ved terminalbyggene i Avinors lufthavner».

Det finnes ingen logikk i at en statsråd fra Frp er for en avgift i 2015 fordi en statsråd fra Senterpartiet først gikk inn for det samme i 2006, men snudde.

Fremskrittspartiet fikk det den gang som de ville. Avgiften ble ikke innført, helt til partiet selv fikk ansvaret, og innfører den. Frp minster troverdighet som partiet mot skatter og avgifter, når de selv i regjering stadig innfører nye avgifter.

Å forby Uber er som å forby lyspærer fordi produsentene av stearinlys kan miste jobben:

Les også

Drosjenæringen må liberaliseres

Innføring av en avgift for å hente og levere passasjerer på flyplassene, vil kunne føre til mer privatbilisme. Ved at det blir dyrere for passasjerene å ta taxi, vil det bli billigere med privatbil.

Det er en urimelig forskjellsbehandling å pålegge drosjenæringen, som den eneste delen av kollektivtilbudet å måtte betale for å hente og levere passasjerer på flyplassene.

Avinor argumenterer med at de ved Sola og Flesland har laget et tilbud om oppholdsrom for taxisjåfører, og at det er dette de skal ha betalt for. Dette er et tilbud taxinæringen IKKE har bedt om, og som det derfor er urimelig å pålegge oss å betale for.

Publisert: