Forskere har testet om oppvaskbenken kan være et sted for mindfulness

Kan varmt vann og duften av såpen senke stress?

Publisert Publisert

VED OPPVASKBENKEN: Vaske opp på vanlig måte eller mindfulness-måten? Amerikanske forskerne fant at gruppen som fokuserte på lukten av såpen, varmen fra vannet og følelsen av tallerken og glass i hendene rapporterte om mindre nervøsitet og mer inspirasjon. Foto: Illustrasjonsfoto Dasha Petrenko NTB/ Scanpix

iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det monotone arbeidet med børsten i vaskekummen, oppvask av kopper og kar når man er trett en sen ettermiddag.

Fjernt fra følelsen av avslapning, eller er det nettopp det? I en fersk studie fra Florida State University har forskere funnet at oppvask med mindfulness-tilnærming roer kropp og sjel og senker stress.

Studien er publisert i tidsskriftet Mindfulness.

Mindre nervøs, mer inspirert

— Jeg har hatt en interesse for mindfulness i flere år, både som behandler og som forsker, sier Adam Handley, en av forskerne bak studien, skriver universitetet i en pressemelding.

— Jeg var spesielt interessert i hvordan en rutinepreget hverdagsaktivitet kunne brukes til å oppnå en tilstand av nærvær og gjennom det øke følelse av velvære, legger Handley til.

Mørke høstkvelder kan brukes til å få skikk på rotet.

Les også

Ti ting det er på tide å bli kvitt

Studien omfatter 51 forsøkspersoner. Forskerne fant at gruppen som fokuserte på lukten av såpen, varmen fra vannet og følelsen av tallerken og glass i hendene rapporterte om 25 prosent mindre nervøsitet og 27 prosent mer inspirasjon etter vaskeseansen sammenlignet med kontrollgruppen.

Forskning.no-journalisten Ingrid Spilde har også gjort seg noen tanker om studien.

— Man kan bruke hvilken som helst aktivitet

— Det er interessant liten studie. Den viser at det finnes mange ulike måter og anledninger hvor man kan øve på å være mentalt tilstede, sier psykolog Jon Vøllestad.

ULIKE MÅTER: Psykolog og instruktør i mindfulness Jon Vøllestad mener studien viser at det finnes mange ulike måter og anledninger hvor man kan øve på å være mentalt tilstede. Foto: Privat

Ved siden av å arbeide ved Solli DPS i Bergen, er han førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen. Han har i doktorgradsarbeidet sitt sett på effekten av mindfulness-basert behandling for angstlidelser.— Det er spennende at forskerne ville teste mindfulness i en hverdagslig syssel. Utgjør det noen forskjell om de ber folk være til mentalt til stede i handlingen kontra gjøre som de pleier? De fant altså at det var en forskjell.

Jeg har tro på at oppvask med en slik tilnærming kan regulere ned stress og spenningsnivå. Man kan bruke en hvilken som helst aktivitet i hverdagen, det handler om å skape lommer for seg selv. Finn det som fungerer for deg, råder han.

Les også

Fem ting du bør fikse hjemme nå

Rengjøringsekspert: Jeg altfor praktisk anlagt

Else Liv Hagesæther er en av landets fremste rengjøringseksperter og forfatter av boken «Rent, så enkelt!».

— Det er en interessant studie. Jeg begynte å tenke på hvordan jeg selv reagerer når jeg vasker opp. Jeg kan nok ikke kalle det direkte mindfulness. Det å trekke inn lukten av såpen og kjenne på det varme vannet er ikke helt meg, til det er jeg altfor praktisk anlagt, sier hun.

Les også

Derfor bestemmer kvinner temperaturen inne

— Jeg kan derimot kjenne at det er noe fint og meditativt ved å vaske opp for hånd gammelt servise, sølv og fine krystallglass. Da tenker jeg på at de tingene jeg vasker har vært i slekten lenge, tenker på minner. Det gir gode vibrasjoner og tanker. Og generelt når jeg vasker opp for hånd opplever jeg at jeg fabulerer og kan være ganske kreativ. Hendene arbeider automatisk, tankene kan flyte fritt, legger hun til.

Mer hygienisk med oppvaskmaskin

Hagesæther forstår hvorfor man i en stressende hverdag sverger til å kunne putte ting rett i oppvaskmaskinen. Selv om hun og mannen kun er to i husholdningen nå, bruker de den hele tiden.

MINNER: Rengjøringsekspert Else Liv Hagesæther kobler ikke oppvask med mindfulness. - Men jeg kan derimot kjenne at det er noe fint og meditativt ved å vaske opp for hånd gammelt servise, sølv og fine krystallglass, sier hun. Foto: Privat

Rent hygienemessig fremholder også rengjøringseksperten at oppvaskmaskinvask er bedre enn oppvask for hånd.— Satt korrekt inn og med riktig temperatur, gir den renere resultat. Når man vasker opp for hånd, er det lett for at det kan bli slurv. Man glemmer å bytte vann når det begynner å bli skittent, skyllingen skjer ikke i varmt nok vann.

— Jeg er også en tilhenger av lufttørking av servise, med et halvskittent kopphåndkle kan man risikere å påføre bakterier igjen, sier hun.

Men på hytta vil ikke Hagesæther ha oppvaskmaskin.

— Det bryr vi oss ikke om. Der har vi tid til å vaske opp for hånd. Det kan bli store oppvaskhauger etter middagsselskaper, men vi nekter gjestene å hjelpe oss og de vet godt hvorfor, for det har vi fortalt dem: Dagen etter vasker vi opp sammen mens vi snakker om selskapet og gjestene, ler hun.

Arbeidsfordelingen er klar, mannen vasker, hun tørker og setter på plass.

Les også

Derfor kan naboer bli erkefiender

VASKE OPP: God såpelukt, få det rent, være tilstede her og nå... Kan det faktisk være en bra ting å vaske opp for hånd? Foto: Robert Schlesinger

Øv mindfulness ved rødt lys

Psykolog Jon Vøllestad driver mindfulnesskurs både for pasienter med depresjon og angst og for folk flest som kommer medhverdagsstress og ønsker å finne måter å være forankret og samlet på i et hektisk liv.

— Det er ulike måter å samle seg på. Det kan være gjennom klassiske meditasjonsteknikker, yoga- og pusteøvelser, men parallelt gir jeg kursdeltagerne råd om hvordan de kan trene oppmerksomhet i hverdagen. Man kan øve mindfulness når man drikker den første koppen kaffe om morgenen, når man vasker hendene møysommelig, når man venter på grønt lys i trafikken. Jeg har også trukket frem oppvask som et eksempel, etter å bli kjent med denne studien kommer jeg nok til å trekke det enda mer frem, sier han.

— Den andre siden av mindfulness, som studien ikke tar opp, handler om å ha en bestemt holdning til det man opplever her og nå, en aksept og nysgjerrighet. Kjenner du på irritasjon over å måtte ta oppvasken, prøv å omforme det til å bli noe interessant heller enn en transportetappe, da kan man oppleve å få påfyll, sier han.

Vil man prøve ut mindfulness i hverdagen, husk å gi deg selv litt romslighet, minner Vøllestad om.

Man kan føle fort at man ikke får det til, det er helt naturlig at oppmerksomheten går litt til og fra, men ved trening vil man oppleve at går lettere for hver gang å koble seg på det man opplever her og nå, sier han.

Her er flere tips for hus og hjem:

Publisert