Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2021 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)Foto: Bergen kommune, Reguleringsvesenet / Bergen byarkiv
Foto: Bergen kommune, Reguleringsvesenet / Bergen byarkiv
Foto: Bergen kommune, Reguleringsvesenet / Bergen byarkiv
– Parkering er ikke siste stopp i kundereisen, men et stopp på veien til noe annet du skal gjøre. Da er det viktig at alt går knirkefritt og at parkeringen tar minst mulig tid, sier Øyvind Vatne, drift- og personalleder i Bergen Parkering.
Vatne har jobbet innen parkering i over 30 år og har lenge vært en del av en bransje som kan oppfattes konservativ.
DRIFT- OG PERSONALLEDER: Øyvind Vatne
– Parkering har i en årrekke vært preget av mekaniske, analoge løsninger. Vi har hatt stort fokus på å være løsningsorienterte og kundevennlige i utarbeidelsen av nye, tekniske løsninger. Nå kommer endelig kundene først, sier Vatne.
Bergen sentrum får sine første parkometre.
ByGarasjen bygges og blir Bergens største parkeringshus. ByGarasjen var en vesentlig del av utbyggingen av Bystasjonen og Bergen Storsenter, som først sto ferdig i 1988.
Påbygg av plan 3 for å utvide ByGarasjen ferdigstilles. Dette øker kapasiteten fra 1542 til 2265 plasser.
Parkering på Festplassen fjernes og 237 parkeringsplasser forsvinner fra gateplan i Bergen.
KlosterGarasjen åpner som byens største fjellanlegg, med over 600 parkeringsplasser, senere utvidet til 940 parkeringsplasser.
Bergen Parkering AS blir etablert som en kommersiell parkeringsoperatør. Selskapet får leiekontrakt på byens største parkeringshus.
Tjenesten Sesam Sesam for billettløs parkering blir lansert, utviklet av Bergen Parkering og samarbeidspartner. For første gang kan du parkere uten å bruke mynt, billett eller bankkort i bommen.
ByGarasjen og KlosterGarasjen blir bomfrie. Det er nå slutt på billetter og bommer for over 3000 parkeringsplasser.
Bergen Parkering overtar GriegGarasjen og innfører billettfri parkering i byens mest moderne parkeringshus.
Foto: Bergen kommune, Reguleringsvesenet / Bergen byarkiv
Bergen Parkering har tatt flere store steg de siste ti årene. Den teknologiske utviklingen har på mange måter gjort dem til en pionér i bransjen.
– Hvis du mener alvor med å sette kunden først, må du være villig til å utvikle deg. I Bergen Parkering er vi innovative og ikke redd for å tenke nytt.
Automatene er byttet ut med apper, bommene er blitt til digitale kameraløsninger og ledig parkeringskapasitet vises i sanntid på nettsiden. Du kan også benytte deg av bildelingshuben i ByGarasjen, eller kjøre rett inn og betale via app. Med andre ord sømløst og brukervennlig.
– Ved å fjerne bommene reduserer vi tomgangskjøring og utslipp, dette fordi bilene kjører direkte inn og ut uten stopp. Vi legger også til rette for den stadig økende andelen av elbiler ved å tilby gode lademuligheter. Rundt 40 prosent av alle parkeringer i våre anlegg foretas med elbiler.
Bergen Parkering var først ute med automatisk skiltgjenkjenning i Bergen, og siden den gang har bomfri parkering med skiltgjenkjenning tatt over som standard i parkeringsbransjen.
Det er ikke bare de tekniske løsningene som har hatt godt av fornyelsen, den interne kulturen har også endret seg.
– Vi er stolt over utviklingen vi har foretatt de siste ti årene, og vi ser i undersøkelser at vi har fornøyde kunder og ansatte, sier Vatne og smiler.
Folk trenger parkering også midt på natten. Derfor har ByGarasjen døgnbemannet kundesenter. Martine Svennson Østerbø er en av dem som elsker å jobbe nattevakt.
Østerbø får mange henvendelser på telefon og nett fra kunder som ønsker veiledning. Noen trenger hjelp i parkeringsappen, andre trenger hjelp til å finne igjen bilen sin, eller åpne dørene i parkeringshusene på nattestid.
– Jeg elsker å jobbe natt. Det er noe spesielt med å gå på jobb når alle andre skal legge seg. Det kan være ganske spennende.
Østerbø har vært knappe fire måneder i Bergen Parkering, men har allerede funnet seg godt til rette. I jobben som driftsoperatør passer hun på at ting går riktig for seg.
Det som har overrasket Østerbø mest som ny i jobben, er hvor mye teknisk arbeid som ligger bak et parkeringsanlegg.
– Det er en stor digital kompetanse som må være til stede for at parkeringshverdagen skal gå rundt. Det tenker man ikke på som kunde.
– At kunder ikke finner bilen sin kan fort skje i en travel hverdag, spesielt når anleggene er store og over flere etasjer. Dette er mennesker i alle aldre, som gjerne parkerer på automatikk. Da trår vi til og hjelper så godt vi kan. Det blir som en liten skattejakt, og jeg har lært meg noen triks etter hvert.
– Vi er tilgjengelige hele døgnet, alle dager i året. Det tror jeg er ganske unikt og viser hvor viktig kundene er for oss.
– At kunder ikke finner bilen sin kan fort skje i en travel hverdag, spesielt når anleggene er store og over flere etasjer. Dette er mennesker i alle aldre, som gjerne parkerer på automatikk. Da trår vi til og hjelper så godt vi kan. Det blir som en liten skattejakt, og jeg har lært meg noen triks etter hvert.
– Vi er tilgjengelige hele døgnet, alle dager i året. Det tror jeg er ganske unikt og viser hvor viktig kundene er for oss.
– Jeg elsker å jobbe natt. Det er noe spesielt med å gå på jobb når alle andre skal legge seg. Det kan være ganske spennende.
Østerbø har vært knappe fire måneder i Bergen Parkering, men har allerede funnet seg godt til rette. I jobben som driftsoperatør passer hun på at ting går riktig for seg.
Det som har overrasket Østerbø mest som ny i jobben, er hvor mye teknisk arbeid som ligger bak et parkeringsanlegg.
– Det er en stor digital kompetanse som må være tilstede for at parkeringshverdagen skal gå rundt. Det tenker man ikke på som kunde.
Østerbø får mange henvendelser på telefon og nett fra kunder som ønsker veiledning. Noen trenger hjelp i parkeringsappen, å finne igjen bilen sin, eller åpne dørene i parkeringshusene på nattestid.