LE HAVRE/STAVANGER: Den sjette etappen i Tour de France var enda en stor mulighet for Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff.

I den tøffe avslutningen med en motbakke innenfor den siste halvannen kilometeren viste Zdenek Stybar seg sterkest. Han rykket mot slutten av motbakken og holdt unna.

Bak ham jobbet Katjusjas ryttere knallhardt for å hente tsjekkeren, men det gikk ikke. Kristoff måtte åpne spurte tidlig og stivnet mot slutten. Han endte på sjuendeplass.

— Det var vondt opp bakken der. Vi var alle på limiten, jeg hadde ikke noe mer å kjøre med, sier Kristoff til den norske pressen, og fortsetter:

— Jeg prøvde et desperat forsøk og begynte å spurte med 200 meter igjen, men etter bakken hadde jeg ikke bein til det.

BEST: Ingen klarte å svare på rykket til Zdenek Stybar. Dermed krysset han målstreken to sekunder foran gruppen hvor både Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen spurtet for topplasseringer.
Stefano Rellandini, Reuters

Edvald Boasson Hagen spurtet inn til sjuendeplass.— Det var en hard kamp og ikke uventet at et angrep klarte det. Da han angrep, var det omtrent ingen som hadde hjelpere igjen til å kjøre, sier Boasson Hagen til TV 2. Bak Stybar var det Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) som spurtet best og endte på andreplass. Bryan Coquard (Europcar) fulgte deretter.

Gjenopplev dramatikken her!

På forhånd var det en etappe som var vanskelig å spå utfallet til grunnet bakken innenfor den siste halvannen kilometeren. I 850 meter var den gjennomsnittlige stigningen 7 prosent, men det tyngste partiet steg med 14 prosent.

I posisjonskampen på den siste milen satt Boasson Hagen lenge ypperlig plassert nær fronten, mens Kristoff slet med å finne hjelperytterne. før de gjorde en strålende jobb for nordmannen på de siste to kilometerne.

Over bakketoppen kom også Katjusjas sammenlagtrytter Joaquim Rodríguez og tok et skikkelig magedrag for nordmannen, men Stybar var så sterk at det var umulig å hente ham.

— Hva synes du om hjelpen du fikk fra laget i dag?

— I dag kan jeg ikke klage. De fikk meg frem i posisjon, jeg var bare ikke sterk nok selv, sier Kristoff til Aftenbladet.

For der laget var fraværende etter en velt på onsdagens etappe, hvor Kristoff selv bare var flaks unna å gå ned selv, dominerte Katjusja den siste kilometeren. Likevel holdt det ikke. Det sørget den råsterke tsjekkeren for.

Bruddtrio

Perrig Quéméneur (Europcar), Kenneth Vanbilsen (Cofidis) og Daniel Teklehaimanot (MTN-Qhubeka) angrep etter fem kilometer og fikk lov til å etablere etappens brudd. De fikk raskt rundt ti minutters ledelse.

Etter 32 kilometer ble det satt foreløpig Tour de France-rekord i denne utgaven. Ikke før i årets ritt har bruddet hatt 11'30 ned til hovedfeltet, slik trioen hadde etter drøyt tre mil. De økte avstanden med enda ett minutt på den neste milen, før hovedfeltet økte farten for å kontrollere trioen.

Det var særlig Lotto Soudal og Giant-Alpecin som bidro til å plukke sekunder på bruddet.

BRUDDET: Kenneth Vanbilsen (fra venstre), Daniel Teklehaimanot og Perrig Quéméneur kjempet en forgjeves kamp for å holde unna for hovedfeltet.
Eric Gaillard, Reuters

Den første klatrespurten kom med 119 kilometer igjen, og Boasson Hagens lagkamerat Teklehaimanot tok det ene poenget. Han var avhengig av å vinne samtlige klatrespurter på etappen for å ta den prikkede trøyen fra Joaquim Rodríguez, og fem kilometer senere vant han også spurten for etappens andre klatrepoeng. Avstanden ned til hovedfeltet var dog bare fem minutter.

Søndagstur på en torsdag

Det gikk svært bedagelig på de første ti milene. Med 90 kilometer igjen var gjennomsnittsfarten snaut 37 kilometer i timen.

I hovedfeltet var det Giant-Alpecin som styrte med jernhånd. Deres plan var å bringe Degenkolb i posisjon til å kjempe om seieren.

KONTROLLERT JAKT: Giant-Alpecin for John Degenkolb.
Eric Gaillard, Reuters

Hovedfeltet skyndet seg langsomt, men det virket hele tiden som om de hadde kontroll på trioen. Med 50 kilometer igjen var de bare to minutter bak, og det var tydelig at lagene med sammenlagtryttere begynte å bli oppmerksomme da de plasserte deres kapteiner nær fronten.Bak i feltet var Degenkolb best på mellomspurten med 46 kilometer igjen, og han kuttet avstanden til Greipel i kampen om den grønne poengtrøyen. Like etter spurten forsøkte Thomas Voeckler et angrep for å komme opp til bruddet, men den franske veteranen lyktes ikke.

Trøyeskifte

Dermed fikk trioen sykle i fred også til den siste klatrespurten. Teklehaimanot vant også den og tok over klatretrøyen med de tre poengene han samlet underveis på etappen.

Det jaktende hovedfeltet virket å ha full kontroll, og med 26 kilometer igjen var tettrioen bare 1'10 foran feltet, der flere lag plasserte sine kaptenier i front.

Vanbilsen forsøkte å lure både feltet og hans bruddkamerater da han angrep med tolv kilometer igjen, men det nyttet ikke da feltet skrudde opp tempoet ytterligere med ti kilometer igjen.

Hektisk avslutning

Boasson Hagen satt flott med nær fronten av feltet, mens Kristoff ikke var å se i nærheten av hjelperytterne Luca Paolini og Marco Haller, som begge satt i front.

Med 3 100 meter igjen ble Vanbilsen hentet. Etixx-Quick Step og Giant-Alpecin var lagene som var organisert i front av feltet ved inngangen til bakken som skulle få en avgjørende rolle.

Med 1 500 meter igjen startet bakken med Etixx-Quick Step i front, men Kristoffs lagkamerater med Paolini i spissen brakte Kristoff nær fronten av hovedfeltet.

Katjusja så ut til å kontrollere det, men mot bakketoppen angrep Zdenek Stybar (Etixx-Quick Step). Tsjekkeren holdt unna og triumferte.

Kristoff måtte igjen åpne spurten i hovedfeltet fra front. Rogalendingen stivnet mot slutten og endte på ellevteplass. Edvald Boasson Hagen ble nummer fem.

Sagan var best i spurten, men det holdt ikke til seier da ingen av dem hentet Stybar. Etixx-Quick Step-rytteren krysset målstreken to sekunder foran Sagan.