Det gjorde også God sommer Norge da langrenns- og skiskytterprofiler som Therese Johaug, Ragnhild Haga, Johannes Thingnes Bø og Martin Johnsrud Sundby herjet i dette arrangementet, som gikk på NRK på kveldstid.

Ferske tall viser at seerandel var på 52 prosent.

Den økte fra rekordtallet 47 prosent året før.

Det betyr at av alle som så på TV på kvelden i fire dager, valgte et flertall noen av verdens beste utøvere, både norske og utenlandske.

Therese Johaug var meget glad da hun vant Lysebotn Opp.
Carina Johansen / NTB scanpix

Seerandelen på ellers populære Allsang på grensen, var 14,7 mens God Sommer Norge hadde 10,5. Begge de to programmene går på TV2.

Sportssjef Arne Idland i Blinkfestivalen liker at dette arrangementet hevder seg så godt når konkurransen er så hard på kveldstid.

Over 1,5 millioner seere foretrakk Blinkfestivalen i løpet av de fire dagene det var løp.

Katrine Moholt fikk tøff konkurranse av vintersportsutøvere.
Thomas Andersen / TV 2

Markedsandelen var høyest på fredag med 55,2 prosent. I gjennomsnitt var det 52.3 prosent av dem som så på TV om kveldene som valgte NRK og Blinkfestivalen.

– I fjor var vi megafornøyd med 47 prosent, sier Idland.

Maiken Caspersen Falla (i midten) vant to av tre konkurranser i Sandnes sentrum. Her etter 10 km, flankert av toer Mari Eide og treer Charlotte Kalla.
Carina Johansen / NTB scanpix

Bygger opp profiler

NRK hadde tilsammen 8 timer og 10 minutters sending i løpet av denne perioden, som også inkluderte spektakulære Lysebotn Opp. Løpene på rulleski inne i Sandnes sentrum var også meget populære.

– Hva tror du er grunnen til at langrenn og skiskyting får så mye oppmerksomhet på denne tiden av året?

– Jeg mener at det handler om NRKs dekning ellers på vinteren, fordi det da er mange og lange sendinger. På den måten bygges profiler, som idretten og TV er avhengig av. Samtidig er jeg overbevist om at vi får uttelling for at vi har bygget et positivt kjennskap til Blink gjennom 13 år. Derfor får vi høyere seertall enn andre rulleskiarrangementer, sier Idland og fortsetter:

– Vi har også «hele verdenseliten» på plass, fulle tribuner og god stemning. I tillegg har vi gjennom årene utviklet et konkurransekonsept som funker veldig bra på TV. Tette dueller og korte runder i byen og en «Tour de France-følelse» i Lysebotn Opp.

Kathrine Moholt pleier å ha mange gjester i løpet av sommeren. Her er «Elg» på besøk på Allsang på grensen.
Thomas Andersen / TV 2

Lysebotn Opp er et konsept der de aktive kun har motbakke etter et par hundre meter som er flatere. Selve distansen er over syv km før deltagerne kommer til toppen. Årets utgave var det Therese Johaug og Simen Hegstad Krüger som vant.

Idland innser at det ikke var noen ulempe at Therese Johaug hadde sitt ordentlige comeback, i et FIS-renn, i Lysebotn Opp. Hun samlet de førstepoengene med tanke på plass i startfeltet til vinteren.

Bryter med annen idrett

NRKs sportssjef Egil Sundvor mener at rulleski på sommerføre bryter litt med de idrettene som er mer «normale» på denne tiden, som fotball og friidrett.

– Det er fascinerende at nordmenn er så glad i utøverne, selv om vi har tatt en liten pause fra «vanlig» langrenn og skiskyting nå. Selv om det mangler snø, så kjenner vi likevel igjen konkurransemodellen fra vinteren. I tillegg er nordmenn et spesielt folk. Så lenge utøvere har ski på bena, er vi interessert.

Henrik L'Abée-Lund i aksjon under skiskyting på Blinkfestivalen i Sandnes sentrum.
Carina Johansen / NTB scanpix

TV-titting går tilbake

Idland har fått med seg trenden som sier at generelt ser nordmenn mindre lineær TV enn før.

Mange velger andre plattformer for å få med seg nyheter, underholdning og serier, som mobil og pad.

Derfor er seertallene generelt lavere enn før. Varmen i sommer gjorde også TV-tilbudet var utsatt, fordi folk var utendørs og holdt på med andre ting.

– Nettopp derfor er vi så fornøyd med andelen som velger å se konkurranser i rulleski. Blink er suverent mest sett når vi snakker andel, og det er mange TV-kanaler og programmer å velge mellom i dag, sier Idland.

Skiutøvere fenger mest

Ifølge analysebyrået Sponsor Insight, som blant annet måler nordmenns interesse for idrett og profiler, så ligger langrenn på topp, skiskyting som en god nummer to – og de øvrige et godt stykke bak.

– Av de mest populære idrettsutøverne har de første 10 ski på bena. To av dem er alpinister, men for øvrig er det langrenn og skiskyting. Det forteller hvor høyt skiidretten står i kurs i Norge, som igjen handler om tradisjon og kultur. Men det er ingen tvil om at vi også nyter godt av det som skjer om vinteren, sier Idland.

– I første halvår er det riktig, men hvis vi tar kun juni måned, så har sykkelryttere Edvald Boasson Hagen og friidrettsutøveren Karsten Warholm blandet seg inn på 9.- og 10.-plass. Men de åtte første er fortsatt idrettsutøvere som benytter ski, forteller Vegard Arntsen, daglig leder i Sport Insight.

Han legger til at det er visse sesongsvingninger.

– Likevel er det ingen andre som blander seg inn på de fem-seks førsteplassene. De utøverne som er å finne der har hatt hegemoni veldig lenge.

– Hva skyldes det?

– Mediedekning. Det er stor interesse også utenom det sportslige for disse utøverne.

Arne Idland og alle da andre i Blinkfestivalen, er snart i gang med å tenke den 14. utgaven av Blinkfestivalen i 2019.

– Vi må fortsette å jobbe hardt for å sikre kvaliteten slik at NRK og seerne ønsker å bli med videre.