Tove Chantell Tovey-Visted og Bentein Visted.
Foto: Privat

Da hadde boligen i Salhusvegen 199 gjennomgått omfattende oppussing. I kombinasjon med en målrettet markedsføringskampanje fra megler Ken Martin Wigand, gjorde det at boligen ble solgt etter bare åtte dager på markedet.

– Vi så potensialet i huset og kjøpte det som en investering. Det viste seg å være veldig lurt. Vi har ikke bare kommet oss inn på boligmarkedet, men har bygget verdier som vi tar med oss videre, sier Tove Chantell Tovey-Visted (25).

Dugnad og gode venner

Både hun og ektemannen Bentein var 23 år gamle da de ble huseiere første gang. I løpet av et intenst år byttet de alle gulv, de rev vegger, de åpnet opp mellom kjøkken og stue, de malte, de drenerte tomten og opparbeidet hage.

– Nå fikk vi igjen for vennetjenester vi hadde gjort for mange gjennom årene. Vi jobbet hardt selv, og mange stilte opp og hjalp til. Dugnadsinnsatsen fra venner og familie holdt kostnadene nede. Totalutgiftene for alt vi gjorde i og rundt huset kom på under 50 tusen kroner, forteller Tove.

LEKKERT: Stuen og kjøkkenet ble slått sammen og totalrenovert før salget.
Foto: Silje Holte

Megleren utfordret

Da de skulle velge megler, var det kun småtteri som gjenstod av det som skulle gjøres. Det var derfor en lekker bolig Ken Martin Wigand fikk i oppdrag å selge. Men oppdraget kom ikke av seg selv. Tove og Bentein inviterte fire meglere til å konkurrere om oppdraget.

Megler Ken Martin Wigan.
Foto: Proaktiv

– Dette var vårt første hussalg, og det var mye vi var i tvil om og trengte veiledning til. Jeg opplevde at de andre meglerne nikket og sa «ja og ha» til alt vi sa. Ken Martin snakket oss ikke rundt. Han ga oss motstand og utfordret oss, samtidig som han sørget for at vi var involvert i prosessen hele veien, sier Tove.

Spennende bolig

Selv om huset er lite, er det innholdsrikt: To soverom, to stuer, og en solvendt balkong med orkesterplass til Salhusfjorden. I tillegg var det kommet på plass en hage med fin uteplass.

– Noe av jobben min er å sørge for å fremheve det beste ved boligen, slik at potensielle kjøpere kan se den for seg ikke bare som et sted å bo, men som et livsvalg. Responsen på markedsføringen tyder på at vi lyktes, forteller Wigand.

4319 klikket på nettannonsen, og 678 så på den mellom to og fem ganger. 32 personer så på den mer enn fem ganger, og det kom åtte personer på visning. Av dem var det to som valgte å by, og prisen ble 2,550 millioner kroner.

– Ken Martin var veldig tilgjengelig for oss i hele denne fasen, og det er nok en grunn til at vi var veldig fornøyd med ham, sier Tove.

Tok sjansen

Også Alice Langseth (25) kom seg tidlig inn på boligmarkedet i Bergen, da hun flyttet fra Kristiansund for å studere i 2015. Den 57 kvadrat store leiligheten i Bøhmergaten i Solheim ble en god base for studiene, men nylig tok Alice beslutningen om å flytte videre.

Alice Langseth.
Foto: Privat

– Du kan si at jeg tok en sjanse den gangen jeg kjøpte, og jeg var spent da jeg skulle selge. Men jeg ble både kjempefornøyd og overrasket over prisen, sier Alice.

Hun hadde håpet å få 2,9 millioner, men til slutt ble leiligheten solgt for 3,3 millioner.

Meglervalget

Da hun kjøpte bolig i 2015, var det egentlig en annen leilighet hun først prøvde å sikre seg. Den ble solgt gjennom Proaktiv.

– Det kan høres litt rart ut, men opplevelsen i prosessen der jeg tapte budrunden var så positiv at jeg kontaktet Proaktiv da jeg selv skulle selge, forteller Alice.

Megler Marius Undheim Helvik fikk oppdraget, og så straks mulighetene som lå i en relativ sentral leilighet av god standard, med kort avstand til dagligvarebutikker, sentrum, bybanen og turmuligheter.

NYOPPUSSET: Stuen ble både malt og stylet før visningen i Alices leilighet.
Foto: Tom Berger – Fotocompagniet AS

– Alice hadde gjort mye på forhånd. Badet var nyoppusset. Vi anbefalte stylisthjelp med møbler og interiør, og jobbet mye med tone og målgruppe for markedsføringen. Det er alltid det man gjør i prosessen som skaper resultatet. Ingenting skal være overlatt til tilfeldighetene sier Helvik.

Alle som lastet ned prospektet ble kontaktet og tilbudt privatvisning. På visningen hadde Helvik med seg en kollega, slik at alle de 10 som kom ble ivaretatt. Fire av dem endte opp med å by i en runde som endte langt over Alices forventninger.

Megler Marius Undheim Helvik.
Foto: Proaktiv

Fornøyd

I dag er hun en tilfreds boligselger.

– Det gikk fort, og alt gikk behagelig for seg. Kontakten med megleren, fotograf og stylist, og annonsering; alt skjedde raskt og sømløst. Og etter fem-seks dager var handelen i boks. Det var utrolig deilig, sier Alice.