Opels tilnærming til premiumsegmentet har i hovedsak vært gjort gjennom et svært høyt utstyrsnivå, der de – snedig nok – har kalt de best utstyrte utgavene «premium».

Samtidig har det manglet en del på det som gjerne kalles «opplevd kvalitet», noe som enkelt forklart betyr at bilene skal se og kjennes dyrere ut enn en gjennomsnittlig bil i klassen.

LAKK: Fargen på bilen her kalles «coconut», og er et tilvalg til 6900 kroner.
Morten Abrahamsen

Med den helt nye Insignia-modellen gjør Opel nok et forsøk på å heve seg. Og denne gangen treffer de bedre.

Førsteinntrykket er at det er en stilig bil. Da kanskje særlig i Grand Sport-utgaven, som er en slags kombicoupé. Å oppleve at folk kommer bort for å ta en titt på det de mener er en «dritstilig» bil, når det er snakk om en Opel, er jeg ikke sikker på om det er noen nålevende mennesker som har erfart før. Det skjer med Insignia. En god start.

4x4: Foreløpig får man kun firehjulstrekk i kombinasjon med de største motorene. På stasjonsvognen med 260 hestekrefters bensin, som starter på 630.000 kroner. Med Grand Sport er det også tilgjengelig med en diesel på 210 hestekrefter som er enda dyrere. Grand Sport er for øvrig 10.000 kroner billigere enn stasjonsvognen.
Morten Abrahamsen
Gammeldagse klokker og et raust innslag av plast i interiøret er ikke bra nok, men Insignia har et verdifullt ess i ermet på flere av utgavene: Prisen.

Rimeligere

Innvendig er det også gjort en innsats. Det er ryddig og velutstyrt, med god ergonomi. Samtidig er ikke Opel helt på nivå med dem som setter premium-standarden i klassen.

Gammeldagse klokker og et raust innslag av plast i interiøret er ikke bra nok, men Insignia har et verdifullt ess i ermet på flere av utgavene: Prisen.

Insignia koster nemlig betydelig mindre enn tilsvarende biler fra merker som Audi, BMW, Mercedes-Benz og Volvo. Vi snakker fort om i hvert fall 100.000 kroner mindre for testbilen i stasjonsvognutgave.

Da kan man kanskje leve med at det ikke er digitaleskjermer overalt og skinn fra premiekuer på alle flater?

INNI: Innvendig holder Insignia et bra nivå, men den er ikke på høyde med de mest moderne. Den har en midtstilt berøringsskjerm, som huser en rekke funksjoner. Som vanlig er det mer praktisk med en eller annen form for hjul eller knappestyring for dette. Berøringsskjermer stjeler for mye oppmerksomhet fra veien.
Morten Abrahamsen

Vi prøvde to varianter av Insignia; en stasjonsvogn som Opel kaller Sports Tourer, og kombicoupeen Grand Sport.

Stasjonsvognen Sports Tourer

Stasjonsvognen var utstyrt med en 1,5 liters bensinmotor på 165 hestekrefter med forhjulstrekk og automatgir. Dette er en stor familiebil av den gamle skolen, for dem som ikke vil ha SUV, og importøren sa at det var flere kunder som nettopp byttet inn en slik en i den nye Insignia.

Plassmessig er det rikelig, både i baksetet og helt bak. Her er det både rom for store føtter og langkursbagasje. 560 liters bagasjerom er det samme man finner i for eksempel Volvo V90.

PÅ VEI OPPOVER: Etter mange magre år for Opel i Norge er de nå på vei oppover salgslistene. Mange nye modeller har fått fart i salget. Og de hadde vært langt høyere om leveringene hadde matchet elbilen Ampera-e sin etterspørsel.
Morten Abrahamsen

Masse utstyr

Innvendig støy er sånn midt på treet. Samtaler mellom for- og baksete byr på en del «hæ», omtrent som i andre biler det vil være naturlig å sammenligne med.

Det Opel har, som man ikke nødvendigvis finner hos konkurrentene i samme prisklasse, er et massivt sett med utstyr. Det skal tilføyes at testbilen har ekstrautstyr til 50.000 kroner, men da er alt man kan komme på, pluss en hel del ting vi sikkert ikke oppdaget i løpet av de dagene vi hadde bilen, på plass.

På veien gir Insignia solid storbilfølelse. Med lang akselavstand og behagelig kalibrerte dempere er den fin på lengre turer. Motoren på 165 hestekrefter er ikke større en den bør være, men en relativt lav vekt, under 1,5 tonn, og med en automatgirkasse som er ganske kvikk, føles det hele veien som tilstrekkelig. Null til hundre er oppgitt til troverdige 9,6 sekunder.

SPORTY: Begge testbilene har OPC-sportspakke utvendig, med sideskjørt og spoilere foran og bak. Det koster 9000 kroner ekstra.
Morten Abrahamsen

Kombicoupeen Grand Sport

Har man et ønske om å dra på skikkelig, byr Insignia også på en hvassere drivlinje.

Grand Sport-testbilen har en to liters bensinmotor på 260 hestekrefter, firehjulstrekk og en mer moderne åttetrinns automatgirkasse. Her sniker Opel seg inn på territoriet til en bil som BMW 530i xDrive. Og den gjør et ærlig forsøk.

Grand Sport-utgaven har et langt mer sofistikert understell enn stasjonsvognutgaven. Det er justerbart og føles genuint sprekt. Det hele pakket inn i et karosseri som er stilig.

Insignia Grand Sport ser faktisk raffere ut enn sedanutgavene til de tyske premiumprodusentene, og er i nærheten av å matche Volvo S90 og Jaguar XF i det ytre.

LINJER: Opels nye Insignia er blitt en pen bil. Kombicoupé-versjonen, kalt Grand Sport, vekker oppsikt.
Morten Abrahamsen

Mindre sofistikert

Samtidig har ikke Gran Sport den sportslige snerten, og virker heller ikke like sofistikert, som de nevnte konkurrentene. I det ytre plasserer den seg over merker det er naturlig å sammenligne Opel med, som Volkswagen og Mazda, men kjøremessig er den ikke bedre.

Nok en gang kan Opel vise til et meget høyt utstyrsnivå, men denne gangen blir det ikke like gøy for lommeboken, for med denne motoren får man seg en skikkelig smekk over fingrene fra bilavgiftsavdelingen.

Motoren er ganske tørst, og Opel er ærlige med oppgitte forbrukstall, 0,86 liter pr. mil er så å si det samme som vi klokket inn, noe som gir 150.000 kroner mer til statskassen enn en tilsvarende BMW. Det gjør at Grand Sport med 260 hestekrefter i stor grad konkurrerer med biler som er mer raffinerte.

På den positive siden: Den er penere enn av mange dem.

PLASS: Stasjonsvognutgaven, Sports Tourer, er størst. Den er nær fem meter lang og tar 560 liter i bagasjerommet, 70 liter mer enn Grand Sport.
Morten Abrahamsen

Tekniske data: Opel Insignia Sports Tourer Premium 1.5T

  • Pris: 395.900.-
  • Pris testbil: 471.400.-
  • Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1490 ccm. 165 hk v. 5600 o/min. 250 Nm v. 2000 o/min.
  • Aks: 9,6 sekunder
  • Toppfart: 214 km/t
  • Forbruk: 0,62 l/mil (blandet)
  • Utslipp: 141 g/km CO₂. 14,3 mg/km NOx
  • Bagasjerom: 560/1665 liter
  • LxBxH: 4986/1863/1500 mm
  • Egenvekt: 1447 kilo
  • Tilhengervekt: 1405 kilo

Pluss og minus

Pluss

  • Ser bra ut
  • Mye utstyr
  • Nivåheving fra forrige utgave

Minus

  • Ingen alternative drivlinjer
  • Største motor blir veldig dyr