Bærekraft på fire hjul

Teknologi delt med konkurrentene, gamle fiskegarn og ikke for mye rekkevidde. Slik skal danske Henrik Fisker lage verdens mest bærekraftige bil.

Solceller langs hele taket skal gi inntil 1600 km økt rekkevidde årlig. I California, neppe i Bergen. Foto: Fisker Inc.

  • Paal Kvamme
Publisert Publisert

– Ambisjonen er å lage verdens mest bærekraftige bil. Bilene våre skal være så miljøvennlige at de ikke oppfattes som en trussel, sier Henrik Fisker.

Det er tidlig om morgenen hjemme i California. Før andre har trillet ut av sengen, er 57-åringen allerede klar for å snakke om hvordan han vil gjøre verden til et bedre sted.

Uten å kutte bilkjøring.

Kjent for vakre biler

Henrik Fisker er en anerkjent designer, kjent for å tegne vakre biler for Aston Martin og BMW. Så hoppet han av for å lage sin egen bil. I 2012 kom Fisker Karma på markedet, en kostbar hybrid som floppet til tross for at kjendiser som Justin Bieber og Leonardo DiCaprio la sin elsk på den. Nå er dansken tilbake med noe helt annet enn luksusbiler for rikfolk: Den elektriske kompakt-SUVen Ocean, som skal komme i 2022. Teknisk sett byr ikke bilen på særlig annet enn det konkurrentene har allerede i dag: Firehjulstrekk, 300 hestekrefter og en rekkevidde på inntil 480 kilometer.

Men så kommer det interessante.

Tepper av søppel

Teppene i bilen er laget av utslitte fiskegarn og plastsøppel plukket fra sjøen. Gamle T-skjorter skal få nytt liv i interiøret, sammen med gummi fra gamle bildekk. Skinnsetene er veganske, og har altså aldri stått på en grønn eng og rautet. Taket er dekket av et solcellepanel som skal kunne gi inntil 1600 kilometer ekstra rekkevidde i året. Når bilen en dag kommer til veis ende, henter Fisker bilen tilbake og resirkulerer den.

– Hva ligger i lovnaden om å lage «verdens mest bærekraftige bil»?

Les også

Hjellestad-vraket som dro til Hollywood

- I Europa er Norge på tredjeplass når det gjelder reservasjoner, etter Tyskland og Danmark på annenplass. Norge kommer til å bli et viktig marked for oss, sier Henrik Fisker. Foto: Fisker Inc.

– Vi bruker så mye resirkulerte materialer som mulig. Det handler om hvordan vi utvikler bilene, hvordan vi produserer dem, hvilke materialer vi bruker, sier lysluggen fra Allerød.

Han forteller om store utfordringer ved gjøre resirkulerte materialer gode nok til å bruke i biler, der de blant annet skal tåle temperaturer fra 40 minusgrader til 50 plussgrader.

– Det har tatt mye tid. Men hvis vi kan være før alle andre, så er det bra.

– Må sikte høyt

– Er Ocean så mye mer bærekraftig enn konkurrentene? Både Tesla og Polestar bruker vegansk skinn, Nissan har hatt et rett nok lite solcellepanel på Leaf, og BMW i3 har da brukt resirkulerte materialer i en årrekke?

– Vi startet med fullengdes solcelletak allerede i 2012 - om ti år har kanskje alle nye biler det. Vegansk interiør handler ikke bare om stoffet, men hvordan det lages. Nå holder vi på å lage bærekraftig lim og løsemidler. Det er mye «kjedelige» ting som kunden ikke kommer til å se, men som må gjøres. Vi stiller strenge krav til leverandørene våre, for at være sikre på at de leverer så bærekraftig som mulig. Nå har vi engasjert et kjent konsulentfirma, som vi betaler for at de etterprøver hvor bærekraftig vi faktisk er. Så jo, jeg tror at vi vil ha en langt mer bærekraftig bil enn konkurrentene.

– Det er likevel en hårete påstand å komme med?

– Absolutt! Men hvis du ikke sikter høyt, kommer du aldri dit du vil.

– Bærekraft ikke nok

Les også

Et fnugg av Italia

Slik ser den ut, den elektriske SUVen som ifølge produsenten vil være verdens mest bærekraftige bil. Hvor mye av bilen som kan resirkuleres, kan Henrik Fisker foreløpig ikke svare på, da bilen ennå er under utvikling. Foto: Fisker Inc.

Han sier at resirkulerte materialer ikke er så mye dyrere enn nye materialer, men at utviklingen i forkant koster flesk. Fisker mener likevel at det er mulig å selge den elektriske SUVen for rundt 38.000 dollar, i skrivende stund 12.000 dollar billigere enn en naturlig konkurrent som Tesla Model Y.

– Vi er ikke her bare for å ta kunder fra Tesla. Vi er her for å ta folk ut av bensinbilene sine, sier lysluggen fra Allerød.

- Grunnen til at Ocean er en kompakt SUV, og ikke en kombikupé som Tesla Model Y, er at folk elsker SUVene sine. Skal du få folk ut av bensinbilene sine, blir det lettere hvis de får en elektrisk biltype som de allerede liker, sier han.

Likevel tror ikke Fisker at miljøtiltakene alene er nok til at folk kjøper bilen hans.

– Folk liker å høre om slikt, men skal de faktisk kjøpe bilen må den også ha en emosjonell verdi. Den må være kul, sier 57-åringen.

Les også

Stor lidenskap i liten skala

Skeptisk til batterikappløpet

– Bilindustrien er midt i et kappløp nå. På 1960-tallet var det om å gjøre å ha raskest mulig akselerasjon. Så skulle man ha høyest toppfart, deretter lavest mulig luftmotstand. Nå er det et “race for range” - et kappløp om å ha lengst mulig elektrisk rekkevidde, sier Fisker.

Selv om hans egen elbil skal ha et batteri på rundt 80 kWt, synes han utviklingen er uheldig.

– Mange kjører med altfor store batterier. Jeg ser for meg et skifte om tre-fire år, der folk vil ha mindre batterier. De trenger ikke kjøre med, eller betale for, et svært batteri som veier 500 kilo, der vekten reduserer rekkevidden. Det er unyttig bruk av ressurser.

– Blir dagens elbil-batterier er laget på en tilfredsstillende måte?

– Antakelig ikke. Det må fremdeles stilles spørsmål til hvor batterienes råstoff kommer fra, og at de blir fremstilt på en human måte. Nå ser det ut til at dette begynner å komme på plass.

– Viktig å dele

For å få folk flest til å velge nullutslippsbiler, må prisene ned. Fisker mener at den raskeste måten å kutte prisene på, er at konkurrenter deler på masseproduserte batterier, drivverk osv.

– Ny teknologi er alltid dyr når den kommer på markedet. Så blir den billigere, sier han, og trekker frem flatskjermer som eksempel.

– Det samme gjelder bilbransjen. Det er ikke slik at Tesla eller Nissan lager alt selv. Mye av teknologien som trengs i en elbil er standard hyllevare. Vi deler allerede battericeller, det er bare fire-fem store produsenter av battericeller i verden. Ingen hører forskjell på ulike elmotorer, så hvorfor ikke dele? Det er ikke noe mål å vise at vi klarer å lage alt selv, sier 57-åringen.

Men ett sted går grensen:

Interiøret i Fisker Ocean er i stor grad laget av resirkulerte fiskegarn, havsøppel og brukte T-skjorter. Foto: Fisker Inc.

– Software er en viktig del av bilens identitet. All software er laget hos oss. Eller fra ulike hjemmekontor. Hehe, vi har akkurat ansatt 60 nye folk som vi aldri har møtt. Det er rare, spennende tider, sier 57-åringen på telefon fra California.

Lar andre bygge bilene

Fisker har ingen planer om å starte sin en egen bilfabrikk. Produksjonen skal skje hos Magna Steyr i Østerrikke, som allerede skrur sammen biler for bl.a. Mercedes, Jaguar og BMW. Ved å bruke en eksisterende bilfabrikk vil Fisker unngå miljøbelastningen ved å bygge en helt ny fabrikk, og i tillegg skal dette eliminere kvalitetsproblemer.

- Tesla har vist at det er vanskelig å levere jevn og god kvalitet når man starter bilfabrikk fra intet. Den fellen ønsker vi ikke å gå i. Vi skal ha høy kvalitet fra første bil, sier han. 

For å spare penger, skal Fisker heller ikke etablere et forhandlernettverk. 

- Hos oss blir det som å bestille noe fra Amazon, du får bilen levert rett hjem, sier Henrik Fisker.

At bilen har kommet for å bli, er han helt sikker på:

- Mennesker har alltid likt personlig transport. Det kommer ikke til å endre seg. Ingen våkner om morgenen og gleder seg til å ta bussen.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Endelig kommer den elektriske Fiat 500 til Norge. Denne gang er det alvor.

  2. På Frekhaugs eneste bilfabrikk skapes det utrolige ting av papir

  3. Elon Musk: Nå kan Tesla-kunder i USA betale med bitcoin

  4. Teslas dominans kan være over raskere enn ventet

Mer fra BT magasinet

  1. BT MAGASINET

    Da koronasyke lå for døden, ble pårørende sluppet inn bakdøren

  2. BT MAGASINET

    «Nå ringer vi bestemor, hun som bor inne i ipadden, vet du»

  3. BT MAGASINET

    – Kanskje de sier noen pene ord om oss i morgen

  4. BT MAGASINET

    Smitte truer villrein på Hardangervidda – nå må tusenvis av dyr skytes

  5. BT MAGASINET

    Den store elsparke­sykkel­testen: Én klar vinner

  6. BT MAGASINET

    – Vi klarer nesten ikke å vente til vi er sammen igjen

BT anbefaler

Laksevåg-gjengen skapte liv i Vågen. Se bildene fra 17. mai.

LES SAKEN