Dagbok fra asylmottaket

— Vår syriske venn i Bergen sa at vi måtte kjøpe en paraply, for det er sverdet i denne byen.

HJEM: George Nacoul fra Homs i Syria har funnet seg til rette i brakken på Ågotnes. På en bytur kjøpte han det norske flagget. Inne på rommet har han begynt å lære seg norsk via Youtube. Foto: Eirik Brekke

• Eirik Brekke (foto)
  • Bjørn Asle Nord
Publisert Publisert

Utdrag fra den syriske asylsøkeren George Nacouls (23) dagboknotater etter hans første uker i Norge:

Natten da vi kom.

Himmelen var klar. Det var veldig kaldt. Vi var 20 personer som ventet på å få krysse grensen fra Russland. Gleden kunne leses i ansiktene våre. Drømmen ble oppfylt etter en strabasiøs og tung reise. Vi bar bagasje på skuldre og hengte resten på en rusten sykkel med punktert forhjul. Så jeg dro sykkelen over grensen. Det var bare 50 meter. Tankene ble klarere, jo nærmere jeg kom grensen. Jeg snudde meg og så at faren var lagt bak meg. Foran meg lå paradis, bak meg ilden, helvete. Vi ble møtt av en politimann som med et smil signaliserte trygghet. Etterpå var alle triste tanker vekke. Jeg senket skuldrene. Var dette virkelig politiet? I løpet av tiden i Norge har jeg bare møtt folk som smiler

Les også:

Les også

- Kanskje folk har rett til å hate flyktninger?

Det er syriske George Nacoul i asylmottaket på Ågotnes som spør.

FLOTT LAND: Vil jeg klare meg her, bli integrert fort her? Jeg har ikke opplevd noe som får meg til å føle meg fremmed. Folk er ubeskrivelig hyggelige her i Norge, skriver George Nacouls i dagboken sin.

Første dag på mottaket.Jeg sto opp klokken syv og spiste frokost med vennene mine. Salen var så stor at jeg ikke visste hvor vi skulle sette oss. Her var alt av pålegg, egg og oster. Den første dagen gikk vi ut og ble kjent i nærområdet. Bensinstasjonen, blokkene og naturen rundt. Jeg hadde bare dollar å betale med. Jeg fant ut at det var 15 minutter å gå fra mottaket til busstoppet, der vi kunne komme oss til byen. Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget hvor raskt nettet var på rommet. Jeg kunne se på filmer og være på Youtube. Jeg så «The Godfather» og «Sleepers», og etter det sovnet jeg.

Onsdag 4. november.

Rutine, spise, sove, være på nettet, spille kort.

Torsdag 5. november.

Brøt rutinen og reiste til byen. En syrer som har vært flere år i Norge kom til mottaket og fulgte oss til byen. Han har hjulpet oss mye og betalte bussturen for oss. I byen guidet han oss rundt og vi fikk handlet litt. Jeg kjøpte barbersaker.

Fredag 6. november.

Dro til byen igjen. Likte meg så godt der. På vei til busstoppet traff jeg en hyggelig norsk mann. Han sa at det finnes folk her i Norge som ikke liker flyktninger. «Men jeg mener vi må hjelpe folk i nød», sa han og tilføyde: «Love changes the world, not war». I byen kjøpte jeg et norsk flagg. Noen så rart på meg da jeg gjorde det. Men på kort tid hadde dette landet gitt meg mat, husly, trygghet, omsorg. Vår syriske venn i Bergen sa at vi måtte kjøpe en paraply, for det er sverdet i denne byen. Du kan ikke gå uten paraply. Inne på McDonalds traff jeg en pen og snill jente. Vi ble venner på Facebook. På vei tilbake til mottaket om kvelden bestemte jeg meg for å lære det grunnleggende i norsk språk og søkte på Youtube.

Lørdag 7. november.

Jeg begynte på første leksjon i norsk på Youtube. Tallene og bokstavene. Reiste til byen sammen med syv andre. Vi gikk på pub, det var koselig stemning. Vi satt i baren i to timer og drakk øl. Så traff jeg en annen jente på en hurtigmatrestaurant. Hun var nydelig og smart.

Tirsdag 11. november.

Begynte å tenke på fortiden. Så åpnet jeg laptopen og leste mer norsk. Mine beste øyeblikk er når jeg leser norsk. Jeg leste tall fra 10 til 20. Så begynte jeg å lære pronomen. Om ettermiddagen dro jeg til byen. På veien så jeg hvor flott og ordnet dette landet er og stilte meg spørsmålet: Vil jeg klare meg her, bli integrert fort her? Jeg har ikke opplevd noe som får meg til å føle meg fremmed. Folk er ubeskrivelig hyggelige her i Norge.

Se videoreportasje:

Publisert

Les også

1. «Beisk røyndom har kollidert inn i svensk innvandringspolitikk. Det kan bli stygt.»

2. Her blir de kontrollert for første gang på 60 år

Grensekontroll er tilbake i Norge - men selv et 20 år gammelt bilde holdt for at Atle Herøy fikk slippe inn igjen i…
  3. Advarer asylsøkere mot å komme til Norge

Justisdepartementet ruller ut kampanje med avisannonser, Facebookside og bruk av Norges ambassader for å vise at «Norge…
  4. Bosettingssjokk for kommunene

Mandag landet det første charterflyet med asylsøkere på Sola. Bosettingsbehovet kommer så brått på at kommunen ikke…
  5. Strengere grensekontroll i Norge

Norge innfører grensekontroll på alle ferger fra Sverige, Danmark og Tyskland.
  6. - Snart får du en asylsøker som nabo

Erfaringen viser at det går bra, skriver UDI-direktøren.
  7. - Jeg er redd folk skal tenke at alle flyktninger er terrorister

24 år gamle Karem Helal frykter terrorangrepene i Paris vil gjøre livet vanskeligere for flyktninger i Norge.

Mer fra BT magasinet

1. BT MAGASINET

– De som tror meslinger er en uskyldig barne­sykdom, har ikke sett det vi har sett

2. BT MAGASINET

«De var opptatte av å ta på hverandre. Jeg var opptatt av å få seks i matte.»

3. BT MAGASINET

Det skulle bare være et skole­prosjekt. Så ble det alvor.

4. BT MAGASINET

– De ville ikke prøvd seg på noe slikt et sted der flertallet er hvite

5. BT MAGASINET

BTs matanmelder har testet sushi-nykommeren i Bergen

6. BT MAGASINET

– De nye bussene er egentlig 18 meter lange, rullende datamaskiner

Mest lest

1. Én person alvorlig skadet etter påkjørsel på fergekai

2. To smittet og 18 ansatte i karantene på Haukeland

3. Anders Pamer: «Nødløsningen har gitt Brann suksess. Da er det ingen grunn til å tvinge gjennom trenerens plan.»