Så nær var sykkel-VM å bli avlyst

Hele sykkel-VM kunne ha veltet før startskuddet gikk. Da tidenes idrettsfest i Bergen endte med dundrende konkurs, hadde varsellampene lyst lenge.

KONFRONTASJON: Sykkel-VM måtte svare på mange tøffe krav fra Bergen kommune i forkant av mesterskapet. Lite tilfredsstillende svar gjorde at kommunen lenge var usikker på om det i det hele tatt kunne bli VM. Foto: Bård Bøe

  • Øystein Vik
  • Lars Kvamme
Publisert Publisert

Utenfor, i den kjølige septemberluften, lettet og landet flyene. På et møterom inne på Bergen lufthavn steg temperaturen.

En delegasjon på 35 personer var på vei til verdensmesterskapet i sykling i Richmond, USA. De ville lære av amerikanerne. Om to år skulle syklistene komme hit.

Hundretusener ville trekke til byen. Det skulle bli en enestående mulighet til å vise frem Bergen og Vestlandet, og lage folkefest slik bare bergensere kan.

«Når noen spør: Har vi råd til dette? Så må jeg si: Vi har ikke råd til å la være. Dette er en investering i fremtiden», sa daværende bergensordfører Trude Drevland.

FIKK VM: Daværende byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen og ordfører Trude Drevland (til v.) da Bergen ble tildelt mesterskapet i 2014. Foto: Eirik Brekke (arkiv)

Hun var langt fra den eneste entusiasten. Førsteinntrykket på hele rådhuset hadde vært så godt. I 2013 hadde Norges Cykleforbund kommet til Bergen med en skinnende kvalitetssikringsrapport i kofferten.

Sjefen, sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen, hadde imponert med sitt vinnende vesen, sin entusiasme, struktur og ryddighet.

Men det solide inntrykket var havnet på felgen. En e-post hadde blitt sendt fra Bergen kommune til VM-arrangørene der en rekke innvendinger ble luftet. Den ble ikke godt mottatt.

Nå måtte partene snakke ut.

Like før avreisen til Richmond i 2015, skulle VM-sjef Hansen og flere arrangører møte Bergen kommune på Flesland. Stemningen på Avinors møterom ble mer og mer trykkende.

Les også

Fersk BT20-podkast: Her er historia om korleis sykkelfesten enda i skandale, krangling og konkurs

I Bergens Tidende sin nye podkast BT20 fortel vi heile historia om dei viktigaste sakene på Vestlandet.

Mens sykkel-VM-arrangørene snakket, sank realitetene innover kommunens utsendte, deriblant byens toppbyråkrat, kommunaldirektør Robert Rastad.

For dem betydde det de hørte bare én ting: Hansen og resten av Bergen 2017 var ikke i nærheten av å forstå omfanget av det de hadde satt i gang.

Diskusjonene ble kraftige. Arrangørene mente at kommunens folk var strenge og firkantede. De svarte at de bare forlangte samme beredskapsnivå som ved andre store arrangementer:

Hva om et barn forvillet seg inn i løypen der syklistene kom i 80 kilometer i timen? Hvordan skulle hjemmesykepleien komme seg frem, eller foreldre levere i barnehagen? Hva med veiene som ble sperret rundt Haukeland universitetssjukehus?

Og hva om det verst tenkelige skjedde, slik politiet planla for? At terrorister kjørte inn i en folkemengde og angrep med skytevåpen eller kniv?

Svarene Bergen 2017 AS ga, var ikke gode nok for kommunen.

STERK SIKKERHET: På grunn av terrorfaren måtte Bergen sikres med betongklosser, for å unngå at noen kjørte inn i folkemengden. Terrorsikring ble kostnadsdrivende for alle involverte. Foto: Ørjan Deisz (arkiv)

Det var de beste av tider. Norske flagg langs hele løypen opp Fløyen. Laksebakken, stinn av publikum på hver solfylte veranda. Kok i sentrum, fest på Askøy. Magiske TV-bilder fra luft og bakke gjorde bergenserne enda sikrere i sin sak – de bodde faktisk i verdens vakreste by.

Og det var de verste av tider: I februar, etter måneder med økonomiske problemer i etterkant av VM-festen, ble Bergen 2017 et konkursbo.

Kravene mot arrangørene havnet ifølge den siste rapporten fra advokaten som styrer konkursboet på 108 millioner kroner.

Hvordan kunne et så spektakulært arrangement få så spektakulære problemer?

Bergen 2017 strevde ikke bare med økonomien. Få uker før startpistolen smalt, manglet selskapet kommunens endelige velsignelse til å i det hele tatt få arrangere sykkel-VM.

Han arvet verdensmesterskapet da han overtok makten i Bergen høsten 2015. Det gikk tidlig opp for nåværende byrådsleder Harald Schjelderup (Ap) at noe skurret.

– Så seint som våren 2017 var vi lenge bekymret for at vi ikke kunne tillate bruk av byen til sykkel-VM, sier han.

KRITISK: Våren 2017 var byrådsleder Harald Schjelderup usikker på om han måtte avlyse mesterskapet. Her står han på stedet der oppløpet gikk under VM. Foto: Tor Høvik

Schjelderup forteller om alvorsfylte samtaler med styret og ledelsen i Bergen 2017. Tema var manglende dokumentasjon av sikkerheten og beredskapen som arrangøren hadde ansvar for.

– Det irriterte dem åpenbart til tider, men kom ikke dokumentasjonen på plass, kunne vi ikke overlevere byen. Da ville det ikke blitt VM. Det ville blitt en skandale. Derfor stilte jeg også spørsmål om de hadde kontroll på det kommersielle, sier Schjelderup.

Hos Bergen 2017 var frustrasjonen over flere av kravene fra det offentlige, sterk. Var gratis trådløst internett i hele sentrum virkelig nødvendig? Hvordan skulle de klare å distribuere nødnummer til tilreisende, eller kontrollere at varm mat langs løypen holdt 60 grader?

Kommunen på sin side så til slutt ingen annen løsning enn å overta store deler av det utenomsportslige rundt VM-avviklingen. Personell ble ansatt i stor i skala. Egne folk ble flyttet for å jobbe med sykkelrittet.

Bergen kommunes VM-regning økte fra 25 til 70 millioner kroner.

STRILEJUBEL: På Vik i Øygarden var det pyntet til VM-fest med sykler i ulike farger. Foto: Eirik Brekke (arkiv)

På nyåret i fjor var Bergen 2017-folkene bekymret. De trengte mer penger og reiste til Oslo. De ville snakke med Erna Solberg, statsministeren som vokste opp like ved den planlagte sykkelrittløypen i Årstadveien.

Det fikk de ikke. Sykkelfolket endte opp i Kulturdepartementet, der de la frem pengesorgene sine.

Utgiftene til omlegging av veier og kollektivtransport var blitt dobbelt så høye som først budsjettert.

Planen var egentlig å ha høstferien under VM, slik at ledige busser kunne frakte folk. Men arrangørene ville ha skolebarn langs løypen. Ekstra busser og sjåfører måtte leies inn i hopetall.

I tillegg lå sykkel-VM an til å tape millioner. For å arrangere mesterskapet krevde UCI, det internasjonale sykkelforbundet, en avgift på syv millioner euro. Arrangørene hadde ikke sikret seg mot valutasvingninger, selv om de hadde blitt advart om risikoen.

Da kronen tapte seg i verdi mot euroen, ble arrangementsavgiften flere millioner kroner dyrere.

Les også

Tidslinjen som forteller VM-historien: Dette skjedde bak scenen og i offentligheten

Punktene som viser veien fra unnfangelse til konkurs.

Gjennom mange år hadde eventselskapet Possibility stått bak store og små arrangementer i Bergen. Nå skulle de sørge for noen av hovedinntektene til sykkel-VM: Salg av billetter og såkalte VIP-pakker. Men salget sviktet.

Hundre dager før mesterskapet fant Possibility-sjef Harold Sletten grunn til å rope varsku. På et møte mellom Possibility og VM-arrangørene 6. juni står det i referatet til Sletten: «Det er for øyeblikket ingen kjøp... Men det er brukt mye tid på prosjektering, opprydning og løsninger uten at dette har gitt verken Bergen 2017 eller Possibility omsetning. Dette er uakseptabelt...»

Beskjeden var dramatisk. Sponsorer hadde trukket reservasjonene sine, nye hadde ikke kommet til. I eventselskapet var de nervøse for at de reelle inntektene kom til å bli langt lavere enn budsjettert. Men likevel, det var aldri en frykt for at de ikke skulle få betalt. Den realiteten slo først inn etter VM.

E-poster viser at Sletten dokumenterte situasjonen overfor administrasjonen i Bergen 2017.

TUNGE BAKKER: Løypen under VM i Bergen mørnet syklistene. Dette bildet ble tatt i Sollien under fellesstarten for menn. Foto: Rune Sævig (arkiv)

Styret i Bergen 2017 sier at de først fikk se dette notatet etter VM, men at de ikke ser på det som ble lagt frem som noen krisemaksimering.

To måneder før VM sendte Mona Hellesnes og Harald Tiedemann Hansen – styreleder og daglig leder i Bergen 2017 – en rapport til Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune, som hadde stilt underskuddsgarantier.

Hellesnes og Hansen ba om at rapporten, som viste hvor dårlig det sto til med økonomien, ble holdt unna offentligheten av forretningsmessige hensyn.

«Resultatmessig ser prognosen ikke særlig lovende ut», skrev de. De regnet med å gå tom for penger mot slutten av august, uker før selve mesterskapet begynte.

Og videre: «Vi kan fort få et underskudd på rundt 15 millioner».

Likevel fortsatte VM-arrangørene å bestille varer.

  • Hør BT20 – Bergens Tidendes nye podkast – fortelle historien bak sykkel-VM:

Harald Tiedemann Hansen har ikke ønsket å svare på spørsmål til denne artikkelen. Det har heller ikke Svein-Erik Malkenes, som kom inn som sikkerhetssjef for Bergen 2017 og har fått lovord fra byrådslederen for jobben han gjorde.

Flere andre i VM-organisasjonen har også takket nei til intervju. Noen begrunner det med at VM-oppvasken kan ende i retten.

SJELDEN FEST: Bybarken var fylt til randen under den siste søndagen i VM. Foto: Eirik Brekke (arkiv)

Mona Hellesnes, styreleder for Bergen 2017, har svart på spørsmål fra BT på e-post. Hun skriver at hun ikke kjenner til at det kom kritiske signaler fra Bergen kommune på møtet på Flesland høsten 2015.

– Dette var på et veldig tidlig tidspunkt i forberedelsene. Det var bare et halvår etter etablering av Bergen 2017 og fortsatt to år igjen til VM i Bergen. Jeg kjenner ikke til at det ble fremsatt kritiske signaler fra Bergen kommune på dette tidspunkt.

At Bergen kommune våren 2017 vurderte å måtte avlyse hele arrangementet, stiller hun seg uforstående til.

– Dette er jeg helt ukjent med. Det forelå ingen slike offisielle og formaliserte uttalelser fra ansvarlig hold i Bergen kommune. Hva som eventuelt kan ha blitt uttalt av enkeltpersoner i kampens hete, er umulig å forholde seg til.

TOUR DE FRANCE-STEMNING: Temporittet opp Fløyen er noe av det som huskes best fra septemberdagene. Fjellet var dekket av fans. Foto: Bjørn Erik Larsen (arkiv)

Noen uker før VM ringte telefonen på den andre siden av landet, hos Paul Rief. Han var på jobb i designbyrået Tint Kommunikasjon, et lite firemannsfirma på Hadeland. Det var august og ferietid.

I andre enden av linjen var Heikki Dahle, en sentral figur både i sykkelforbundet og Bergen 2017. De to kjente hverandre gjennom sykkelmiljøet. Dahle ville snakke business. Sykkel-VM trengte skilt med startnumre som skulle festes på syklene, og de trengte dem kjapt.

Rief ble i stuss. Jøss, tenkte han, hadde de ikke et større firma til å gjøre en sånn jobb? Men VM-arrangøren Dahle insisterte, forteller Rief i dag. Ryktene om at VM slet med økonomien, hadde også nådd Hadeland, men:

– Jeg ble beæret, sier Rief.

At Rief kjente Dahle fra sitt mangeårige virke som dommer på sykkelritt, gjorde utslaget.

– De hadde jo norsk laks som sponsor. Jeg tenkte at det fantes penger.

Rief og kollegene la hodet i bløt. Sammen med en nabobedrift fikk de frest ut nummerskilt i plast. De brukte kvelder og helger for å nå VM-starten.

Tre dager før det første VM-løpet, ble skiltene lastet i en bil på Hadeland og kjørt over fjellet. De tok ikke sjansen på at skiltene skulle bli sittende fast i posten så kort tid før mesterskapet.

Regningen på over 80.000 kroner ble aldri betalt.

FØLTE SEG MISBRUKT: Paul Rief og det vesle selskapet Tint kommunikasjon fikk jobben med å lage startnumre kort tid før mesterskapet. Foto: Jo Straube

– I ettertid ser jeg at vi ble misbrukt, sier Rief.

Heikki Dahle sier det aldri var hans intensjon å lure noen til å ta på seg en jobb det ikke fantes penger til å betale for.

– Jeg kjenner Paul så godt at det hadde jeg aldri gjort. Dersom han føler seg utnyttet, var det aldri meningen, sier Dahle.

Startnumrene ble bestilt samtidig som Bergen 2017 brukte mye tid på å svare på kommunens sikkerhetskrav.

At startnumrene ble bestilt bare få uker før VM, forklarer Dahle slik:

– Det var litt uklart hvem som hadde ansvaret for å kjøpe dem inn, og så var det ferietid. Da vi var i august, handlet det bare om å få bestilt, sier Dahle.

– Visste du da at VM ikke kunne betale for jobben?

– Nei, nei. Utbetalingsstoppen ble jo innført først en stund etter VM, sier Dahle.

Under VM tok sykkelentusiasten Paul Rief selv turen til Bergen for å oppleve hendelsen. Han synes det var «et vanvittig flott arrangement».

I dag er han bare frustrert.

– Jeg har fått avsky for hele VM. Jeg har mistet all tillit til folkene som arrangerte det. Er det rart?

Flere bestillinger kom i siste liten, også på avslutningsbanketten i Håkonshallen.

Dagen etter skulle Peter Sagan og Alexander Kristoff sørge for dramatikk helt til siste tidels sekund i det 27 mil lange rittet fra Rong til Festplassen.

Nå feiret arrangører og VIP-er et vellykket mesterskap.

På banketten tikket en bestilling inn hos Espen Hansen, sjef i Flex Reklame. Firmaet hadde levert mye til mesterskapet, og nå manglet VIP-identifikasjonsbånd til avslutningsetappen. Fullt oppgjør ble lovet innen et par uker, ifølge Hansen, som kommanderte en ansatt til å jobbe kveld og natt for å få båndene klare. Det var ikke første gang under VM han hadde gjort det.

Båndene ble levert. Regningen forble ubetalt.

Styreleder Mona Hellesnes skriver at det er normalt at det vil dukke opp enkelte innkjøp tett opp til et stort arrangement. Hun svarer slik på spørsmål om varer ble bestilt på et tidspunkt der arrangørene visste at det ikke var penger til å betale.

– Selvsagt ikke. Som nevnt var selskapet likvid og alle regninger ble så vidt styret var kjent med betalt fortløpende. Dette er også bekreftet i ettertid. Av alle ubetalte krav mot selskapet, er tilnærmet samtlige fakturaer datert og mottatt etter VM.

JUBEL: Også under fellesstarten for U23 herrer var det bra med folk til stede da Benoît Cosnefroy vant. Men folkemassene skapte utfordringer for arrangørene. Foto: Tor Høvik (arkiv)

Fire dager etter Sagans sluttspurt, var luften tett i rådhusets øverste etasje. De fremmøtte journalistene forventet at også den økonomiske statusen for VM-et ville bli kjent. I BT dagen før hadde VM-sjef Hansen bekreftet offentlig at de kom til å gå i minus.

En dresskledd gjeng med politikere fortalte med glede om hvilken sportslig og folkelig suksess mesterskapet hadde vært. Så ble det åpnet for spørsmål.

– Hvor stort blir underskuddet, spurte BT.

Et oppgitt sukk hørtes fra politikere og VM-sjefen. Her hadde det vært en flott folkefest, og så kom spørsmål om penger?

Dressgjengen hadde ingen svar. Verken Hansen, byrådsleder Schjelderup, ordførerne fra omegnskommunene eller fylket kunne si noe om det økonomiske resultatet.

De sa derimot det alle visste fra før:

At VM hadde vært grådig kjekt.

En onsdag sist november slo realitetene for fullt ned hos styremedlemmene i Bergen 2017.

Om ettermiddagen var det styremøte i lokalene til advokatfirmaet Thommesen. Daværende sykkel-VM-advokat Jeppe Normann listet opp kravene mot VM og sammenliknet dem med innholdet på kontoen til Bergen 2017.

Kravene var om lag ti ganger større enn det som sto på konto.

Det var krise.

Styreleder Hellesnes kaller det «et hypotetisk spørsmål» hva Bergen 2017 skulle gjort annerledes for å unngå pengesmellen.

Hun skriver at dersom mesterskapet hadde vært fullt finansiert på annet vis, og ikke avhengig av inntekter under mesterskapet, og ellers faste priser, ville situasjonen vært en annen.

– Dette er imidlertid teori og ikke den praktiske verden, skriver hun.

Hellesnes mener også flere av pengekravene som er kommet mot Bergen 2017, er ubegrunnede.

Etter styremøtet i november gjorde Harald Tiedemann Hansen seg mer eller mindre utilgjengelig for mediene og forsvant som VMs frontfigur.

Det var ikke første gang. Også før VM hadde sjefens tilstedeværelse blitt etterlyst.

– Sykkel-VM manglet en general. En som alle ville være med, en som kunne skape entusiasme. Harald Tiedemann Hansen skulle være den generalen, men han var totalt fraværende og kjente ikke folk. Han hadde ikke «know how» om hvordan ting fungerer i Bergen, mener Espen Hansen i Flex Reklame.

At Hansen i det hele tatt fikk jobben som daglig leder for Bergen 2017 AS, samtidig som han var sykkelpresident i Norge og styremedlem i Det internasjonale sykkelforbundet, er blitt kritisert av kontrollkomiteen i Sykkelforbundet.

– Vi uttalte allerede i 2015 at det var uheldig. Når man inntar en slik rolle som Norges Cykleforbund ga Harald Tiedemann Hansen, er det veldig lett å møte seg selv i døren, sier Gaute Kindervåg, leder for forbundets kontrollkomité frem til i vår.

PÅ TERRASSEN: Bergensere med balkong ut mot VM-løypen fikk panoramautsikt til knivingen i bakkene. Foto: Tor Høvik (arkiv)

Han mener at trippelrollen ble spesielt vanskelig i den tøffe situasjonen Bergen 2017 kom i.

– Det ville vært naturlig for den daglige lederen å ha en krevende dialog med sin eier, Sykkelforbundet. Men når den øverste lederen hos eieren er deg selv, blir det veldig spesielt.

Konsekvensen ble en svekket kontrollfunksjon og et noe umyndiggjort styre i Bergen 2017, mener den tidligere lederen av kontrollkomiteen.

Knappe tre måneder etter VM sluttet Hansen som daglig leder for Bergen 2017. På dette tidspunktet var den tidligere VM-sjefen blitt en ulempe, skrev styret i selskapet til Norges Cykleforbund.

Hansen, «rett eller galt, ble en belastning i Bergen 2017 AS sin dialog med både offentlige og private kreditorer. Han ble i manges øyne personliggjøring av problemene som var oppstått».

Styreleder Mona Hellesnes mener Hansen like fullt «jobbet 24 timer i døgnet for sykkel-VM».

«Og la ned en uvurderlig innsats», skriver hun.

GODT I GLASSET: Daværende byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen (H) feiret sammen med VM-initiativtaker Steinar Remme og daværende ordfører Trude Drevland (H) da VM ble tildelt Bergen og omegn. Foto: Eirik Brekke (arkiv)

Erik Kubon Halvorsen i Bergen 2017 blir både stolt og lei seg når han tenker på VM. Stolt over å ha vært med på å arrangere kanskje tidenes fest i Bergen. Lei seg fordi arrangementet ikke ble økonomisk bærekraftig, og at det har rammet aktører som sto på og bidro.

– Bergen 2017 var tidenes beste sykkel-VM, og man fikk det folkelige og tilgjengelige arrangementet byen og regionen ønsket. Men det er sårt at det ble et slikt etterspill, sier Halvorsen som var den som skrev Bergens VM-søknad og ble kalt Mr. VM.

Byrådsleder Harald Schjelderup sier at «mangelfull ledelse» er en av hovedforklaringene på at det gikk som det gikk med ettermælet til VM.

– At de ikke hadde en tydeligere prosjektorganisasjon, med en tilstedeværende leder, opplevde vi som et problem. Harald Tiedemann Hansen er dyktig. Jeg har mye godt å si om ham, men han var ikke permanent i Bergen. Det var krevende. Skal du arrangere sykkel-VM, må du ha en leder i arrangementsbyen, sier Schjelderup.

Det var 173 dager siden nederlandske Tom Dumoulin syklet over målstreken på Fløyen etter en historisk tempoetappe. Siden en pesende Davy Wathne ble heiet opp samme løype på direktesendt TV. Siden tusenvis av folk samlet seg foran storskjermer i Bergen sentrum.

12. mars i år ble folkefestens varme byttet ut med rettsvesenets kjølighet. I en sal i Bergen tingrett satt styreleder Mona Hellesnes alvorlig og ventet.

I RETTEN: Styreleder Mona Hellesnes og styrerepresentant Yvonne Hetlevik møtte i Bergen tingrett under konkursbehandlingen i februar. Styreleder Hellesnes beklager overfor leverandørene at det gikk som det gikk. Foto: Alice Bratshaug (arkiv)

På dagsorden sto konkursbegjæring av Bergen 2017 AS. Selskapet hadde sluttet å betale regninger fire måneder tidligere. En av kreditorene hadde fått nok av å vente på penger som aldri kom.

Dommer Reidar Mowatt ba styrelederen om å redegjøre for hva VM-selskapet eide. Hellesnes listet opp det hun hadde: Underskuddsgarantier fra kommune og fylke, utestående krav de ikke hadde fått inn, samt pengene på konto.

Det var langt fra nok.

Dommeren avsluttet behandlingen med et lite klask med klubben. Det hele hadde tatt 13 minutter.

Tidenes sykkel-VM var konkurs.

Publisert

Les også

  1. Tidslinjen: Dette skjedde bak scenen og i offentligheten

    Punktene som viser veien fra unnfangelse til konkurs.
  2. Nekter å betale ut 5,2 millioner til sykkel-VM

    Hordaland fylkeskommune sier nei til å betale ut underskuddsgarantien på 5,2 millioner kroner til Bergen 2017.
  3. Fikk varsler om rovdrift av politifolk under sykkel-VM. Nå ønsker Arbeidstilsynet at politiet skal evaluere seg selv.

    Vest politidistrikt har mottatt et varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet.
  4. Her er historia om korleis sykkelfesten enda i skandale, krangling og konkurs

    I Bergens Tidende sin nye podkast BT20 fortel vi heile historia om dei viktigaste sakene på Vestlandet.

Mer fra BT magasinet

  1. BT MAGASINET

    Asbjørn og Hilborg var gift i 67 år. De døde med åtte dagers mellomrom.

  2. BT MAGASINET

    «Bli bergtatt du også»

  3. BT MAGASINET

    – Folk sier at har du først bodd i Sandviken, flytter du aldri herfra. Det gjelder for meg også.

  4. BT MAGASINET

    Her er milliardærkokken ved Bjorøy: – Det var visst det beste han hadde smakt

  5. BT MAGASINET

    Ungene var alene i en kano, ropte konen min. «Lite sannsynlig. De kan jo ikke svømme», svarte jeg. «Nettopp», sa hun.

  6. BT MAGASINET

    – Denne godt skjulte restauranten er Bergens kanskje vakreste uteservering

Mest lest

  1. Dette synet møtte Rune da han løftet overmadrassen på hotellet i Bergen

  2. Nyheter direkte

  3. 36 døde. Dette er menneskene bak tallet.

  4. Bobilen og personbilen skulle bare passere hverandre på broen. Da gikk det galt.

  1. Sykkel-VM
  2. Sykling
  3. Bergen
  4. Bergen kommune
  5. Hadeland