Disse elleve tingene mener ekspertene at «alle» nordmenn har i hjemmet sitt

— Det er blitt for mye. Det er blitt massehysteri.

Publisert Publisert

POPULÆRT: Kähler Omaggio-vase (øverst til venstre), Nespresso kaffemaskin, flatskjerm og sofa med sjeselong. Hvor mange av disse produktene eier du? Foto: Kahlerdesign.com/Shutterstock

  • Synne Hellum Marschhäuser
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Har du Nespresso-maskin, Kähler Omaggio-vase og sofa med sjeselong er du neppe alene. Det er visse ting som går igjen i veldig, veldig mange norske hjem.

Vi har utfordret to interiør-eksperter på hva «alle» nordmenn har i hjemmene sine. De kom frem til en elleve punkt-liste (se lenger ned).

— Vi følger med på Instagram og blogger, ser ting og får lyst på dem. Vi blir inspirert av det andre har, sier Helle Tjaberg, interiørekspert og redaksjonssjef i Maison Interiør.

Man tenker «Å, gud! Se hva jeg har funnet! Jeg har god smak!». Og så er det plutselig overalt.

Du vil ha ting ikke alle har, men du vil at andre skal ville ha det samme. Samtidig vil du ha det andre har, forklarer Tjaberg. Slik ender det med at veldig mange eier de samme tingene.

Dette bør du kaste:

Les også

Ti ting i boden det er på tide å bli kvitt

Dette mener ekspertene «alle» har i hjemmet sitt:

Disse elleve tingene har «alle»

  • Sofa med sjeselong
  • Nespresso kaffemaskin
  • Flatskjerm
  • Kähler Omaggio-vasen
  • Plakater fra New York
  • Stockholm-teppe fra Ikea
  • Telysholder fra Tom Dixon, Etch
  • By Lassen-lysestaken, Kubus
  • Urbania lyshus fra Kähler
  • Partytelt
  • Ting med skrift på, for eksempel rødvinsglass det står «redwine» på, eller godteriskål det står «godis» på

Kilder: Listen er satt sammen etter innspill fra ekspertene Helle Tjaberg og Halvor Bakke

— Massehysteri

— Alle skal ha den, det er blitt for mye. Det er blitt massehysteri, sier Halvor Bakke, interiørekspert.

Han snakker om den stripete Omaggio-vasen fra Kähler.

— Den er på hvert eneste Instagram-bilde fra de hvite, romantiske hjemmene, sier Bakke.

Han trekker også frem Kählers lyshus, og farger som hvitt og grått.

KÄHLER-VASEN: Vasen er solgt i hele 700.000 eksemplarer i Norge, ifølge Kähler, og enda flere er solgt i Danmark. Foto: Kahlerdesign.com

HOME: Bokstaver og tekst på ting har «alle», mener Halvor Bakke. Foto: Shutterstock

— Og folk har så mange ting med skrift på. Det står «redwine» på glasset, for eksempel, sier Bakke.

Hvorfor er skrift på ting så populært?

— Jeg vet ikke ... «Love is where the home is». Det er kleint. Det er ikke så morsomt å fylle vann i et vinglass det står «wine» på, sier Bakke.

Sjekk om det gjelder deg:

Les også

Dette er de nye reglene for bolig fra 1. januar

Bakke er altså enig at mange innreder med samme interiør, og tror det er fordi man følger hverandre på Instagram og Pinterest og blir påvirket.

— Har noen av de «riktige» bloggerne tingene, da er det gjort. Vi blir mye mer påvirket nå, sier Bakke.

BY LASSEN KUBUS: Det er nok flere nordmenn som nikker gjenkjennende når de ser denne lysestaken. Foto: Anders Hviid © HVIIDPHOTOGRAPHY

— Folk har begynt å tenke nytt

Fargeekspert Dagny Thurmann-Moe registrerer at folk har begynt å tenke litt nytt. Ikke alle velger den samme malingen og tapetet lenger.

Hvitt og grått har vært «alles» valg, nå ser hun at flere velger farger, og at det ikke er de samme fargene.

— Man ønsker fremover i større grad å vise frem sin egen stil. Det har vært ekstrem mangel på farger og ekstremt likt interiør. Flere mener at 2016s største trend er å være personlig, sier Thurmann-Moe.

Tingene man omgir seg skal bety mer, og man skal ikke handle nytt hver sesong.

— Kanskje man kjøper dyrere, eller at man bruker ting man har arvet, med affeksjonsverdi, sier Thurmann-Moe.

Hun deler opp folk i fire forskjellige grupper, der «tidlig majoritet» er den viktigste gruppen for at trendene skal bli relevante:

  • Trendsetterne, de som er tidlig ute.
  • Tidlig Majoritet, en større gruppe som inspireres av trendsetterne.
  • Majoritet, folk flest.
  • Tilbakegang, som man helst ikke vil være en del av. De som begynner å male veggene hvite nå.

Hvem er egentlig du?

Les også

Er du hipsteren, minimalisten, den tradisjonelle eller i den moderne, urbane familie?

NESPRESSO KAFFEMASKIN: IKke et uvanlig syn i norske hjem. Foto: Shutterstock

PARTYTELTET: I likhet med flatskjerm og sofa med sjeselong, har mange nordmenn partytelt. Stort sett de som har hage, riktignok. Foto: Shutterstock

NEW YORK-BILDE: Ikke et ukjent syn i norske stuer. Foto: Shutterstock

LYSHUSET: - Har noen av de «riktige» bloggerne tingene, da er det gjort. Vi blir mye mer påvirket nå, sier Halvor Bakke. Foto: Kahlerdesign.com

STOCKHOLM-TEPPE: Det stripete sorte og hvite teppet har blitt en slager, ifølge Helle Tjaberg. Foto: Ikea

Les også:

Les også

Slik så det ut før: - Folk sa til oss at vi måtte ikke finne på å kjøpe gården

Betaler du for mye for boliglånet ditt?

Publisert
  1. Trend
  2. Interiør
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Dette er sannheten bak vaseknusingen

  2. - Den er ikke like hot lenger. Nå er den allemannseie.

  3. Vasen som får danskene til å gå amok

  4. Dette er årets mest moderne lamper

BT anbefaler

På syv år prøvde Øystein fem jobber og tre utdanninger. Så traff han blink.

Alle tre valgte feil studier etter videregående. Slik løste de det.

LES SAKEN