11 butikkonsepter i særklasse

Mindre klær – mer opplevelse: Slik skal butikkene ta shopping til nye høyder.

Publisert: Publisert:

På den ene siden handler det om varene i butikken, utvalgte enkeltprodukter fra like utvalgte designere.

På den andre siden om selve butikklokalet. Den geografiske plasseringen, rommene, møblene, farger og belysning, interiør, vareinnpakning, interaktivitet og de ansatte.

— På mange måter ligner det en galleriopplevelse. Butikklokaler som byr på designartikler og kunst, gjerne også god mat og drikke ved siden av mote og accessoirer i inspirerende omgivelser. Noe vi gjerne har erfart på en reise til en annen by, kanskje i London, Paris eller Milano, men som vi hittil ikke har sett så mye av i butikkverdenen her hjemme, sier Nicolai Schaanning Larsen, gründeren bak YME.

STRAMT: Djevelen er i detaljene! Sort og stramt. De ulike rommene i YMEs lokaler er scenografiske opplevelser i seg selv. Foto: YME, Einar Aslaksen

Myter og fortellingDen nyåpnede konseptbutikken midt på Karl Johan i Oslo, som går over tre etasjer og 1600 kvadratmeter, profilerer seg med kjente high-end— og streetwear-merker så vel som nyere designere.

De tilbyr klær, sko og accessoirer samt magasiner, bøker og interiørdesign. Med jevne mellomrom arrangeres lanseringer, konserter, kunstutstillinger og events.

FASADE: Karl Johans gate 39, bygget allerede i 1844. YME er en av etableringene i «nye» Paleet, og byr på klær, sko, tilbehør, kunst, bøker, nisjeparfymer, magasiner og interiør. YME har også eget galleri, takhage og bokbutikk med tilhørende café. Foto: YME, Einar Aslaksen

Byggets design og interiør er skapt gjennom et samarbeid med YME Studios og arkitektfirma Snøhetta, og har allerede vakt internasjonal oppsikt, ikke minst for sitt skulpturelle inngangsparti utformet som et stort og flammende «ur-landskap». Navnet YME er hentet fra norrøn mytologi.

— Det nordiske appellerer internasjonalt, forteller Schaanning Larsen, utdannet fra Central St. Martins i London.

Mens YME har satset på det teatralske og eksplisitte og har fått kred for å tilføre Oslos butikkverden dristighet, har konseptbutikken Pepper i Bergen valgt en strammere stil.

Pepper har vært en institusjon blant Vestlandets trendglade i flere tiår og flyttet i sommer til eksklusive Strandgaten. Her står arkitektkontoret Eriksen & Skajaa bak renoveringen, og har spesialdesignet hver eneste detalj.

— I utgangspunktet var butikklokalet fullt av ting, alt fra speil til panelvegger. Dette strippet vi raskt, forteller arkitekt Arild Eriksen.

LA: Acne, Downtown Los Angeles. Acnes største butikk, med futuristisk preg og kunstinstallasjoner signert belgiske Carsten Höller. Foto: Acne

Fant skjulte vinduer— Da vi rev, fant vi plutselig mange helt ukjente kvaliteter, blant annet fire store vinduer, innerst i et av rommene. Det bød på mer lys. Vi har også lagt opp til en helt annen fargepalett, i tillegg til at vi viser forskjellige «lag» i veggene. Vi ønsket å lage et rått lokale, så vi satt på en måte butikken oppi et betongkar – inni ruinen. Vi har lagt oss på en form for «byggeplassestetikk» ispedd elementer av marmor, eik, betong og paller. Alt stemmer godt med Peppers skarpskårne streetwear-profil og gjør også at butikken skiller seg ut i handlegaten for øvrig, sier Eriksen.

Eriksen er spesielt inspirert av den australske kosmetikkjeden Aesop, som har helt unike utsalg i en rekke land og byer og som ofte samarbeider med anerkjente kunstnere. I tillegg trekker han frem Acne, som stadig raffinerer lokalene sine.

— Acne har en spesielt tydelig estetikk og en klar holdning til produktene de selger. Formen, materialet, fargene. Særlig butikken deres i Qui Voltaire, Paris har gitt meg spesielle opplevelser. Den er eksklusiv og byr på en helt egen ro.

— Her hjemme synes jeg at det i stor grad bare er restauranter og kaffebarer, som Lysverket i Bergen og Stockfleths i Gamlebyen i Oslo, som har lykkes bra med å rendyrke en stil. Mange av kjedebutikkene pøser på med altfor mye, ofte rene innredningselementer, og kunne vært tjent med en tydeligere profil. Dette handler om å skape sammenheng mellom det som er til salgs og resten av innpakningen, slik at budskapet blir mest mulig klart og man får til å løfte frem varene sine, mener Eriksen.

RØFT: Gatesmart hos Pepper i Bergen. Røft og rendyrket. Helstøpt uttrykk med elementer av betong, marmor, eik og betong. Foto: Pepper

— En måte å konkurrere på

BERGEN: Eriksen & Skajaa arkitekter har spilt på byggeplass-estetikk når de har renovert og detaljutformet Peppers nye lokaler i Strandgaten i Bergen. Foto: Pepper

De fysiske butikkene utfordres av økende netthandel. Mange innen detaljhandelen har vært, og er, nødt til å tenke over hvordan de kan tiltrekke seg flere kunder.— De må skille seg ut og gjøre seg spesielle, påpeker Marit Andreassen, fagansvarlig ved Treider, Idefagskolen (Otto Treider). Hun har retail design, butikkplanlegging og merkevarebygging som spesialfelt og underviser også i dette ved Westerdals.

— Vi har mye kompetanse om hvordan vi som forbrukere beveger oss og bruker butikken. På den måten er det også lettere å respondere og skape godt tilpassede, spennende kjøpsarenaer for forbrukerne. Vi ser at nordmenn bruker mye penger på shopping, spesielt når de er ute og reiser, og mange fremhever shoppingopplevelser på utenlandsreiser som sterkere enn her hjemme. Dette bør vi og handelsstanden utforske. Vi må i større grad gjøre butikkene til en destinasjon i seg selv.

- Mange detaljister, superbrands og eksklusive merker satser konseptuelt. Men hvor tilgjengelig er dette, egentlig?

— Det arkitektene, designerne og retaildesignerne må spørre seg om, er hvorvidt de lager et konsept kun for designens skyld, eller om det er for kunden. Vi ønsker å gå til flotte butikker, kanskje spesielt de som underbygger vår egen identitet, men det kan virke forvirrende med forretninger som tilbyr for mye, der brandet faktisk ender opp med å bli uklart og utvasket. Tydelige konsepter er viktige. Samtidig er det utvilsomt et marked for det luksuriøse. Se på alle jentene som går omkring med vesker i flere tusenkronersklassen, ofte kjøpt i utlandet. De har penger og kunne like gjerne ha handlet her hjemme, mener Andreassen.

Hun trekker spesielt frem den spanske kjeden Zara som gode på retail-design. Zara har skjønt betydningen av geografisk plassering, hvor i byer de etablerer seg, og hvem de har som nabo.

Det er interessant at de ikke benytter seg av annonsering og reklame. De bruker butikken som markedsføring og prioriterer vareplassering og sameksponering høyt.

— Det er faktisk dokumentert at vi, i løpet av 2, 5 time med shopping, forbrenner om lag 700 kalorier. Det tilsvarer det samme som en time med jogging. Det er også dokumentert, at selv om kjøpsprosessen kan være utfordrende der og da, og man kan kjenne vegring og usikkerhet, så er tilfredsstillelsen desto større etterpå. Det hevdes simpelthen at shopping kan utløse like mange endorfiner som sex. Dersom handelsstanden og butikkeiere begynner å ta kunden og kundens behov mer på alvor, forenkle og fokusere på positive opplevelser, vil vi virkelig kunne snakke om suksess.

NEW YORK: Aesop, East Hampton. Ren nytelse, ved NADAAA Architects. I alle Aesops butikkutsalg finner man den karakteristiske vasken midt i lokalet. Her er en variant i såpestein. Den observante kan oppdage morse-beskjeder i veggene. Foto: Juliana Sohn

SOHO: Prada Epicenter, SoHo, New York. Åpnet i 2002, etter tett samarbeid med arkitekt Rem Koolhaas, og hans toneangivende kontor OMA. Foto: Copyright OMA

Butikkonsepter i særklasse:Jigsaw Store, London: Designet av arkitekt John Pawson, kjent for stram minimalisme. Pawson var tidlig ute med retail design. Åpnet i 1996, inspirert av estetikken man gjerne finner i kunstgallerier. Butikken er nå overtatt av Canali og har ikke lenger det samme preget.

Prada Epicenter, New York: Arkitektur: OMA/Rem Koolhaas. Fremstår som butikk, visningsrom, galleri, scene og laboratorium. Ligger i det tidligere Guggenheim-museet på Broadway. Stedet åpnet i 2001 og inngikk i OMA’s forskningsprosjekt på shopping. Ga støtet til flere lignende samarbeid. Der mange arkitekter tidligere ikke ønsket å ta i butikk— eller kjøpesenterprosjekter, ble dette nå legitimt.

Selfridges/Bull Ring, Birmingham: Arkitekt: Future System, åpnet i 2004. Arkitekturen var såpass oppsiktsvekkende at kjøpesenteret raskt ble en attraksjon og dro opp turismen til Birmingham.

Aesop: Australsk kosmetikk- og apotekerkjede med utsalg verden over, blant annet i Stockholm. Samarbeider ofte med ulike team av arkitekter og kunstnere og har sterkt fokus på visuelle opplevelser. Sjekk spesielt ut Aesop i New York Nolita, med veggtapet laget av papirbiter fra New York Times. Aesop Downtown Los Angeles, der alt består av runde pappbeholdere. Aesop Flinders Lane, Melbourne, hvor hele interiøret er i industriell papp og Aesop Adelaide, med et vakkert tak laget av over 7500 glassflasker.

Acne Stores: Kanskje særlig i København, Los Angeles, Paris og den nyåpnede butikken i Melbourne.

The Broken Arm i Paris, Corso Como i Milano, Dover Street Market I London, Tokyo og NYC, Smets i Belgia og Excelsior i Milano. Vans popup-stores, Nike Labstores og Adidas’ popup-stores/ flagshipstores/stylestores er også langt fremme.

(kilder: Norsk Form (nå DogA), arkitekt Arild Eriksen og gründer Nicolai Schaanning Larsen)

HONG KONG: NikeLav, Hong Kong. Teknologi er en del av pakken i Nikes konseptbutikker, som nylig åpnet i New York, London, Paris, Milan og Shanghai, i tillegg til Hong Kong. Foto: Nike

KØBENHAVN: Acne studios, Rue Froissart, Paris. En av Acnes fire butikker i den franske hovedstaden. Acne står for «Ambition to Create Novel Expression». Renskåret og eksklusiv! Foto: Acne

  1. KØBENHAVN: Acne Studios, København. Gjennomført rødt. Legg merke til vegg- til veggteppene. Det er Acnes svenske gründer, Jonny Johansson, som har initiert Acnes satsning på hyperelegant butikkdesign. Foto: Acne

  2. afp000790729-SFKrdy8ghM.jpg Foto: INDUSTRIELT: Acne Studios, Estern Columbia Building, LA. Industrielt, stramt og minimalistisk.

RIO: Adidas Pop Up Store, Rio de Janeiro. Midlertidig konseptbutikk. Design og uttrykk signert Tavares Duayer. Foto: Adidas

PAPPRØR: Aesop, West 3rd Street, LA. En av Aesops signaturbutikker med original løsning. Det meste av innredningen er laget av runde, seks-sylindrede papprør. Foto: Aesop

HYBRID: Butikk, scene, klubblokale, laboratorie: Prada Epicenter i New York er et referanseprosjekt som banet vei for generelt hlyere bevissthet rundt retail design og shopping som sanseopplevelse. Foto: Copyright OMA

Les også:Trendekspert: Slik vil du ha det hjemme nå

— Trenden er død når min mor liker den

Pusset opp gammel kolonial og flyttet inn

- Folk trenger ikke å ville bo her selv

Publisert: