Ferieutfart, veiarbeid og turister på ukjente veier gjør sitt for å legge en demper på flyten i sommertrafikken. Ifølge statistikk fra Statens vegvesen og Trygg Trafikk, er vi nå inne i årets mest ulykkesutsatte måneder.

– De siste fem årene har i gjennomsnitt 47 mennesker mistet livet hvert år i juni, juli og august, forteller kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen.

2012 2013 2014 2015 2016
Juni 11 16 18 9 15
Juli 13 17 18 15 22
August 15 25 18 14 13
Totalt 39 58 54 38 50
Gjennomsnitt dødsfall i trafikken siste fem år 47,8

Kilde: Statens vegvesen

STRESS NED: Hold farten nede, kjør rusfritt og vær oppmerksom og uthvilt, råder Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.
Trygg Trafikk

Høy hastighet og stygge forbikjøringer

Lengre kjøreturer, tidspress og uoppmerksomme sjåfører utgjør en betydelig risiko. Møte- og utforkjøringer utgjør flesteparten av ulykkene i sommerhalvåret, ifølge Trygg Trafikk.

Årøen peker på høy hastighet som den største ulykkesfaktoren:

– På denne tiden av året kjører man som regel på tørre og fine veier. Det fører ofte til at man øker hastigheten, som igjen øker risikoen for alvorlige ulykker. I én av tre dødsulykker er fart en medvirkende årsak.

– Utålmodige sjåfører tar dessuten flere og verre forbikjøringer. De gir en minimal tidsbesparelse, men høy risiko, poengterer Årøen.

HOLD FOKUS: – Det finnes ingen gode unnskyldninger for ikke å være hundre prosent konsentrert i trafikken, sier Petter Berg i Storebrand.
Storebrand

Vurder din egen form

At sommerhalvåret er høysesong for ulykker, får også forsikringsselskapene erfare. Fagsjef for motor i Storebrand Forsikring, Petter Berg, har en oppfordring til norske bilister: Konsentrer dere!

– Mange skademeldinger vi mottar, handler om uoppmerksomhet. Det skal ofte ikke mer enn noen sekunder til før det går galt, sier han og fortsetter:

– Det er opp til deg selv å vurdere om du er skikket til å kjøre på en trygg måte, uavhengig av om du er syk, svekket, sliten eller trett, eller det er andre omstendigheter som tilsier at du ikke burde kjøre.

Shutterstock/NTB scanpix

Dette er bilførerne du ikke vil møte i sommertrafikken:

Sjåføren som bruker mobiltelefon:

– Det er forbudt å sende tekstmeldinger, søke på nett og lese på telefonen mens du kjører. Bruk handsfree, eller aller best: Gi telefonen til en passasjer, råder Berg.

Han får støtte av Årøen.

– La mobilen ligge. Det er gjerne slik at når man begynner å kjede seg, er det lett å ta frem mobilen. Kjører du i 80 kilometer i timen og ser ned i tre sekunder, har du faktisk kjørt nesten 70 meter uten å se på veien. Det er risikosport og som å kjøre med bind for øynene.

Sjåføren som spiser:

– Ta en pause, stans bilen og nyt maten i ro og mak. Da tar du ikke oppmerksomheten bort fra kjøringen, og unngår søl i kupeen, sier Berg.

– Skal du ut på lang kjøretur, er det viktig å legge inn tid til mat- og drikkepauser underveis. Sunn mat og drikke er viktig for konsentrasjonen din. Spiser du mye junk på veien blir du sløv, sier Årøen.

Sjåføren som svetter bak rattet:

– Temperatur og fuktighet i bilen påvirker sjåførens konsentrasjon og yteevne. Sjekk bilens aircondition før ferien, sier Berg.

Sjåføren som er trøtt bak rattet:

– Du bør aldri kjøre bil om du er trøtt eller uopplagt. Ta pauser ofte, og stopp og sov i et kvarter om du trenger det. Det gjør deg til en tryggere sjåfør, sier Årøen.

– Hvis man er sliten, blir man mindre oppmerksom. Det kan føre til farlige situasjoner. Få noen andre til å kjøre hvis du er sliten, anbefaler Berg.

Foreldrene som har trøtte, tørste og sultne barn:

– Gi barna en god biltur og sørg for mange pauser og nok mat og drikke. Ikke bare gir dette økt trivsel, men det gir også økt trygghet. Du må sørge for at barna i baksetet har det så bra at du kan konsentrere deg fullt og helt om kjøringen, sier Årøen.

– Barn med lavt blodsukker kan fort ta mye oppmerksomhet fra føreren. Gi barna mat før avreise, og ta med rosiner eller nøtter til å ha i baksetet, oppfordrer Berg.

Sjåføren som ikke bruker bilbelte:

– Dette høres kanskje selvfølgelig ut, men vi ser dessverre altfor mange eksempler på at folk tar for lett på sikkerhet i bilen. Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken. Det tar ikke mange sekunder å feste beltet, sier Berg.

– Husk også å feste beltet riktig. Det skal være stramt over hoftene og stramt over skulderen. Slakt belte kan gi større skader ved kollisjon, sier Årøen.

Familien som har løse gjenstander i bilen:

– Sørg for at alt fra nettbrett til kjæledyr er forsvarlig festet. Ved en kollisjon i 50 kilometer i timen, får en gjenstand på tre kilo en vekt på hele 90 kilo, opplyser Berg.

– Dropp nettbrett i bilen – også til barna. Ved en ulykke kan den treffe passasjerene og gi stor skade, tilføyer Årøen.

Sjåføren som kjører i ruspåvirket tilstand:

– Utepils og bilkjøring hører ikke sammen. Rus har ingenting i trafikken å gjøre og er årsak til mange av de alvorligste ulykkene. Sett deg aldri i bilen når du har drukket. Ble det sent kvelden før bør du også la bilen stå til godt ut på dagen, sier Årøen.

Ifølge tall fra Trygg Trafikk og Utrykningspolitiet, kjøres 130.000 turer i ruspåvirket tilstand hver eneste dag.