Antall bilister som har fylt feil drivstoff på bilen, har økt med 50 prosent denne sommeren.

Det opplyser NAF og Viking Redningstjeneste.

– Av erfaring øker feilfylling jo varmere det er i været, sier kommunikasjonsrådgiver hos NAF, Jan Ivar Engebretsen.

– Etter det nye avgiftssystemet som kom i 2007 har feilfylling økt dramatisk. Noe av utfordringen er at familier har to biler, en med bensin og en med diesel, fortsetter han.

OPPLEVER ØKNING: – Mange som opplever feilfylling er nok mer fortvilet enn flaue, men det viktigste for mange er muligheten til å komme videre raskt om mulig, sier økonomidirektør hos Viking Redningstjeneste, Marius Bruu.
Viking Redningstjeneste

Fort gjort

Det bekrefter økonomidirektør hos Viking Redningstjeneste, Marius Bruu. I sommer har Viking måttet assistere i gjennomsnitt 40 uheldige bilister hver dag.

– Det er fort gjort å ta feil pumpe når du har familiebilen fullpakket, er stresset og skal kjøre langt i varmen. I juli og august har vi 50 prosents økning av feilfyllinger sammenlignet med resten av året, sier Bruu.

NAF bekrefter at økningen er lik hos dem.

– I de verste tilfellene må du ut med 100.000 kroner

Antall feilfyllinger er høyest utenfor Oslo. Det kan ifølge Bruu ha sammenheng med at vi på ferie stopper på bensinstasjoner vi ikke er kjent med til vanlig.

– Pumpene kan stå forskjellig eller ha ulik utforming. Samtidig prøver du gjerne å bruke minst mulig tid på bensinstasjonen, og da kan det gå galt.

Og skulle du være uheldig, vil det merkes både på bilen og lommeboken.

– Reagerer du kjapt, vil det koste rundt 4500 kroner å tømme tanken. I de verste tilfellene må du ha reparasjoner til mellom 50.000 og 100.000 kroner, sier Bruu.

VIKTIG: Jo raskere du oppdager at du har fylt feil, desto mindre blir risikoen for alvorlige feil.
Shutterstock

– Ikke kjør en eneste meter

Tipset er derfor:

– Du skal ikke engang kjøre én meter, for da går mye av teknologien i motoren i stykker, sier Bruu.

– Men man har vel gjerne kjørt minst en meter når man oppdager at noe er feil?

– Ja, men mange merker det også i det de fyller. Da må du ikke starte motoren. Trill bilen til siden slik at du kan få hjelp til å tømme tanken, sier Bruu.

Både han og Engebretsen påpeker begge at det er verst å fylle bensin på en dieselbil, enn omvendt. Årsaken er at bensinen tørker ut dieselmotoren, men begge scenarioer ødelegger bilen.

Feilfylling Februar 2017 Juli 2017 (frem til 24. juli)
Diesel på bensin 8 12
Bensin på diesel 111 180

Tallene er fra NAF og viser antall feilfyllinger en vanlig vintermåned kontra årets julimåned. NAF Assistanse er én av flere aktører som bistår bilister med feilfylling. Totaltallene er derfor vesentlig høyere.