Bilbransjens egne dødsfeller

Åtte mennesker er drept av kollisjonsputene som skulle redde dem. Bilbransjen har lange tradisjoner for å sende farlige biler ut på veien.

7. september 2014 setter Jewel Brangman seg inn i en Honda Civic hun har leid i San Diego. 26-åringen smeller igjen bildøren og kjører mot Los Angeles, der hun prøver å skape en karriere som skuespiller. Brangman er nesten fremme i filmbyen da hun krasjer leiebilen. Kollisjonen er ikke særlig dramatisk, bare akkurat nok til at kollisjonsputen blir utløst. Med eksplosiv kraft sprayes metallsplinter fra den feilkonstruerte kollisjonsputen ut i bilkupeen. Brangman blir det foreløpig siste dødsoffer i en airbagskandale som har pågått i årevis, og som bare ser ut til å vokse.

Kollisjonsputen er en av bilhistoriens største oppfinnelser innen sikkerhet. Men det er ikke alltid den redder liv. Åtte dødsfall, og over 100 skader, knyttes til feilkonstruerte kollisjonsputer laget av det japanske Takata-konsernet. Takata er en av verdens største underleverandører av sikkerhetsutstyr til biler, og står for en femtedel av verdens produksjon av kollisjonsputer.

Les hele saken med abonnement

Mer fra BT magasinet

  1. BT MAGASINET

    Barndomsvennen startet væpnet gruppe. – Jeg ble forskrekket.

  2. BT MAGASINET

    Kjartan løy om at han måtte jobbe overtid. Hjemme ventet Sally skuffet. Så skjønte hun det.

  3. BT MAGASINET

    Roy Helges sønn har panikkangst. – Jeg kan tenke: Herregud, Liam, nå må du skjerpe deg.

  4. BT MAGASINET

    – Ein må vera litt fornuftig og ikkje berre tenkja på at ein skal vera fin

  5. BT MAGASINET

    – Dette er rett og slett grisegodt

  6. BT MAGASINET

    Det startet med en samling i Nygårds­parken. Slik ble det en ny korona­bølge i Bergen.