Hvordan er det egentlig å gå fra ukjent til å bli gjenkjent, få titusener av følgere og bli en del av det nye Kjendis-Norge?

– Jeg kan ingenting om bil, og jeg har ikke lappen, sa Øyunn Krogh.

Likevel satt den rykende ferske kjendisen nå mellom to blanke Mercedeser i Bjørvika og snakket om både biler og kjøring. Det var 9. februar, og dagens gjest i «Bak rattet», podkasten til bilforhandler Bertil O. Steen, var også dagens snakkis i Kjendis-Norge.

Inntil nylig hadde navnet hennes vært ukjent for mange av de 800.000 som så starten av årets «Farmen kjendis». Øyunn Krogh var den eneste «Farmen kjendis»-deltakeren uten egen Wikipedia-side. Hun hadde ikke engang hemmelig nummer.

I den nyeste episoden brøt hun en avtale med mennene på gården, med påfølgende raseri og rabalder. Sånt var nytt for den blide 25-åringen, som før bare hadde vært med i det joviale TV-programmet «Sommerhytta».

Øyunn Krogh er en av nærmere 300 mer eller mindre kjente nordmenn som har deltatt i kjendis-konkurranser på TV det siste året, ifølge A-magasinets uhøytidelige opptelling. (Les mer i A-magasinets kjendis-TV-konkurranse-konkurranse.)

På den ene siden har hun verken bil eller lappen. På den andre: Det er gøy å prate og møte nye folk. Dessuten kan man ikke betale regninger med Instagram-følgere, og innspillingen av «Bak rattet» er betalt.

Mens Farmen pågikk, ringte telefonen ustanselig fra journalister som ønsket kommentar om det nyeste fra kjendis-gården. Øyunn lærte seg å be om sitatsjekk og droppe «helt sykt» og andre ord som lett kan blåses opp i en overskrift.

Etter en lang halvtime var podkasten ferdigbabbelet.

– Du klarte da å snakke om bil, du, sa programlederen oppmuntrende.

Øyunn gikk ut i vintersolen, mot en kaffebar.

Slike steder var blitt et slags kontor i hennes nye arbeidshverdag. Ett år tidligere hadde hun sagt opp jobben som miljøarbeider for å prøve å leve av dette. Målet: en dag å kunne jobbe som programleder.

Les hele saken med abonnement