Flere strømselskap bryter loven

\- Det er ingen god forretningsmodell å føre kundene bak lyset, sier Forbrukerombudet.

– Dessverre ser vi at flere strømleverandører har alt for dårlige avtalevilkår, og at de heller ikke gir kundene sine den informasjonen de har krav på. Dette må selskapene rette opp i. Det er ingen god forretningsmodell å føre kundene bak lyset, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth. Foto: FOTO: NTB Scanpix/Shutterstock

Christine Gulbrandsen
Publisert: Publisert:

I fjor høst ble Forbrukerombudet og Energi Norge enige om nye standardvilkår for strømavtaler med forbrukerne. Målet var å gjøre det enklere for forbrukerne å navigere i strømmarkedet.

Men ifølge en tilsynsundersøkelse Forbrukerombudet nylig har gjennomført, fant de mange avvik fra standardvilkårene. I tillegg fant de flere brudd på markedsførings- og angrerettloven.

– Dessverre ser vi at flere strømleverandører har alt for dårlige avtalevilkår, og at de heller ikke gir kundene sine den informasjonen de har krav på. Dette må selskapene rette opp i. Det er ingen god forretningsmodell å føre kundene bak lyset, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Les også: Altfor mange betaler for mye for strømmen. Sjekk om du også gjør det

Åtte av ti må forbedre rutinene

Ti forskjellige strømselskaper ble undersøkt av Forbrukerombudet, disse var Hafslund, NorgesEnergi, Fjordkraft, LOS energi, Eidsiva, Trønderenergi, Akraft, Agva kraft, Telinet og Oslo Kraft.

– De største selskapene hadde stort sett rimelige og balanserte vilkår for salg av strøm. Men hos mindre selskap som Agva Kraft, Akraft, Oslo Kraft og Telinet Energi, fant vi imidlertid mange avvik fra standardvilkårene og flere brudd på markedsførings- og angrerettloven, forteller Lier Haugseth.

Les også: Disse enkle grepene kan gi deg mer penger å rutte med

Blant annet hadde selskapene for dårlige rutiner for å varsle forbrukerne om prisendringer eller andre endringer i strømavtalen. Dette skal etter lovverket varsles på SMS, e-post eller lignende.

Dessuten krevde selskapene høyere gebyr fra forbrukerne når de ønsket å bryte fastprisavtaler og avtaler med bindingstid, enn det Forbrukerombudet og Energi Norge har blitt enig om at de kan kreve.

Forbrukerombudet har nå sendt ut brev til åtte av disse ti selskapene som er sjekket, med beskjed om å gjøre større eller mindre endringer i avtalevilkårene. Skjer ikke dette, vil de vurdere å benytte sanksjoner overfor dem som ikke innretter seg, skriver Forbrukerombudet på sine nettsider.

– Les nøye på avtalen du får tilsendt

Snorre Lamark, direktør i Energi Norge, oppfordrer norske forbrukere til å lese kontrakten fra strømleverandøren grundig – og før man går inn på avtalen. Spesielt viktig mener han det er å gå gjennom bestemmelsene om betaling, endring og oppsigelse.

– Dersom du i løpet av noen dager angrer på strømavtalen, bør du benytte deg av angrefristloven. Og skulle du være misfornøyd med vilkårene for å si opp avtalen, kan du eventuelt henvende deg til selskapet og så til Elklagenemnda, påpeker han.

FAKTA:

Den nye standardavtalen for strøm skal gjøre det enklere for forbrukeren:

– Alle strømkunder skal få direkte varsel på e-post, SMS eller lignende dersom leverandøren endrer pris eller andre ting i strømavtalen

– Kunder som ønsker å gå ut av fastprisavtaler eller avtaler med bindingstid, skal i avtalen ha fått klar og tydelig informasjon om hvor mye selskapet beregner at kunden skal betale for dette

– Betalingsvilkårene skal stå klart og tydelig i avtalen. Det er spesielt viktig avtaler med forskuddsbetaling. Norges vassdrags- og energidirektorat har fastsatt forskrift for hvor mye selskapene kan kreve i forskuddsbetaling

– Kunder som har fastprisavtaler og andre avtaler som løper ut etter en viss tid, skal ikke lenger bli overført til dyr ”ventestrøm” fra nettselskapet

Les mer om vilkårene her!

Kilde: Forbrukerombudet, Energi Norge,

Publisert: