Vi er vant til å høre dystre og nærmest dommedagsaktige tanker om fremtidens klima. Vi hører hele tiden at vi ikke gjør nok, og vi skulle gjerne gjort mye, mye mer. Men stopp litt, det er nemlig noe grønt som skjer i Bergen: 2013 har vært spesielt år, hvor stadig flere byer nå ser mot Bergen. Mest av alt takket være bergensernes egen evne til å omstille seg.

Nedgang i trafikk

Bergen og Kristiansand er de eneste storbyene i landet som har en nedgang i trafikken. I andre halvdel av 2013 lå nedgangen ganske stabilt på over 4000 færre passeringer av bomringen inn til Bergen. Naturlig nok, men likeså gledelig, er det vi ser en vekst innenfor reisende med kollektivtransport. Bergen er med Bybanens inntog blitt en kollektivby.

Flere elbiler

Ikke bare har vi fått en nedgang i trafikken, men de bilene som fortsatt kjører rundt i Bergen er blitt mye mer miljøvennlige. Ja, faktisk er en betydelig andel blitt nullutslippsbiler. Elbilsalget øker for hver måned, og det var ganske historisk når en elbil ble den mest solgte bilen i Bergen i september.

Det blir flere og flere ladestasjoner for elbiler i Bergen. Nå skal det også opprettes et «superladepunkt» på Danmarks plass. Her vil det komme rundt ti hurtigladestasjoner som vil gjøre det raskt og enkelt å lade elbilen sin. I tillegg håper vi å også få vår første hydrogenfyllestasjon her. Hva er vel mer symbolsk enn å gjøre nettopp Danmarks plass med sine store trafikk— og forurensingsmengder, til et grønt punkt?

Pilotprosjekt for landstrøm

Bergen Havn har startet et pilotprosjekt for landstrømanlegg som selvfølgelig også kommunen er inne og støtter finansielt. Landstrømanlegget vil gjøre det unødvendig for skip som anløper havnen å måtte stå på tomgang for å produsere strøm til egen drift - og samtidig ha store utslipp midt i sentrum av Bergen.

Byggingen av et biogassanlegg er også godt i gang. Dette vil gjøre noe av det minst verdifulle, kloakken, om til noe verdifullt: miljøvennlig biogass som kan brukes som drivstoff for busser.

Norges mest miljøvennlige

I disse dager legges også siste hånd på verket som går under navnet Søreide skole, som når den står ferdig blir Norges mest miljøvennlige skole.

Kanskje måtte det et «giftlokk» til i 2010 for å gi oss en oppvekker. Et nødvendig onde. Kanskje vil historiebøkene si at 2013 var året det grønne skiftet for alvor slo til i Bergen. Uansett, la oss ha store klimaambisjoner for Bergen og for 2014.