Dette er en helt ny Fiesta-modell, selv om det ikke er så lett å se det. Forfra er den så å si identisk med utgående variant.

Fiesta har solgt godt i mange markeder i årevis, vel 17 millioner eksemplarer totalt siden den ble introdusert i 1976, og Ford har tydeligvis ikke ønsket å ta noen sjanser med den nye modellen.

Den har riktignok vokst, syv centimeter i lengden og vel én i bredden, for øvrig er utseendet mest av alt en forsiktig utvikling av forgjengeren.

Bak har de riktignok gjort større grep. Her er lyktene horisontale i motsetning til en mer vertikal vri tidligere.

LIGNER: Forfra er det ikke så stor forskjell fra forrige utgave av Ford Fiesta.
Morten Abrahamsen

Innvendig opprydning

Aller viktigst er det de har gjort innvendig. For her er det en helt ny stil.

Ford har lenge hatt veldig rotete interiør, med det som har fremstått som helt tilfeldige valg av knotter og en tilsvarende ustrukturert holdning til hvor de gjøres av.

Sånn er det ikke lenger. Innvendig er det plutselig ryddig, funksjonelt og fint. Noe som ikke er helt uviktig når man tar i betraktning hvor man befinner seg når man kjører en bil.

OPPGRADERT: Innvendig har Ford virkelig fått sving på sakene. Det er blitt lekkert og brukervennlig til å være i en småbil.
Morten Abrahamsen

Den føles også ganske stor på innsiden. Det er fullt mulig å være fire voksne i en Fiesta uten at stemningen blir dårligere enn den man lager selv.

Samtidig har Fiesta bevart småbilfølelsen. Det er fortsatt en liten bil, 404 centimeter lang, med den friheten dette gir i by.

På landeveien er bilen i utgangspunktet fin, den har adekvat lydisolering og er mer stabil og mindre påvirket av ujevn asfalt enn man skulle tro ut fra størrelsen. Og med testbilens 100 hestekrefter burde den være kvikk og artig.

Dette blir effektivt forhindret av en automatgirkasse som ligger i hengekøye. Skiftene er seige, og det hjelper ingenting å sette den over i manuell modus og bruke hendene på rattet.

FORSKJELL: Bakenden har fått et nytt utseende. Der den tidligere hadde lykter som satt høyt på sidene, har Ford nå gått for en mer tradisjonell løsning.
Morten Abrahamsen

Gå for manuell girkasse

Det er all mulig grunn til å tro at dette er en bil som ville ha vært tjent med en manuell girkasse, som også er tilgjengelig for 20.000 kroner mindre enn automatversjonen.

For man kjenner at det egentlig er en morsom bil, noe Ford også tradisjonelt har vært flink til å få til. Styringen er passe lett og presis, og den tresylindrede bensinmotoren er livlig, med en artig vepseaktig lyd.

En liten følgefeil med denne typen motor, der dreiemomentet er tynt og maks effekt ligger helt ved 6500 omdreininger pr. minutt, er at man presser motoren ganske ofte. Noe som igjen gir et drivstoff-forbruk langt over det man bør forvente.

Man skal derfor være ekstremt varsom med gassfoten for å holde seg i nærheten oppgitt forbruk. Nå skal det sies at dette også gjelder andre produsenters motorer av lignende type.

PLASS: Bagasjerommet har så å si samme størrelse som i forrige Fiesta. Den nye Volkswagen Polo har et som er 50 liter større.
Morten Abrahamsen

Litt dyrere

Prismessig ligger den nye utgaven noe over den forrige, rundt 25.000 kroner, men den har samtidig en del mer sikkerhetsutstyr – av typen som nylig var forbeholdt store og dyre biler. For eksempel filskiftvarsler, skiltgjenkjenner og tretthetsvarsler.

I tillegg har bilen praktisk ekstrautstyr som parkeringsassistent med sensorer og adaptiv cruisekontroll, som koster henholdsvis 7600 og 5100 kroner. Den har også panoramatak som kan åpnes, noe som gir en veldig lys og fin kupe, til 9000 kroner.

Den nye Fiesta føles ganske så voksen, med veldig god komfort og et høyt utstyrsnivå, uten at den har vokst seg ut av småbilsegmentet.

ARTIG: Den lille motoren med tre sylindre er artig, men bør nok kombineres med en manuell girkasse.
Morten Abrahamsen

Konkurrenter

Selve småbilsegmentet har vært stabilt i en årrekke, med rundt ti prosent av personbilmarkedet i Norge.

Men det er noen faktorer som gjør at Fiesta vil få det litt vanskelig. Over halvparten av alle småbilene som selges, er enten el- eller hybridbiler, drivlinjer som ikke er tilgjengelig i Fiesta.

Samtidig har den de senere årene, i konkurranse med biler som tilbyr alternative drivlinjer, klart å holde et jevnt godt salg. Og det er all mulig grunn til å tro at den nye modellen vil videreføre dette.

Største konkurrent av modellene med konvensjonell drivlinje blir Volkswagen Polo, som hvert øyeblikk kommer i en helt ny versjon. Men den suverene bestselgeren i segmentet er Toyota Yaris med sin hybride drivlinje.

Pluss og minus

+

Interiøret

Komforten

Utstyret

Girkassen

Forbruket

Elbilen du egentlig har lyst på, får du ikke kjøpt Teknologimagasinet liker Opel Ampera, men så var det leveringstiden.
Har du sett denne åpne kjøkkenløsningen? Bjørn Løkken er Hadelands svar på Petter Smart.