Under bilmessen i Frankfurt viste de store tyske bilprodusentene at de satser på en elektrisk fremtid. Mercedes-Benz, BMW og Volkswagen-gruppen hadde alle satt av god plass til sine elbiler.

Men de har en ting til felles: Ingen av modellene som ble vist, er produksjonsklare, det er snakk om konseptbiler.

Samtidig hører de ikke til i en fjernere fremtid enn at Mercedes-Benz i Norge allerede nå åpner for reservasjoner av Concept EQC, en SUV som de sier vil komme på markedet i 2019.

Så går det slag i slag. Konsernet sier de vil ha ti helelektriske biler fra Smart og Mercedes-Benz på markedet innen 2022.

TYDELIG BUDSKAP: Ståle Frydenlund i Elbilforeningen sier han aldri har opplevd en så stor satsing på elbiler som det han så i Frankfurt. Her er han ved Skodas Vision E.
Privat

– Det er nå det skjer

– Det betyr mye at elbilbudskapet er så tydelig. Når det er så konkret, er det nær. Man kunne merke det på pressekonferansene. De sa at det er nå det skjer, sier Ståle Frydenlund, kommunikasjonssjef i Elbilforeningen, etter å ha besøkt messen.

– Det er veldig viktig, og viser at de store ikke hadde sovnet helt i timen. Og det er ikke det minste rart at disse bilene vises nå, det rare er at det ikke skjedde tidligere, sier Jørgen Randers, professor emeritus i klimastrategi ved Handelshøyskolen BI.

Så langt har det, for det norske markedet, vært mangel på ulike elbilmodeller som har vært den største bremsen for elbilutbredelsen. Til tross for dette er det rundt 120.000 elbiler på norske veier. For syv år siden var det 3000.

I FORKANT: Neste år kommer Audi med elbilen e-tron. I Frankfurt viste de to elektriske konsepter som hinter om hvordan andre elbiler fra dem kan bli.
Produsenten
KANSKJE I5: Det er mye som tyder på at BMWs konseptbil i Frankfurt bli deres neste elbil. Det er grunn til å tro at dette er BMW i5.
Produsenten

Interessante nyheter

I Frankfurt presenterte Mercedes-Benz for første gang Concept EQA, en kompaktbil med to elmotorer på tilsammen 270 hestekrefter, og en rekkevidde på 40 mil fra en batteripakke på 60 kwh.

– Da Mercedes-Benz viste Concept EQC på Paris motorshow i 2016, var responsen fra publikum enorm. Når vi nå ser konturene av en ny elbil i kompaktbilsegmentet, er det god grunn til optimisme for norske kunder, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil, i en pressemelding.

BMW etablerte i-avdelingen i 2011, og lanserte i3 to år senere, men så har det ikke kommet flere elbiler fra dem. I Frankfurt presenterer de noe som ser ut til å bli en langt større satsing på nullutslippskjøretøy. BMW sier de skal ha 12 elbiler på markedet i 2025, og at disse vil være «på tvers av alle selskapets merker og modellserier».

På bilmessen avduket de et konsept kalt «BMW i Vision Dynamics». Den skal ha en rekkevidde på 60 mil og gjøre null til hundre på fire sekunder. Bilen er 480 centimeter lang, 193 bred og 139 høy, mindre enn Tesla Model S og mellom BMW 3-serie og 5-serie i størrelse.

– Hos BMW er det all mulig grunn til å tro at «i Vision Dynamics» faktisk er i5. En bil som de tidligere har lagt på is. De ville ikke gi noe konkret tidspunkt for når den kommer, men ga samtidig inntrykk av at det ligger ganske nær i tid. Det kan godt tenkes at den kommer før de andre bilene som ble vist i Frankfurt, sier Frydenlund i Elbilforeningen.

Mer konkret, og kanskje nærmere i tid, ligger en elektrisk Mini, som skal på markedet i 2019.

KOMPAKTELBIL: Mercedes-Benz har stoppet produksjonen av B-klasse electric. I løpet av noen år kan de tilby EQA i kompaktsegmentet.
Produsent

Alt elektrisk innen 2030

Europas største bilkonsern, Volkswagen-gruppen, med merker som Audi, Porsche, Skoda og Volkswagen, presenterte i Frankfurt det de kaller «Roadmap E».

Her er den uttalte planen er at de skal levere 50 helelektriske modeller innen 2025, og at de senest i 2030 skal ha elektriske utgaver av hele modellporteføljen i 2030. «Det betyr at det vil være minst én elektrisk utgave av alle de rundt 300 modellene konsernet produserer», ifølge konsernet.

– Vi har skjønt tegningen, og vi kommer til å levere. Dette er ikke en vag intensjon, men en sterk forpliktelse til oss selv som fra i dag vil være målestokken for våre egne prestasjoner. Endringene i bransjen er ustoppelige, og vi skal lede den endringen, sa toppsjef i Volkswagen Group, Matthias Müller, under konsernets Media Night dagen før åpningen av bilutstillingen i Frankfurt.

ELEKTRISK FREMTID: Jørgen Randers, professor ved Handelshøyskolen BI, mener all landbasert transport vil være elektrisk om 30 år.
Jon-Michael Josefsen / NTB scanpix

– En selvfølge

– Deres beslutning er en selvfølge i det store bildet. Kull, olje og gass skaper 70 prosent av menneskenes klimautslipp. For å stoppe oppvarmingen må vi slutte å bruke kull, olje og gass. Og det vil skje, om enn for sent til å holde temperaturstigningen under pluss to grader Celsius. Men om 30 år kommer all landbasert transport til å være elektrisk, basert på vann-, vind- og solenergi. Fordi det er teknisk mulig og bare litt dyrere enn dagens fossile transport. Se elbiler i det perspektivet, sier Randers.

Volkswagen skal investere 470 milliarder norske kroner de nærmeste årene i fasiliteter knyttet til elbilproduksjonen.

– Med de investeringene som gjøres, er vi langt forbi «point of no return». Nå kommer bilkjempene. Tysk bilindustri er som en maskin. Den kommer litt treigt i gang, men så går det unna, sier Frydenlund i Elbilforeningen.

Volkswagen har gitt sine elbilmodeller merkenavnet I.D. Planen er at de i 2020 skal lansere en elbil i Golf-størrelse, samt I.D. Cross i SUV-segmentet og I.D. Buzz som skal være en moderne versjon av «folkevognbussen». Bilene skal ha en rekkevidde på 50 mil.

Virker produksjonsklare

Skoda sier de skal rulle ut fem elbilmodeller innen 2025, hvorav Vision E kommer først. Ut fra spesifikasjonene har den samme drivlinje som Volkswagen I.D, med tilsvarende rekkevidde.

Allerede neste år er Audi klar med sin første elbil, e-tron, som har over 2000 norske kunder på venteliste. I Frankfurt var det konseptbilene Elaine og Aicon fra Audi som ble presentert. De er elektriske, men er i høyere grad utstillingsmodeller for autonom kjøring. Samtidig sier produsenten at Aicon skal kunne klare 80 mil mellom hver lading, noe som er mer en 20 mil over det beste på markedet pr. i dag.

– For meg virket det som bilkonseptene var tett ved produksjonsklare. Jeg har vært på mange bilutstillinger, men har aldri opplevd en så stor satsing på elbiler fra så store bilprodusenter, sier Frydenlund i Elbilforeningen.

– De store produsentene håpet nok i det lengste at elbiler var noe som ville gå over. Nå har de ikke noe valg. Jeg tror det hadde skjedd langt tidligere hadde det ikke vært for tradisjon og kortsiktige aksjonærer, sier Randers.

Elbilen du egentlig har lyst på, får du ikke kjøpt Teknologimagasinet liker Opel Ampera, men så var det leveringstiden.