Ganske små SUV-er er populære, det har Opel merket siden de kom med Mokka for noen år siden. Nå vil også Audi ha en bit av dette markedet. Q2 er deres minste av Q-modell, det vil si biler med større eller mindre snev av SUV.

Opel på sin side har nylig har kommet med en oppgradert og oppdatert versjon av Mokka, som har fått navnet Mokka X.

De to bilenes største likhet er segmentet. Opel har valgt å legge seg i midtsjiktet når det gjelder utseende, det innebærer at de har laget en klump som ligner mange andre små-SUV-er. Mens Audi har gått for den noe mer visuelt utfordrende typen, som både skal se unik og tøff ut, slik som Mini Countryman.

V60 til over én million:

Masse utstyr

Det er vanskelig å kalle dem pene, men Audien har karakter, det gjelder ikke Mokka X. Det Opelen har, er en relativt gunstig pakke. Her får man mye utstyr for en sympatisk sum. Utgaven vi tester, har firehjulstrekk, mengder av utstyr og en passende bensinmotor på 150 hestekrefter, til 375.000 kroner.

HØY ELLER BRED: Audi Q2 er bredere og lavere enn Opel Mokka X. Bagasjeplassen er best utnyttet i Q2.
Cornelius Poppe/NTB scanpix

Det skal man ikke klage på. Utstyrsnivået er «premium», med en rekke elementer som for kort tid siden var forbeholdt biler til over millionen, det samme kan dog ikke sies om resten av bilen.

LINJER: Audi Q2 har beveget seg bort fra såpestykkedesignet til Audi og har langt mer markerte linjer og kanter enn tidligere modeller.
Cornelius Poppe/NTB scanpix

Her er Audi mer på hjemmebane. De har laget biler i det øvre sjiktet av en rekke segmenter i en årrekke, og har god kontroll på hvordan man setter sammen en bil som forsvarer en høyere pris.Det litt uklare begrepet «premium», som Opel så definitivt matcher når det gjelder utstyr, innebærer nemlig summen av en rekke detaljer – detaljer som gir god en kjøreopplevelse, og en følelse av at man sitter i en bil som er godt over middels.

Premium eller ikke

Audi Q2 er der. Materialer, utvendig og innvendig utseende og ikke minst selve drivlinjen ligger noen knepp over Opels bidrag. Noe man må betale for.

I utgangspunktet ser de to bilene ut til å tømme lommeboken i omtrent samme grad, men det er før man har fylt opp Q2 med det samme utstyret som kommer med Opels «premiumpakke». Da skiller det fort 75.000 kroner.

PREMIUM: Q2 har et klassisk Audi-interiør. Det føles velbygd og fungerer utmerket. Det eneste minuset er setene, hvor trekket er simpelt og seteplaten ikke er justerbar i lengden. Skinnseter koster 20.000 kroner ekstra.
Cornelius Poppe/NTB scanpix

Og som om ikke det var nok, Q2-en vi tester har kun trekk på fremre aksling. Foreløpig har ikke Q2 med bensinmotor firehjulstrekk, da må man velge diesel på 150 eller 190 hestekrefter. Billigste utgave av disse starter på vel 400.000.

På veien er Q2 en kvikk og morsom liten bil. Den kjører veldig likt en tilsvarende kompaktbil, med en kjapp automatgirkasse, muligheter til å stille inn bilens ønskede karakteristika og en rimelig direkte og presis styring.

UTVALG: I tillegg til bensinmotoren her, kan Audi Q2 leveres med tre dieselmotorer, på 116, 150 og 190 hestekrefter. De to største dieselmotorene kan leveres med firehjulstrekk. Billigste diesel starter på 315.000 kroner.
Cornelius Poppe/NTB scanpix

På det jevne

Mokka X er mer på det jevne, der særlig en treg girkasse preger kjøreopplevelsen. Det virker som den ikke klarer å få motoren til å levere de kreftene den har på papiret.

GREIT: Interiøret i Opel Mokka X har det meste av utstyr og er utført i fine materialer, men klarer ikke helt å gi et eksklusivt inntrykk.
Cornelius Poppe/NTB scanpix

Girkassen er seig i skiftene og timer dem litt rart. Styringen er ullen. Dette er en bil som raskt fremstår som greit fornuftig, men lite mer.

Ikke noe galt i det. Biler kan godt nøye seg med å være bruksgjenstander som flytter noen folk og noe bagasje fra A til B. Er man ute etter noe mer, koster det også mer.

VARIANTER: Opel Mokka X kan leveres i to forskjellige bensinvarianter, med 140 eller 152 hestekrefter, og én diesel på 136 hestekrefter. Alle har valget mellom to- eller firehjulstrekk. Billigste er 140 bensin med forhjulstrekk til 260.000 kroner.
Cornelius Poppe/NTB scanpix

Oppsummering

Q2 med riktig utstyr blir dyr, men er også en bil det er lett å like. Som vekker litt oppmerksomhet, kan by på morsomme kjøreturer og høy standard, og har bedre bagasjeplass enn Mokka X.

Det er rett og slett så kjedelig som at man får det man betaler for.