Tirsdagens Giro d’Italia-etappe ble et drama uten like. Tom Dumoulin ledet storrittet sammenlagt før etappen, men rett før favorittgruppen tok fatt på det fryktede Umbrial-passet, oppstod de bisarre scenene.

Plutselig gikk Dumoulin av sykkelen og tok av seg trøyen. Nederlenderen hadde fått mageproblemer.

Dumoulin ledet med to minutter og 41 sekunder på Nairo Quintana før etappen. Etter dopausen tapte han imidlertid rundt to minutter til konkurrentene.

Quintana fikk ikke eget lag til å sette opp farten, men ba heller ikke feltet om å vente.

Har vakt reaksjoner

Episoden har vakt reaksjoner. Sjefsskribent i Associated Press Matt Slater kalte det «forferdelig sportsånd».

Han var en av mange som var kritisk på sosiale medier. Det ble trukket frem at Dumoulin selv tok initiativ til å holde igjen da Quintana falt under søndagens etappe.

Etter tirsdagens har imidlertid flere ryttere forsvart angrepet på Dumoulin.

Quintana forklarer at de forsøkte å vente på Dumoulin, men at et brudd endret forutsetningene. Steven Kruijswijk, en utfordrer i sammendraget, satt i bruddet.

– Vi ventet først, men det skjedde et viktig brudd med Kruijswijk og vi kunne ikke vente lenger, sier Vincenzo Nibali ifølge Cycling Weekly.

– Det var den siste delen av etappen og det var vanskelig å si om vi burde ha stanset eller ikke. Vi fikk beskjed om at ledertrøya hadde stanset opp, men det var uklart hva som hadde skjedd, sier han videre.

Heller ikke Ag2r La Mondiale-rytteren Domenico Pozzovivo mener at feltet burde stoppet for sammenlagtlederen.

– Det var en bakke å klatre. Det ville ikke vært mulig å vente til han kom tilbake til feltet, sier han.

Dumoulin innrømmer at det var en vanskelig situasjon for konkurrentene.

– Jeg synes ikke at Movistar burde ha ventet. De kunne ikke bare gi Kruijswijk tre minutters forsprang, sier han.

Tom Dumoulin hadde en stor ledelse i Giro d’Italia før tirsdagens etappe.
AP

Det er imidlertid langt fra første gang lignende episoder fører til debatt. I sykkelverden er meningene delte: Skal man vente eller ikke?

Her er noen eksempler på begge deler:

2017: Så sent som forrige søndag fikk Edvald Boasson Hagen hjelp fra konkurrentene under Tour of Norway. Med 12,8 kilometer igjen av avslutningsetappen falt han i en sving. Konkurrentene ventet på han, og Boasson Hagen fikk sjansen til å spurte om seieren. Han vant spurten og sikret sammenlagtseieren.

– Det er rytteren som ikke klarer svingen. I utfor ville man jo ikke fått en ny sjanse om man kjørte ut i en sving. Så det er på grensen, sa TV 2 sykkekspert Johan Kaggestad.

2012: Cadel Evans var regjerende Tour de France-vinner, men dette året måtte han bryne seg på en svært sterk Bradley Wiggins. På etappe 14 hadde noen kastet stifter i veibanen, og Evans punkterte to ganger i utforkjøringen inn mot mål.

Den første gangen Evans måtte av sykkel på grunn av punktering, måtte han vente i nesten to minutter før han fikk et nytt hjul. Servicebilene hadde store problemer med å komme frem på de smale veiene oppover fjellsiden.

Like etter at han var kommet på sykkelen igjen, måtte han på nytt bytte hjul, men Bradley Wiggins valgte å roe ned feltet, slik at Cadel Evans fikk sjansen til å kjøre seg opp i hovedfeltet igjen.

Etter etappen fikk Wiggins ros for å vise god sportsånd, blant annet av arrangøren. Briten lå imidlertid allerede i en soleklar sammenlagtledelse.

2010: Den 15. etappen ble en av de mest dramatiske i historien. Andy Schleck og Alberto Contador kjempet om sammenlagtseieren i Tour de France. På vei opp det siste fjellet og med drøyt to mil igjen å sykle, angrep Andy Schleck. Et øyeblikk så det ut som om han helt hadde overrumplet Contador, men i løpet av fire-fem sekunder ble alt snudd på hodet. Schleck mistet kjedet, og Contador gikk til motangrep. En snau halvtime senere var fjorårsvinner Contador tilbake i gult, åtte sekunder foran Schleck.

En rasende Andy Schleck sa at det aldri ville vært aktuelt for ham å utnytte andres uhell slik Contador gjorde.

– Det var helt riktig av Contador å gå. Dette er en konkurranse, og vi har startnummer på oss. Det er bare slik det er, mente Thor Hushovd.

Andy Schleck kjempet mot Alberto Contador i fjellene. Et kjedeproblem ble utslagsgivende.
ERIC GAILLARD / NTB SCANPIX

2010: Tidligere i Tour de France det året var Thor Hushovd selv involvert i en episode som skapte debatt. Fabian Cancellara satt med den gule ledertrøya. Han ville at feltet skulle vise respekt overfor de mange som hadde gått i både asfalt og grøft i løpet av etappen, og samtidig gi et spark til arrangøren. Derfor holdt han feltet igjen.

Thor Hushovd følte seg ranet da han ble tvunget til først å innstille jakten på utbryter - og senere etappevinner - Sylvain Chavanel. Deretter da han heller ikke fikk lov til å spurte om andreplassen, noe som ville gitt viktige poeng i kampen om den grønne poengtrøyen.

– Jeg skjønner Thors frustrasjon, sa tidligere sykkelproff Dag Erik Pedersen til Aftenposten da.

2003: Lance Armstrong og Jan Ullrich kjempet i Tour de France-teten. På etappe 15 var imidlertid Armstrong uheldig. Han hektet sykkelen i en bærepose og veltet.

Det skjedde på en av de viktigste fjelletappene. Ullrich lå bare 15 sekunder bak Armstrong i sammendraget, men sammen med resten av feltet ventet han på amerikaneren.

Armstrong vant etappen. Senere ble han fratatt sammenlagtseieren i Tour de France etter at han innrømmet utstrakt dopingbruk gjennom karrièren.

2001: To år tidligere var de samme rytterne involvert i en lignende situasjon.

Jan Ullrich veltet i en utforkjøring, men Armstrong ventet på ham.