Tre enkle nyttårsforsett

I år skal du gjennomføre alle nyttårsforsettene dine.

Publisert Publisert

BEDRE LIV, PUNKT FOR PUNKT: Mange bruker det nye året til å feilsøke seg selv og lage lister med ting man skal forbedre. Problemet er at ingen gjennomfører noen av disse listene.

Endte nyttårsforsettene for 2017 som uoppfylte drømmer? Eller har du sluttet å ha noen i det hele tatt, fordi du vet at de ikke lar seg gjennomføre?

Da har jeg løsningen for deg. Jeg har lang erfaring med ikke å følge opp egne planer, så nå har jeg utviklet et system for nyttårsforsetter som faktisk kan gjennomføres.

Forsettene høres ambisiøse ut, noe som vil gi deg anerkjennelse og godord. Hemmeligheten er at de er uhyre enkle å gjennomføre:

Delta i minst to løp. Før kunne man komme unna med «å komme i bedre form». Det går ikke lenger. Nå skal man ha et klart mål å jobbe mot. De treningsnarkomane disker lett opp med ultramaraton gjennom Australia eller kappløp med geparder på en afrikansk slette. Vi går litt roligere i dørene og sier to løp. Hvis folk maser om hvilke løp det gjelder, sier du noe sånn som «når muligheten byr seg».

Du skal selvsagt ikke kaste deg ut i flere mil med smerte i Berlins gater. Det er heller ikke nødvendig med så mye trening på forhånd. Og enda bedre, du kan gjøre begge unna på en dag. På 17. mai stiller du nemlig til start i potetløp og sekkeløp.

Husk at ingen løpetur er godkjent før den er delt i et sosialt medium. Det anbefales at du kler deg i treningsklær, slik at du kan ta selfie når du passerer målstreken. Skvett gjerne vann i fjeset, sånn at folk ser at du har lagt ned en innsats. Pass på ikke å få med ungene på bildet.

Lære minst ti nye oppskrifter. Å lage mat er ikke noe man lenger gjør for å sette mat på bordet. Nå er det blitt en konkurranse hvor man viser frem kreativitet og finesse. Barnebursdager med mindre enn syv retter? Utenkelig. Søndagsmiddag som tar under 36 timer å forberede? Skammelig. Dette er året du kaster deg inn i gourmet-dansen. Ti nye oppskrifter vil få deg til å fremstå som en matnerd under oppkok.

Ikke få panikk, du skal ikke tilbringe hele 2018 fordypet i gamle, støvete kokebøker. Det finnes nemlig en haug med oppskrifter som består av kun få ingredienser. Pepperoniostesmørbrød, Grandiosa med crabsticks og ekstra ost, eller makaroni og ost. For ikke å snakke om variasjoner over mel, vann og salt. Du fullfører dette i løpet av et googlesøk. Legger du ned litt innsats, kan du finne noe eksotisk med et vanskelig navn. Denne retten kan du snakke om når alle vennene dine snakker om sine fermenterte okseballer i aspik.

Bare ikke dra selvskrytet for langt. Når du hører deg selv si «selv Eyvind Hellstrøm ringer meg for råd om denne retten» bør du flåse deg inne på do i en time.

Redusere ditt personlige forbruk med 25 prosent. Tiden da man viste frem rikdom med dyre klokker og biler er forbi. Den moderne mann og kvinne viser moderasjon. Nå viser du rikdom med hvor mye du reduserer forbruket. En reduksjon på 25 prosent signaliserer at du tar fremtiden til våre barn og kloden på alvor.

Dette kan virke som mye jobb, men ikke stress med å kartlegge hvor mye du brukte i fjor. Det er det ingen som finner ut av. Det er i år som teller. Du må enkelt og greit unnlate å kjøpe hver fjerde ting. Det er ingen som vet hva du egentlig skulle kjøpe inn. Må du på nødhandel etter rømme, salat og agurk før fredagstacoen, avstår du fra å plukke med deg en ny mopp. Det viktige er ikke hva du avstår fra å kjøpe, men at slekt og venner får høre om det. Igjen: Vis moderasjon og ikke skryt for mye. For eksempel vil dette bli lett gjennomskuet: «Jo da, jeg har kjøpt meg nytt tørkestativ. Men jeg avsto fra å kjøpe en Tesla, så da går det greit.»

Publisert