– Jeg skal ta automatgir-lappen, forteller Margrete Skaugen (19).

Hun er en del av en økende gruppe personer som nå foretrekker å ta førerkort klasse B med kode 78 (kun gyldig med automatgir), på folkemunne kalt automatgir-lappen.

– Hvorfor velger du dette?

– Mest fordi de fleste nye biler har automatgir, og så tror jeg man kan ha litt mer fokus på veien når man kjører. Før tenkte jeg at jeg skulle ta manuell-lappen, men søsteren min tok automat-lappen, og hun har ikke hatt noen problemer med det, sier 19-åringen.

– Familien har bil med automatgir, så jeg har ikke hatt en bil med gir å øvelseskjøre med, heller, sier Skaugen som øvelseskjører hos Oslo Vest Trafikkskole.

IKKE GIR: Margrete har øvelseskjørt i Mercedes med automatgir.
Fredrik Saltbones

– Teslaen startet endringen

Trafikkskolen har opplevd en enorm endring på akkurat dette området de siste årene.

– Før var det kanskje 80–90 prosent som tok billappen for bil med manuelt gir. Nå er det rundt 60 prosent som velger å ta lappen for automatgir hos oss, sier Margrete Skaugens kjøreskolelærer, Christoffer Larsåsen.

– Det skjedde noe da det ble populært å kjøpe Tesla, istemmer kollega Sindre Almsengen og tenker på at alle el- og hybridbiler har automatgir.

Dette er en tendens som merkes over hele landet, opplyser Ellen Ramstad, fagkonsulent i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

– Ja, vi opplever at stadig flere og flere velger å ta lappen for biler med automatgir, forteller Ramstad.

Vi kommer til å se et Norge hvor behovet for manuell-lappen blir stadig mindre.
FÅ VALG: Skal du fremover, bakover eller stå stille? Det er stort sett de valgene du har når du kjører en bil med automatgir.
Fredrik Saltbones

5000 flere på ett år

Andelen som tar automatgir-lappen er imidlertid fortsatt liten. Tall fra Statens vegvesen viser at 2,9 millioner personer hadde gyldig førerkort klasse B pr. januar 2017. Til sammenligningen er det 19.483 som har førerkort klasse B med kode 78 (kun gyldig med automatgir). Det tilsvarer 0,67 prosent.

I januar 2016 fantes 14.671 personer med automatgir-lappen, noe som på det tidspunktet tilsvarte en prosentandel på 0,55. Økningen er merkbar, men det er først og fremst trafikkskolene som virkelig erfarer den økte interessen.

Anders Hovde, trendekspert og bilanalytiker i analysebyrået Kantar TNS, mener det vil være unødvendig for folk flest å kunne gire om 15 år.
TNS Gallup

Økende salg av el- og hybridbiler påvirker

Utviklingen er naturlig, mener Anders Hovde, trendekspert og bilanalytiker i analysebyrået Kantar TNS.

– Vi kommer til å se et Norge hvor behovet for manuell-lappen blir stadig mindre. De fleste nybilene som selges nå, er med automatgir. Det fører til at antallet biler med manuell girkasse i Norge vil bli færre og færre de kommende årene, sier Hovde og opplyser om følgende:

Det siste halvannet året har 75 prosent av alle solgte nybiler, hatt automatgir. Fortsatt utgjør automatbilene «bare» 15–20 prosent av alle biler på norske veier, men dette vil forandre seg i årene som kommer, forteller Hovde.

– Om 15 år vil det være unødvendig for folk flest å kunne gire, sier Anders Hovde.

Det økende salget av el- og hybridbiler påvirket dette i stor grad. Disse bilene har nemlig ikke en motor som girer og dermed heller ingen girkasse.