Gjeldsbyrden på bilistene er enorm

Jeg er veldig usikker på om trengselsavgift og veiprising ikke bare blir bompenger i ny klesdrakt.

Gjelden i «Bybakke Bergen», som bompengene går til å betjene, er nå på 5,2 milliarder kroner.
  • Cesilie Tveit
    Gruppeleder Folkets Parti FNB, Bergen, nestleder Utvalg for barnehage, skole og idrett, Bergen bystyre
Publisert Publisert
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Kjære bilist, jeg håper du har fått med deg at bompengene du betaler inn i Bergen, ifølge BA 8. januar, nesten utelukkende brukes til å betale for gammel moro.

Men godt er det at gjelden ikke kan overstige 6,1 milliarder kroner, og at fylkesordfører Jon Askeland (Sp) håper å få nedbetalt gjelden før den igjen skyter fart når bygging av Bybanen til Åsane skal starte.

Gjelden du betaler for, er i stor grad fra bybaneutbyggingen som har pågått i Bergen siden 2008.

Cesilie Tveit er gruppeleder for Folkets parti FNB, tidligere Folkeaksjonen Nei til mer bompenger, i Bergen bystyre.

Men hva nå, kjære bilist? Inntektene du har bidratt med, er dessverre lavere enn man hadde tenkt. Det er jo for mange som har tatt klima på alvor og skaffet seg elbil.

Var ikke tanken at vi skulle bli stimulert til å kjøpe og kjøre elbiler? Oppfordringen til å kjøre nullutslippskjøretøy er blitt lyttet til. Vi vil jo være med å bidra til mindre utslipp, kan skjønne.

Men nå er det slik at vi dessverre ikke kommer helt i mål med byvekstavtalens finansiering, hvor bompenger skal være en vesentlig del.

Og når man ikke oppnår den inntekten som man hadde håpet på, da kan man jo bare rett og slett finne på en ny måte å kreve inn penger på. For slikt kan politikere gjøre. Fylkesordfører Askeland foreslår en trengselsavgift, mens regjeringen utreder et veiprisingssystem.

Les også

Fra nyttår skal alle nye, offentlige personbiler ha null utslipp

Kjære bilist, selv om du tømmer lommeboken din for blant annet å nedbetale gammel moro, så håper jeg du klarer å spare litt også. For mer «innpakkede» utgifter kommer, bare i en annen form. Men det går vel greit med nye sparemål i nytt år. Du er vel sikkert ikke en av dem som har fått høye strømregning også?

Men, kjære bilist, med all den usikkerheten og uavklarte tall må jeg jo støtte meg til Askeland, som uttaler at det blir spennende forhandlinger, når den tid kommer.

Og disse forhandlingene skal vi selvfølgelig engasjere oss i. Ikke mindre gleder det meg at fylkesordføreren lover at det bare blir mindre bompengeandel.

Men jeg må innrømme at jeg blir veldig usikker på om trengselsavgift og veiprising ikke bare blir bompenger i ny klesdrakt.

Publisert
  1. Veiprising
  2. Bergen
  3. Byvekstavtalen
  4. Elbil
  5. Utslipp

Les mer om dette temaet

  1. Holdt kostnadene hemmelig: – Dette er kjempedramatisk

  2. Advarte mot bybane­tunnel, men vil ha dyr løsning i Arna. – Ikke sammenliknbart.

  3. Byrådet vil at utbyggere skal betale for «miljølokk» i Eidsvåg. Det sier utbyggerne nei til.

  4. Her er FNB sitt nye namn: – Det er kanskje litt pretensiøst

BT anbefaler

– Det verste var halsen. Jeg hadde veldig vondt.

Dette vet vi om hvor syke barn blir av korona.

LES SAKEN