FOR TIDLIG: Vanligvis kan jeg stille klokken etter danskebåten. Denne dagen var den åtte minutter for tidlig. Det ga mange åpne spørsmål, skriver Christian Nome Lepsøe.
BT Magasinet

Når ferien er i rute og vel så det

Kan det være klimaendringenes skyld at danskebåten kommer noen minutter for tidlig?

Det er fort gjort at tankene løper løpsk når hodet er gått i fullstendig feriemodus.

Dette slo meg da jeg var på min daglige fisketur i Langenuen en dag på slutten av sommerferien. Jeg så den signalrøde danskebåten komme sigende nedover fra Bjørnafjorden.

I alle år har jeg kunnet stille klokken etter MS «Bergensfjord» og MS «Stavangerfjord». De passerer hytten vår på Tysnes på vei nordover fra Hirtshals når jeg drikker dagens første kaffe, og seiler forbi på sørgående akkurat når jeg har begynt å tenke på å åpne en boks forfriskende, kald drikke fire og en halv time senere.

Denne dagen kom den sørgående danskebåten allerede klokken 15.02. I mitt hode skal den ikke være der før 15.10. Den var bare åtte små minutter for tidlig, men det var mer enn nok til at det begynte å kverne i hodet mitt.

Kjører den fortere enn vanlig?

Gikk den for tidlig fra Bergen?

Var det i såfall noen som ikke rakk den?

Hvor ofte hører du egentlig om kollektivtrafikk som er for tidlig ute?

Du vet du har for lite å tenke på når slike spørsmål melder seg. Tilstanden gjør seg mer og mer gjeldende jo lenger inn i ferien vi kommer. Dag for dag blir det som skjer på jobben fjernere og mer uinteressant, frokostene blir seinere og lengre, og hodet gradvis sløvere. Etter tre uker borte fra BT kan jeg bruke timer på å fundere på helt uvesentlige spørsmål.

LES OGSÅ: Denne sommeren er det ti år siden Englandsbåten seilte inn i sin siste solnedgang.

Jeg la ut en videosnutt med den altfor tidlige danskebåten på snapstoryen min, og fikk raskt svar fra en fyr som også ofte driver omfattende tankevirksomhet: «Det er nok fordi Danmark siger lenger sørover», mente han.

Svaret fikk meg bare til å fundere enda mer:

Har dette med klimaendringene å gjøre?

Hvis Nordpolen smelter, kan smeltevannet ta med seg Danmark til Syden, sånn at turen blir lengre og danskebåten må kjøre fortere for å rekke frem i tide?

Må vi få nye og raskere danskebåter?

Hva vil det gjøre med miljøet?

Neste dag var heldigvis danskebåten i rute igjen. Presis klokken 15.10 seilte MS «Stavangerfjord» forbi hytteparadiset vårt på sin tur til landet der det er dejlig å være norsk de få dagene det ikke er liten kuling.

Mine daglige rutiner falt igjen på plass. Tankene kretset tilbake til om storseien sto samme plass som dagen før, hvor lenge grillkullet skal gløde for å oppnå den perfekte temperaturen, og om vi ikke skulle tatt en tur innom polet i dag også.

Den samme dagen innså jeg at det var på tide å komme seg tilbake på jobb.

Så vel overstått ferie, folkens. Nå er hverdagene her.

widget-list