- Jeg ønsker at huset skal gro tilbake til naturen

Etter å ha brukt dynamitt på naturen, fikk Julie Furset hjelp av Märthas engleskole til å gi huset god energi.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

På en av de siste naturtomtene i Ekebergskråningen i Oslo fikk Julie Furset og familien husdrømmet oppfylt.

Dynamitt banet vei i berget, slik at den ca. 500 kvadratmeter store eneboligen kunne synke litt ned i terrenget.

— Vi gjorde et kraftig innhugg i moder jord. Nå ønsker jeg at huset skal gro tilbake til naturen og integreres på nytt, sier Julie Furset.

LYST KJØKKEN: Kjøkkenet er et viktig rom for Julie Furset. Den moderne lysekronen har massive, håndblåste lyspærer. Foto: Vidar Ruud

Boligen ble nominert til Oslo bys arkitekturpris i 2014. Naturtomt, med barnåler, røtter, svaberg, trær, strå og ikke minst mose, rammer inn huset. Furset får profesjonell hjelp av Åsmund Bergwitz ved Hole Art Center til å forme hele hagen med mose.

HARMONI: Bysten av Buddha var noe av det første Furset kjøpte til huset, for å inspirere til en harmonisk byggeprosess. Foto: Vidar Ruud

— Jeg elsker mose. Alt er fullstendig vedlikeholdsfritt, mosen trenger ikke engang vannes, sier hun.Kledningen skulle stå til furuleggene rundt, og ekteparet Furset ønsket en mørk og vedlikeholdsfri overflate. Karbonisert sedertre, som er forkullet, ble løsningen.

— Brenning er en gammel konserveringsmetode for tre, forteller arkitekten bak huset, Thor Olav Solbjør i Solbjør Arkitekter.

Han er fornøyd med at de har greid å innpasse et stort bygningsvolum i den bratte Ekebergskråningen.

— Det er arkitekturen som underordner seg naturen, samtidig som vi har utnyttet plassen i høyden, sier han.

Ubehandlet sedertre ved inngangen gir variasjon i uttrykket. Veggen inn mot terrenget er i betong.

— Man kan ikke ha vegger av treverk inntil bakken. Leca går bra over et par etasjer, men blir for svakt for et slikt hus, sier Solbjør.

Fire etasjer høyt ble huset til Furset, og alle etasjene har direkte utgang til terreng. Utsikten, over Oslofjorden og øyene, er mektig.

SKULPTUR: Like nedenfor trappen står en ørliten statue av bronse, som Julie Furset bare kaller «tassen min». Skulptør er Ole Rosen Foto: Vidar Ruud

Betong inneBetongen er tatt med inn i interiøret. Noen vegger har beholdt råbetongen, andre er håndpusset med gips.

SOVEROM: På soverommet åpner Julie Furset mer opp for personlige ting. Foto: Vidar Ruud

— Det har vært viktig med ærlighet i materialene. Naturlig konservert sedertre utvendig, ekte tregulv, betong og gips som puster inne. Håndlagde ting, sier Furset.

FEMININT: Arkitekten foreslo at trappen skulle være svart. Men med materialer rundt i glass og betong, ønsket Julie Furset et mindre maskulint uttrykk på trinnene. Foto: Vidar Ruud

Med betong og harde materialer på alle kanter, smalt ordene i veggene. For å dempe akustikken, ble det lagt lydhimling.

GLASSKULER: Lampe fra Bocci, laget av glasskuler, pryder trappen. Foto: Vidar Ruud

Furset driver selv interiørdesignfirmaet Phenomen, og hadde sterke meninger om hvordan huset skulle se ut innvendig.

BETYDNING: Rundt omkring i huset har Furset plassert symboler som er viktige for henne. Foto: Vidar Ruud

Mens maskuline materialer, som betong og glass, viser seg i trappesjiktet, har hun satt sin egen fargepalett og stil på interiøret. Beigenyanser går igjen, avbrutt av fargesterke malerier.— Jeg trenger harmoni og må ha balanserte fargetoner, sier Furset.

Kjøkkenet i mørkt beige, med benk i rustfri stål og en stor kjøkkenøy, var et must.

— Mannen min og jeg fikk grått oss til litt ulike ting. Han fikk gjennom at glassrekkverket på balkongen ikke skulle ha stålkanter, sier hun.

Inndelt i soner

Det finnes nesten ikke dørstokker i huset, og gulvet flyter gjennom rommene i hver etasje – store keramiske fliser i kjelleren og heltre i etasjene over. "Usynlige" dører går i ett med veggen. Det er store malerier, store krukker og figurer.

— Jeg er opptatt av store formater og å skape ro i linjene, sier Furset.

Familien har tatt utgangspunkt i behovet for ulike soner i den indre planløsningen. I toppetasjen har de to yngste barna soverom. Det er også et oppholdsrom der, med utgang til en stor, solrik terrasse.

I første etasje har de voksne samlet alt de trenger på ett plan: Soverom, bad, kjøkken med spisestue og stue – uten TV, men med store vindusflater ut mot havet.

I kjelleren står et langbord hvor de tre barna kan samle venner til skolearbeid eller middag, der har de TV-stue, og eldstemann har soverom med eget bad.

Innspill fra engleskolen

Det er også sprengt plass til en vinkjeller som ikke er ferdig ennå. I kjelleren er dessuten Fursets arbeidsrom, der hun tar imot klienter for alternativ behandling. På hyllen i rommet står krystaller og bøker av læremestrene: Prinsesse Märtha Louise, Elisabeth Nordeng og Märthas svigermor Marianne Behn.

Furset har gått på Märthas engleskole, og fikk innspill til hvordan huset kunne få god energi og reparere det kraftige innhugget i naturen.

- Jeg begynte med å sette frekvenser på huset ved å legge krystaller på tomten. Det kan sikkert virke litt skrullete, men det skader i hvert fall ikke, sier hun.

Også rundt omkring i huset har hun plassert ut symboler, som steiner med mønster og en Buddha-byste, som minner henne på at hun er del av en helhet av mennesker, jord og univers. Innimellom må hun stoppe opp for å kjenne på følelsen av takknemlighet.

— Vi har klart å skape et uttrykk som jeg føler er tro mot husets identitet, og det er et godt sted å være. Vi lever jo på livets grønne grein her, og det skal vi aldri ta for gitt, sier hun.

Brent tre

Brent eller karbonisert tre er en gammel form for trebeskyttelse, og mye brukt i Japan.

Brent tre kan blant annet ses på pæler i kaianlegg eller gjerdestolper som ble stukket ned i jorden.

Treet får et forkullet lag utvendig, som er motstandsdyktig mot sopp og insekter.

Metoden er kun brukt på få nye bygninger i Norge. Plusshuset Powerhouse Kjørbo i Bærum, fikk brent tre som kledning i 2014.

GRAFITTI: Barna fikk selv være med å velge stil på sine rom. Gutten i huset ønsket en kul vegg, og fikk grafitti-tapet. Foto: Vidar Ruud

BETONG: Den ene datteren ønsket å beholde råbetongen på rommet sitt. Foto: Vidar Ruud

UTSIKT: Det gjør noe med sinnet og pysken å ha slik utsikt, mener Julie Furset. På morgenen kan de se roerne ved Malmøya. - Det er helt meditativt, sier hun. Foto: Vidar Ruud

BARNAS FAVORITT: TV-stuen i kjelleren er det først og fremst barna som bruker. Foto: Vidar Ruud

SONER: Familien har tenkt soner i inndelingen av huset. I kjelleren kan de tre barna samle venner til skolearbeid eller middag. Foto: Vidar Ruud

STUE: Det fargerike maleriet av Hanne-May Scheen bryter opp de balanserte fargetonene i stuen. Foto: Vidar Ruud

FORKULLET: Kledningen er forkullet tre, som skal være et miljøvennlig og vedlikeholdsfritt alternativ til maling og impregnering. Foto: Vidar Ruud

DIREKTE UTGANG: Fra alle etasjer i huset har familien direkte utgang til terrenget. Foto: Vidar Ruud

Les også: Raymond pynter med 200.000 julelys

— Noe måtte skje. Du vet, hagedesignerens hage.

- Det skal se litt ut som et sirkus her

I denne hagen har selv humla eget hus

Kjøpte basseng i en lekebutikk og bygde det ned i terrassen

Slik forvandler du hagen med lys

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Smitte på ti sykehjem: – Noen beboere er nervøse

Kolstihagen sykehjem har stengt dørene etter smitteutbrudd. Totalt er tre sykehjemsbeboere og ti ansatte nå smittet i…

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Varsler tiltak i Bergen – disse kan være aktuelle

  2. 82 nye smittede i Bergen: – Urovekkende, sier sykehussjefen

  3. Misfornøyd beboer sperret E16-omkjøring: – Ble dårlig stemning

  4. Nå kommer nye legemidler mot alvorlig covid-19. Kan redusere antall alvorlig syke.

  5. – Vi må tåle å diskutere pengebruken

  6. Se hvor mange vaksine­doser din kommune får