Kjøpe bruktbil? Her er fem punkter du bør undersøke før du handler.
Det er feil å tro at bilen er ok bare fordi den har vært på EU-kontroll.
I 2020 mottok Forbrukerrådet over 5400 henvendelser om bruktbilkjøp. Det var ikke noe annerledesår. Bruktbil har vært på henvendelsestoppen i evigheter.
For å gjøre kjøpsprosessen tryggere, er det særlig tre ting jeg vil anbefale alle som skal kjøpe bruktbil: prøvekjør bilen, anvend tilstandsrapport og skriv kontrakt, sier Caroline Skarderud, fungerende leder for Forbrukerveiledning i Forbrukerrådet.
– Det å kjøpe en bruktbil, gjerne mellom to privatpersoner, er ikke så enkelt. Det blir heller ikke lettere om man ikke er så særlig bilkyndig selv, sier hun.
Se liste over ting du bør ha oversikt over lenger ned i saken.
Større risiko for konflikt
Det er slett ikke uvanlig at bilkjøp gjøres uten at det skrives kontrakt mellom kjøper og selger, ifølge Skarderud.
– Å skrive en kontrakt er noe av det aller viktigste, enten du kjøper fra forhandler eller fra privatperson. Uten kontrakt øker risikoen for konflikt. Om noe skulle skje, er det vesentlig vanskeligere å bevise hva man ble enige om.
Skarderud anbefaler også at kjøper passer på å ha kopi eller bilde av annonsen, siden den vil danne grunnlaget for avtalen man inngår. Kjøper bør også prøvekjøre bilen før handelen.
– Det står ikke i loven at man må prøvekjøre bilen. Men vi anbefaler at man gjør det, og at man ikke tar risikoen det er å kjøpe en bil usett.
Solgt som den er?
Kjøpsloven gjelder når handel skjer mellom to private aktører. Den har ikke noen egen undersøkelsesplikt for kjøper, men det kan få konsekvenser om kjøper har avvist selgers oppfordring til å undersøke det man kjøper.
– Kjøpsloven sier at man ikke kan klage på noe du kjente til, eller noe du måtte kjenne til. Da er det en enkel regel å huske på å prøvekjøre bilen. Ta gjerne med noen mer bilkyndige på prøvekjøringen.
I mange kjøpekontrakter kan setningen «Selges som den er» stå oppført. Det er noe forbrukerne bør være obs på, mener Skarderud.
– Det betyr at man overtar mer av risikoen for bilens tilstand. Om man kjøper en bil fra en annen privatperson som har tatt inn dette forbeholdet i kontrakten, må bilen være i "vesentlig dårligere stand enn forventet" for at man skal kunne klage. Viktig info som er tilbakeholdt eller feil, kan man imidlertid uansett klage på.
Forvirring om bilens tilstand
Det er ikke krav om at du må kjøpe bil med tilstandsrapport, men Forbrukerrådet anbefaler det sterkt. Det koster noen tusen kroner å få gjort en slik grundig teknisk undersøkelse av bilen, men det kan ifølge Skarderud være en svært nyttig investering for både selger og kjøper.
– Vi ser at det er en gjenganger at man tenker at bilen er ok om den nylig har vært på EU-kontroll. Det er viktig å huske at en EU-kontroll kun er en godkjenning av minstekravene som gjelder for at bilen skal kunne kjøre på norske veier.
Undersøkelse for tilstandsrapport gjøres på verksteder hos for eksempel Viking, NAF eller andre autoriserte verksteder.
– Mange skriver i bilannonser at bilen er EU-kontrollert, men det diskvalifiserer ikke at man bør ha en mer kontrollert og grundig gjennomgang, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
En av fordelene ved en tilstandsrapport er at du kan føle deg tryggere på at du ikke kjøper noe som senere kan komme til å koste deg dyrt.
– Skjer det for eksempel ting med girkassen eller større ting med motoren, kan det bli ganske kostbart, sier Sødal.
I disse kategoriene opplever bilkjøperne feil
I Forbrukerrådets bruktbilbarometer for 2018 opplyste over fire av ti kjøpere at de hadde opplevd minst én feil med bilen de hadde kjøpt. Feilene var varierte, men var samlet sett innenfor disse kategoriene:
Elektrisk anlegg, elektriske komponenter/funksjoner | 35 % |
Bremser | 30 % |
Motor | 25 % |
Lys og signaler | 22 % |
Rust, lakk | 15 % |
Hjuloppheng, dekk | 11 % |
Kløtsj, drivline, styring | 11 % |
Eksosanlegg, andre mekaniske feil | 6 % |
Girkasse | 6 % |
Klimaanlegg | 4 % |
Batteri, lading | 4 % |
Vannlekkasje, fukt, ulyder | 2 % |
Andre feil | 1 % |
Husker ikke | 3 |
Kilde: Forbrukerrådets bruktbilbarometer, publisert mars 2019 |
Her er fem ting du bør sjekke før du kjøper bruktbil:
1. Er bilen bruktimportert?
Biler som ikke er brukt i Norge tidligere, kan mangle tilpasninger som er nødvendige for forholdene på nordiske veier.
2. Er det gjeld på bilen?
Hos Brønnøysundregistrene kan du undersøke om det er registrert heftelser på kjøretøyet. Disse følger bilen, ikke eieren.
3. Kilometerstand
Hos Statens vegvesen kan du sjekke kilometerstand, årsmodell og når EU-kontroll ble gjort. Vær obs på at kilometerstand registreres ved EU-kontroll, og derfor ikke er registrert før bilen er fire år. Det jukses også mye med kilometerstand.
– Normal kjørelengde er mellom 13 og 15 000 kilometer i året, i alle fall om det er en typisk familiebil. Kjøper du årsmodell hvor kilometerstanden er kunstig lav, bør det ringe en alarmklokke. Det finnes fagfolk som kan avsløre dette, sier Nils Sødal.
4. Se opp for rust
– Det er veldig viktig, og dette er noe mange kan klare å se en del av selv. Siden det er vanskelig å få en god kikk under bilen, må du få den opp på en bukk. Du bør særlig se på kanaler, bakluke og nederst på bilen. Jeg vil også se etter lekkasjer, men det er ikke så lett for vanlige folk, sier Sødal.
5. Vær obs på kollisjonsskader
– Det er vanskelig å oppdage selv. Men det selges dessverre biler som har vært kræsjet, og som ikke er ordentlig fikset, sier Sødal.
Mest lest akkurat nå
Mistenker hærverk på togstasjon
Tunneler ved Nesttun stengt etter melding om brann
Erik var i elendig form før han møtte Benedicte. Her er de på vei til bryllupet sitt.
Meklingen i oppgjørene for stat og kommune fortsetter på overtid
Ny kurs i narkopolitikken. – Dette er fantastiske nyheter.
Utenfra likner den en hurtigbåt. Bli med inn i superfartøyet.
BT anbefaler
Erik var i elendig form før han møtte Benedicte. Her er de på vei til bryllupet sitt.
No skal møk frå Dag Inges grisar varme opp sjukehus
Olga fikk beskjed om å flytte fra Bergen mandag morgen. I siste liten kom beskjeden som endret alt.
«Små føtter setter dype spor», sto det på en siste hilsen. Da Monica mistet sønnen, bestemte hun seg.