Range Rovers modellrekke har så langt bestått av to store SUV-er og én ganske liten. Nå fyller de ut spekteret med Velar, som er noe mindre enn Range Rover Sport og betydelig større enn Evoque.

Den har en mer sportslig form en sine storesøsken, med en lavere taklinje og mer avrundet hekk, og det er blitt en stilig SUV.

Den ser slett ikke billig ut, noe som stemmer ganske så godt når man sjekker prislisten. Billigste modell starter på 850.000 kroner, mens testbilen er toppmodellen med 380 bensinhestekrefter og et høyt utstyrsnivå, den ligger på vel 1,3 millioner kroner.

Velar er en skikkelig snobbebil, som vekker oppsikt på en mer positiv måte enn mange andre i segmentet. Det er en her-kommer-jeg-bil som får tommel opp av omgivelsene.

AVRUNDET: Bakenden har en form som gjør den mindre voldsom enn størrelsen skulle tilsi. Velar er 480 centimeter lang, over to meter bred og 167 centimeter høy.
Morten Abrahamsen
STIL: Range Rover Velar er stor og prangende, men det klarer også være stilfull. Den ser ut som en svært dyr bil, noe den også er.
Morten Abrahamsen

Terrengbil

Det kan tenkes at selve Range Rover-merket har en bedre aura enn SUV-er fra andre merker. Som produsent har de alltid laget SUV-er, dette er ikke en gjeng som har kastet seg på de siste årenes tsunami av liksom-terrengbiler.

For selv om Velar ser ut som en dyr luksusbil, så har den et solid register av terrengprogrammer, og som med andre biler fra Range Rover så er det all mulig grunn til å tro at den også vil fungere der veien plutselig blir til en steinrøys. Om noen Velar-kunder noensinne kommer til å teste det ut, er heller tvilsomt, men det gir kredibilitet.

STIL: Interiøret er fancy. Bilen har tre digitale skjermer, og alt er utført i det som kjennes som dyre materialer.
Morten Abrahamsen

Innvendig har den fått merkets helt nye interiør, som også er på vei inn i de to største Range Rover-modellene. Det er et superstilig oppsett der en ny skjerm erstatter knapper og knotter som tidligere regulerte blant annet ventilasjon og kjøreoppsett.

Totalt har bilen tre store digitale skjermer og svært få knapper. Visuelt en fulltreffer, men praktisk sett kan det diskuteres: Med brytere kan man føle seg frem uten å ta blikket fra veien, med en skjerm må man se etter – og dermed flytte oppmerksomhet bort fra veien.

Skjermene blir også ganske fettflekkete etter kort tid, men dette er kanskje en så fin bil at man bør vaske hendene før man setter seg inn?

R-DYNAMIC: Testbilen har utstyrspakken R-Dynamic, som inneholder dekordetaljer i bronse.
Morten Abrahamsen
SALG: Velar selger for øyeblikket mer enn Range Rover og Range Rover Sport i Norge. Det kommer til å forandre seg neste år, når de to største blir tilgjengelige som ladbar hybrid.
Morten Abrahamsen

Diesel passer bedre

På veien er det komfort i alle detaljer. Den nære slektningen Jaguar F-Pace, som Velar deler plattform med, er noe mindre og artigere å kjøre om det er sportslighet man er ute etter. F-Pace kan for øvrig også leveres med samme motor som testbilen, da koster den drøyt 100.000 mindre enn Velar.

Det som er altoverskyggende med Velar, er behag. Den oppfører seg som en luksusbil og er en bil man gjerne vil ratte i timevis.

UTGAVER: Velar er tilgjengelig med en firesylindret dieselmotor på 180 hestekrefter, den starter på 837.000 kroner. Testbilen er sterkeste variant med 380 bensinhester, den starter på 1,15 millioner kroner. I tillegg kan den leveres med en momentsterk diesel på 300 hestekrefter, som kler bilen veldig godt.
Morten Abrahamsen

Sånn sett er motoren i testbilen litt unødvendig. Det er en frisk motor som man også finner i sportsbilen Jaguar F-type, der den er perfekt. Den hese raspingen fra motoren når man drar på, og det heftige skyvet, er en sportsbil verdig.

I SUV-en Velar passer dieselmotoren på 300 hestekrefter vel så bra. Da får man et gigantisk dreiemoment på kjøpet, til 120.000 kroner mindre enn testbilens pris, og dynamikken i en slik kraftig dieselmotor kler egentlig SUV-en bedre.

Velvære

Selvsagt er det morsomt med en bensinmotor som virkelig sparker ifra, null til hundre er oppgitt til 5,7 sekunder, dieselen er åtte tiendedeler treigere fra null til hundre. Men dieselen har en komfortdetalj ekstra, den er betydelig snillere på drivstoffet, noe som betyr at man ikke trenger å dra innom fyllestasjonen like ofte.

Velar er en bil som er bygget for velvære. Den innvendige atmosfæren er veldig behagelig, med høyt kvalitetsnivå, mykt skinn og lekkert håndverk. Bilen slutter aldri å minne deg – og menneskene rundt deg – på at den er kostbar, og man skjønner hvor pengene er blitt av.

Av alle SUV-er på markedet i dag er Velar akkurat nå den raffeste. Den er flottere enn en Maserati Levante og langt stiligere enn sine tyske konkurrenter. Skal man matche Velars image, må man trolig strekke seg etter en Bentley Bentayga, som koster fra 2,5 millioner kroner og oppover.

Pluss og minus

+

Stilig

Komfort

Interiøret

Pris

Prangende

Dieselmotoren passer bedre