Hva hvisker rådgiveren i øret til stortingskandidaten?

De er usynlige i den offentlige debatten, men har stor innflytelse på de politiske avgjørelsene. Møt politikerne som trekker i trådene i valgkampen.

Publisert Publisert

Det rister svakt i gondolen i det den passerer en av mastene opp mot Ulriken. Han er kritthvit i ansiktet og har blikket stivt rettet i gulvet. Svelger tungt flere ganger.

De andre passasjerene nyter utsikten over Bergen. Regnet har akkurat gitt seg, og skydekket har sprukket over Sotra. Under oss sliter en krumbøyd mosjonist seg oppover de bratte bakkene.

I gondolen småprater en statsråd, en valgkampleder og to stortingsrepresentanter om valgkamp og ferien som var. Ingen legger merke til den skrekkslagne rådgiveren.

– Det gikk jo fint? Du ser litt blek ut, sier jeg i det vi stiger ut av vognen.

– Den høydeskrekken! Dette har jeg gruet meg skikkelig til. Men hva gjør man ikke for valgkampen, sier politisk rådgiver og leder for Hordaland Unge Høyre, Tobias Strandskog (24).

Han sier det ikke høyt, men hele gondolen vet det. Valgkampsirkuset er i gang.

BAKMANNEN: Som politisk rådgiver har Tobias Strandskog (24) ansvar for både stortingskandidater og ministerbesøk, som da Jan Tore Sanner besøkte Bergen 2. august. Foto: Adrian B. Søgnen

Siden midten av juli har partiene knivet om velgernes oppmerksomhet. Fortsatt er det flere uker igjen til valget. Debattene går høyt og stuntene står i kø.

Standarden ble satt da Erna Solberg (H) klinte til med selene på Akvariet i Bergen. De andre partilederne lot ikke vente på seg. Mens Jonas Gahr Støre (Ap) lekte gjemsel med en barnehage, åpnet Knut Arild Hareide (KrF) barndomshjemmet på Bømlo for hele Norges pressekorps. Trine Skei Grande (V) sang bilkaraoke på Vestlandet. Rasmus Hansson (MDG) dykket etter plast på Ågotnes.

Men hvor mye av valgkampen bestemmes på bakrommet? Hvem er de som står i kulissene og trekker i trådene, og hvor mye makt har de?

STARTEN: – Vi lever i en politisk boble, der rådgiveren min er vinduet ut til den virkelige verden, sier næringsminister Monica Mæland (H). Bildet er fra Torgallmenningen i 1999, fem år etter Mæland ble ansatt som politisk rådgiver i Hordaland Høyre. Foto: ARKIV/ARNE NILSEN

– Rådgiveren min har uten tvil stor innflytelse på valgene jeg tar. Vi har et åpent og ærlig forhold, og jeg stoler på vurderingene hennes, sier næringsminister Monica Mæland (H).

På 1970-tallet tok personlige rådgivere for alvor steget inn i norsk politikk. I dag er det flere rådgivere enn valgte representanter i folkeforsamlingen, opplyser Stortingets informasjonstjeneste.

– I dag har ikke politikere faste arbeidstider, og i en hektisk hverdag er vi helt avhengig av en hjelpende hånd som kan tilrettelegge reiser, svare mediene, skrive taler og brife oss før et møte eller en debatt, sier Mæland.

Næringsministeren er selv en av mange toppolitikere som startet karrieren som rådgiver.

– Da jeg var ferdig med jusstudiene på Universitetet i Bergen i 1994, ble jeg tilbudt jobb som politisk rådgiver for Hordaland Høyre i EU-valgkampen. Det var aldri planen å bli politiker, men tiden som rådgiver ble et viktig springbrett.

MANGE BITER: Karina Asbjørnsen har brukt sommeren på å planlegge valgkampen til Ap i detalj. – Det er litt av et puslespill, sier 27-åringen.

Standen på hjul ruller høylytt over brosteinen. Klokken har knapt bikket syv, men de frivillige på Folkets Hus har allerede hentet kaffe på Scandic Hotell, funnet frem partiprogrammene og skiftet til røde T-skjorter.

– Vi har aldri startet valgkampen så tidlig som i år, sier politisk rådgiver for stortingsrepresentantene til Hordaland Arbeiderparti, Karina Asbjørnsen (27).

Det deles ut kaffe til trøtte bergensere. Få stopper opp for en prat, men de fleste smiler takknemlig for kaffen. Asbjørnsen filmer og tar bilder av stortingsrepresentantene Jette Christensen og Egil Knudsen. Valgkampen dokumenteres på sosiale medier, og som tidligere journalist vet den politiske rådgiveren hva hun holder på med.

KAFFE TIL FOLKET: Allerede i midten av juli var Hordaland Arbeiderparti godt i gang med valgkampen.

– Mange rådgivere kommer rett fra AUF, men selv var jeg aldri politisk aktiv. Da jeg fikk spørsmålet om å forlate journalistikken til fordel for partiet, mente jeg det var riktig å takke ja. Jeg følte jeg ville være mer til nytte ved å aktivt jobbe for politikken og verdiene jeg trodde på, enn ved å stå på utsiden i en redaksjon, sier Asbjørnsen.

I valgkampen er jobben hennes å gjøre politikerne synlige.

– Vi har brukt sommeren på å planlegge valgkampen i detalj. På kontoret har vi et excel-dokument på 10–15 sider hvor kandidatenes aktiviteter er planlagt fra dag til dag. I tillegg kommer frivillig aktivitet og besøkene fra sentralt hold. Det er litt av et puslespill, sier 27-åringen.

Kaffekannene er tomme i løpet av en halvtime. Senere samme dag ligger et av de røde pappkrusene foran føttene til en av byens rumenske tiggere.

HVERDAG: Det var ikke bare-bare å returnere til hverdag og barnehage etter en lang sommerferie. Både pappa og mamma er aktive for Venstre i valgkampen. – Ingrid jobber frivillig etter jobb og jeg på dagtid. Helgene holder vi hellige, sier kampanjerådgiver Frode Fjeldstad, her sammen med Sverre og Marte.

– I dag skal vi feire bursdagen i barnehagen!

Tvillingene Sverre (5) og Marte (5) hadde bursdag i fellesferien, og etter en lang sommerferie er det ekstra spennende å forenes med vennene.

Et par rosa støvler mangler, så storesøster Julie (7) låner bort sine. Det blir fort kaos når fem mennesker – og et brett med monstermuffins – skal ut døren samtidig.

Klokken 07.50 er ungene levert, og mamma Ingrid Nergaard Fjeldstad og pappa Frode Fjeldstad deler ut valgbrosjyrer på Oasen terminal i Fyllingsdalen. Mens trøtte ungdommer med store headset knapt løfter blikket i det de subber ut av 50E-bussen, tar andre imot de fuktige brosjyrene med et medfølende smil.

I dag får de tynne, lysegrønne valgkampjakkene virkelig testet seg.

KAMPEN FOR Å OVERLEVE: Som kampanjerådgiver for Venstre i Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Hordaland, har Frode Fjeldstad mer enn nok å gjøre i valgkampen.

– Kanskje får vi litt ekstra sympati i dette regnet, sier Frode Fjeldstad, politisk rådgiver for Venstre i Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

Sommerens meningsmålinger har vært like dystre som værmeldingene.

– Nå handler det om å overleve – komme over sperregrensen. Men målingene har tent kamplysten. Aldri før har det vært lettere å mobilisere grasrota, sier Fjeldstad.

Skjermen på mobilen lyser opp. Førstekandidat for Hordaland Venstre, Terje Breivik, ringer den nå gjennomvåte rådgiveren for å diskutere dagens strategi. Selv er stortingskandidaten på joggetur hjemme i Ulvik.

RUSTER I REGNET: Hordaland Venstre har frikjøpt fire og en halv stilling til valgkamparbeid.

– Kandidatene hører som oftest på argumentene mine, og gjør det jeg foreslår, sier Strandskog.

Veggene på partikontoret i Høyres Hus er malt i blåtoner. I etasjen under holder bystyregruppen orienteringsmøte om kommunenes eldreomsorg. Brune pappesker med valgkamputstyr dekker alle ledige flater.

På skjermen fremfor ham står valgkampplanen for Hordaland. Eller «masterplanen», som valgkamplederen har kalt den.

– Jobben handler i størst grad om å fronte stortingskandidatene våre best mulig. Vi skal informere dem om dagens program, kontakte journalister, skrive leserinnlegg og prøve å gjøre sakene våre aktuelle for pressen. En del av kollegaene dine er nok allerede lei av meg, sier Strandskog og flirer.

PLAN B: – Det går ikke an å bestemme for seg for å leve av politikk. Plan A er å bli lærer, men dersom sjansen byr seg for å jobbe for partiet, er jeg den første til å takke ja, sier Tobias Strandskog.

Veggene på partikontoret i Høyres Hus er malt i blåtoner. I etasjen under holder bystyregruppen orienteringsmøte om kommunenes eldreomsorg. Brune pappesker med valgkamputstyr dekker alle ledige flater og hjørner.

– Det ligger en del makt i partiapparatet. Dersom logistikken ikke fungerer, går det ut over stortingskandidatenes prestasjoner i valgkampen. Når kandidatene er på reise, er det vår jobb som politiske rådgivere å brife dem om hvem de skal møte, hvilke utfordringer en bedrift har, hvordan kommunens problemer påvirkes av Høyres politikk, og ikke minst legge et løp slik at de rekker å besøke skoler, sykehus og eldrehjem.

FOLKETS HUS: Hordaland Ap har sjelden for få hender i valgkampen. – Her en dag var vi faktisk for mange for en husbesøk-aksjon. For et luksusproblem, sier Karina Asbjørnsen.

– Politiske rådgivere har ekstremt mye makt og innflytelse og har en helt avgjørende rolle i valgkampen, sier politisk kommentator i Morgenbladet, Aslak Bonde.

– Slik valgkampene er lagt opp i dag, rekker ikke politikere å lese aviser eller følge med på sosiale medier. De er derfor helt avhengig av input fra virkeligheten gjennom rådgiverne sine, sier han.

Bonde synes det er uproblematisk at dagens rådgivere er såkalte «broilere», men at det i en ideell verden også hadde vært «vanlige folk» som endte opp i rådgiverstolen.

– I dag er rådgiverne stort sett unge politikere, som har drevet med politikk ved siden av skole og studier. Jeg tror med fordel politikerne hadde hatt mye å lære av å ha en bedriftsleder eller en lærer som rådgiver, men det er selvsagt vanskelig å få til rent praktisk, sier Bonde.

FRYKT: – Jeg motiveres av frykten for å våkne 12. september og innse at det blir fire nye år med Frp i regjering, sier Karina Asbjørnsen, politisk rådgiver for Ap. Her filmer hun Hadia Tajik og Jette Christensen på stand på Straume.

Det striregner på Sotra. Røde sydvester og regnponchoer deles ut til fremmøtte partimedlemmer. «Arbeid til alle er jobb nr. 1» trykket på tynn plast. Roser, saft og boller sendes rundt.

Noe forsinket svinger to PST-biler inn på parkeringsplassen til Straume idrettspark. Det er lite tvil om at personen som kommer skal passes på – en lokal politipatrulje har allerede stått på parkeringsplassen i en halvtime.

Hadia Tajik, nestleder i Arbeiderpartiet, spretter ut av bilen. Hun holder en kort tale om verdivalg og fremtidens arbeidsplasser, før hun blander seg med publikum og småsnakker med de frivillige.

– Har jeg tid å ringe opp igjen de her?

Stortingskandidat Jette Christensen ser spørrende på den 27 år gamle rådgiveren. Asbjørnsen nikker.

De har nettopp sendt direkte til velgere på Facebook. På grunn av avisenes begrensede ressurser, er det ikke lenger like lett å få saker på trykk – selv ikke for Hadia Tajik.

Dagens valgkampprogram nærmer seg slutten, men før rådgiveren kan ta kvelden, skal stortingsrepresentantene skoleres i debatt på partikontoret.

– En av mine viktigste oppgaver på hektiske dager er å holde tiden. Små forsinkelser fører til at hele programmet forskyves. Men de dagene vi har politieskorte, er de dagene vi er mest presise. De er veldig opptatte av å være presise, sier Asbjørnsen og ler.

«BEST I SKYGGEN»: Politisk rådgiver Frode Fjeldstad er utdannet sivilingeniør ved NTNU, og i dag bosatt i Fyllingsdalen med kone og tre barn.

Med unntak av et par år, har Fjeldstad jobbet med politikk hele sitt voksne liv. Først som generalsekretær for Unge Venstre, så som informasjonsrådgiver for Venstre, videre til Europabevegelsen og til slutt som politisk rådgiver. Konen, Ingrid, fant han også i partiet.

– Rådgivere har mye makt og innflytelse, men når alt kommer til alt, er det politikerne som treffer den endelige beslutningen, sier Fjeldstad.

Selv med en lang karriere i politikkens kulisser, drømmer ikke 39-åringen om å ta steget ut i manesjen.

– Jeg trives best på som rådgiver på bakrommet. På den måten får jeg påvirke politikken, uten å selv stå i rampelyset.

Trebarnsfaren fra Knarvik er i dag rådgiver for ikke mindre enn tre fylkesparti. Nå i valgkampen merker han spesielt godt at Venstre er et lite parti, med svært begrensede ressurser.

– Vi er lilleputter, men det har vi alltid vært. Derfor kan vi ikke kjøpe mengder med annonseplass eller kaste rundt oss med gratis valgkampstæsj. Vi er gode på å utnytte de ressursene vi har, og mener at desto flere velgere vi fysisk tar i hånden, desto bedre blir valgresultatet, sier Fjeldstad.

AVGJØRENDE JONN: - «Underfull Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far og Fredsfyrste». På spøk siterer KrF-leder Knut Arild Hareide fra Jesajas bok i Bibelen. I 1999 var han politisk rådgiver for statsråd Jon Lilletun (KrF). Også daværende NHH-rektor Victor D. Norman er med på bildet. Foto: ARKIV/MARITA AAREKOL

– For å si det sånn: Jeg har langt bedre rådgivere enn det Jon Lilletun hadde den gangen.

Det har vært en travel dag for Knut Arild Hareide (KrF). De store avisene har nettopp slått fast at partiet nekter å drive valgkamp sammen med Frp, etter Sylvi Listhaugs uttalelser om at Hareide «sleiker imamer oppetter ryggen». Det mumles om borgerlig krise.

– Jeg ble Jon Lilletuns politiske rådgiver i 1998. Før dette hadde jeg vært aktiv i ungdoms- og lokalpolitikken, men muligheten jeg fikk som rådgiver, var helt avgjørende for at jeg er politiker i dag, sier partilederen.

Det var slik partiet ble kjent med ham.

– Tiden som rådgiver var den lykkeligste tiden i mitt politiske liv. Jeg fikk være med på å ta store avgjørelser, men dersom det gikk galt, var det ikke mitt ansikt på alle landets aviser dagen etter, sier Hareide.

Best husker han de gangene Lilletun la fra seg rådgiverens grundig utarbeidede manus under taler, og snakket helt fritt.

– Den gangen skrev mediene «når Lilletun legger fra seg manus, sitter det en nervøs rådgiver på første benk». Men det stemmer ikke helt, jeg syns Lilletun var på sitt aller beste når han snakket fritt, sier Hareide.

«TA ANSVAR»: Tobias Strandskog fra Oslo meldte seg inn i Unge Høyre som 15-åring. Da han flyttet til Bergen i 2014 for å studere, tok han opp den politiske tråden. I dag er han leder for Hordaland Unge Høyre og politisk rådgiver i valgkampen.

– Hei! Som du ser kommer vi fra Høyre, og siden det snart er stortingsvalg lurte vi på om du ville ha en brosjyre?

I en sidegate av Fjellveien – i svingene i Washingtons vei – slentrer stortingskandidat Peter Christian Frølich (H), Henry Grindheim Hogstad og rådgiver Strandskog mellom villaene.

I løpet av få uker skal titusenvis av husstander få politikere på døren.

Det deles ut handlenett med trykket «Ta ansvar – stem Høyre». Rådgiveren står for det meste av pratingen, mens stortingskandidaten står for sjarmen.

– Dette er tradisjonelt et område vi gjør det bra i, men dersom folk fortsatt er usikre, er Erna Solberg vårt sterkeste kort, sier Strandskog.

– Alle vil ha en statsminister fra Bergen.

Publisert