Hvis du har tatt trappene opp Ulriken de siste ukene, har du kunnet se et uvanlig syn.
I en 47 meter høy mast i fjellsiden jobber sveitsiske arbeidere for fullt.
De har bygget mastene til den nye Ulriksbanen fra bunnen av.
Slik er hverdagen til de som arbeider aller høyest i byen.

Bli med anleggsarbeiderne til toppen av de nye mastene på Ulriken

  • Jannica Luoto (tekst og foto)
Publisert Publisert

Et steg av gangen, opp en smal stålkant.

En karabinhake som må festes og sikres før den andre slippes. Alltid dobbel sikring i tau. Kropper som drar seg over smale kanter, høyt over Bergen.

For Reto Allemann (19), Sven Klossner (23) og Hälmi Inniger (25) er det hverdagen.

De er blant mannskapet som bygger master til den nye Ulriksbanen, og de tre eneste som har jobbet i toppen av mastene.

Hverdagen deres er – akkurat nå – panoramautsikt og sol høyt på himmelen.

De andre arbeidsdagene, derimot, har vært harde.

– Når du henger i stålkanten, helt alene, og du ikke kan bevege deg noen steder ... og det blåser og snør, sier Allemann.

– Da kan arbeidet fort bli farlig.

Allemann rister på hodet.

Regn og snø har pisket dem i ansiktet, sterk vind har gjort at de måtte holde seg fast alt de kunne i det kalde stålet.

– Men nå er den tyngste jobben ferdig, sier han.

– Det aller beste med denne jobben er at vi får reise mye. Og at vi hver kveld ser resultatet av dagens arbeid, steg for steg, sier Reto Allemann.
Sven Klossner (23) er den tredje som rigger på toppen av mastene.
– Jeg har jobbet høyt oppe før, men aldri slik som dette, sier Klossner.

Det er lunsjtid, og Allemann, Inniger og seks andre menn sitter på restauranten på Ulrikens topp og småprater på sveitsertysk.

Her er ingen vanlige gjester velkomne før til sommeren. Restauranten er midlertidig omgjort til kantine, mens området rundt toppstasjonen over tid er blitt forvandlet til et byggeområde.

Siden 15. februar har de åtte bygget tre master den nye Ulriksbanen skal gå over.

De tre mastene er like, bortsett fra i størrelsen. Den øverste er størst. Med fundamentene innregnet, er høyden 47 meter.

Seks dager i uken har sveitserne bodd i containere bak restauranten.

– Når vinden tar tak i veggene og du hører alle lydene, er det helt umulig å få sove godt, sier Allemann.

– De siste dagene har det gått fint, men før det var det helt forferdelig. Vi har vært veldig slitne, sier han.

Inniger og Allemann er to av tre riggerne som arbeider høyt oppe i mastene. Snart skal de opp igjen i den øverste masten for å fortsette arbeidet for dagen.

– Etter fine dager som idag, når alt har gått bra og vi kommer oss høyere og høyere opp og du ser resultatet mot slutten av dagen ..., begynner Reto Allemann.
– ... Det er en fin følelse.

I tillegg til de tre riggerne oppe i luften, har fem andre jobbet med fundamentene til mastene. En av dem er Karl Bircher, som sammen med broren eier Bircher Seilbahnen, selskapet som bygger mastene.

Bircher er mest fornøyd med at han ikke må klatre oppe i mastene hele dagen.

– Jeg er altfor gammel til det. Det får være for de unge.

Ifølge assisterende driftsleder i Ulriksbanen, Asgeir Hutchingson, gjenstår det å stramme bolter og siden fly ned utstyr med helikopter.

Så er mastene klare til bruk.

Neste steg for Ulriksbanen er å få elektriker på plass og deretter å trekke tau og wire. Fire ganger 1200 meter tau skal i første omgang hentes fra Sveits.

Hälmi Inniger er egentlig tømrer. I slutten av denne uken får han og de andre arbeiderne reise hjem til Sveits.

Da får de litt fri før de skal videre til neste prosjekt.

– Du er åpenbart ikke redd for høyder. Så hva er du redd for?

– Min kjæreste!

Inniger skratter.

– Neida. Men hun liker ikke at jeg reiser så mye.

  • Se video for å bli med klatrerne til toppen av den høyeste masten:
Publisert

Mer fra BT magasinet

  1. BT MAGASINET

    Da koronasyke lå for døden, ble pårørende sluppet inn bakdøren

  2. BT MAGASINET

    «Nå ringer vi bestemor, hun som bor inne i ipadden, vet du»

  3. BT MAGASINET

    – Kanskje de sier noen pene ord om oss i morgen

  4. BT MAGASINET

    Smitte truer villrein på Hardangervidda – nå må tusenvis av dyr skytes

  5. BT MAGASINET

    Den store elsparke­sykkel­testen: Én klar vinner

  6. BT MAGASINET

    – Vi klarer nesten ikke å vente til vi er sammen igjen

Mest lest

  1. Slik så det ut i Nygårdsparken i morges

  2. Debatt: – Vil kommunen virkelig legge en motorvei over et drikkevann?

  3. Siste nytt om korona

  4. Følg trafikken i vårt direktestudio

  1. Ulriken
  2. Høydeskrekk
  3. Sveits
  4. Rigg
  5. Webview